GED

Swedish translation: gymnasieexamen från komvux/GED-diplom

11:30 Sep 25, 2012
English to Swedish translations [PRO]
Cinema, Film, TV, Drama
English term or phrase: GED
The GED, I passed.
—used for educational testing services designed to provide a high school equivalency credential

är det någon typ av högstadiediplom?
Annika Hagdahl Manni
Italy
Swedish translation:gymnasieexamen från komvux/GED-diplom
Explanation:
Vet inte hur man formulerar sig riktigt. Du får se om det här kanske blir nedröstat, då kan du undvika det.
Dock är det så att personer som ej går ut gymnasiet kan få ett sådant här diplom. Jag tror det betyder att du när du är 24 tex. kan bestämma dig för att läsa lite böcker hemma och sedan göra prov, och om du klarar proven så får du detta diplom som visar att du har gymnasiekunskaper.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2012-09-25 12:33:18 GMT)
--------------------------------------------------

Man kan få ett sådant här i USA, tex. har Paris Hilton ett, så om du skaffar ett så hamnar du i finskap med vissa riktigt fina familjer. :P

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2012-09-25 12:33:44 GMT)
--------------------------------------------------

sällskap*
Selected response from:

aventura22
Sweden
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5GED
svenskamerikan
4 +1gymnasieexamen från komvux/GED-diplom
aventura22
3gymnasiekompetens
Eva Petersson
3General Educational Development
Sven Petersson


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ged
General Educational Development


Explanation:
Kunskaper motsvarande studentexamen.


    Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/General_Educational_Development
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 56

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
ged
gymnasieexamen från komvux/GED-diplom


Explanation:
Vet inte hur man formulerar sig riktigt. Du får se om det här kanske blir nedröstat, då kan du undvika det.
Dock är det så att personer som ej går ut gymnasiet kan få ett sådant här diplom. Jag tror det betyder att du när du är 24 tex. kan bestämma dig för att läsa lite böcker hemma och sedan göra prov, och om du klarar proven så får du detta diplom som visar att du har gymnasiekunskaper.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2012-09-25 12:33:18 GMT)
--------------------------------------------------

Man kan få ett sådant här i USA, tex. har Paris Hilton ett, så om du skaffar ett så hamnar du i finskap med vissa riktigt fina familjer. :P

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2012-09-25 12:33:44 GMT)
--------------------------------------------------

sällskap*

aventura22
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 9

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anna Herbst: Komvuxexamen
16 hrs
  -> Tack

1 day 1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
GED


Explanation:
GED is a diploma equivalent to a high-school degree, not college. If a person does not graduate from high-school, he/she can study for this test and take the exam, and when applying for jobs, it's considered equal to a HS diploma.

svenskamerikan
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in SwedishSwedish

1 day 21 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ged
gymnasiekompetens


Explanation:
"Intyg om gymnasiekompetens". Nu gäller ju texten inte Sverige, men om den hade gjort det, vore ju "-examen" inte korrekt, då vi ju inte haft examen sedan 1968 i Sverige. Därför kan "gymnasiekompetens" möjligen vara ett ord att överväga.

Eva Petersson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search