your head on the shoulders of great american

Swedish translation: ditt huvud på en stor amerikan; ditt huvud på en berömd amerikan

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:your head on the shoulders of great american
Swedish translation:ditt huvud på en stor amerikan; ditt huvud på en berömd amerikan
Entered by: Sven Petersson

10:28 Aug 14, 2012
English to Swedish translations [PRO]
Cinema, Film, TV, Drama
English term or phrase: your head on the shoulders of great american
Oh, Ivy,
I need your help with something.

Nope.

Come on, you like helping the world
and all that.

I want you to do a photo booth
at my party.

your head on the shoulders of great american

Help the democratic process.
Could be fun, right?

denna människa tillfrågas om hon kan fota på ett politiskt evenemang. och jag fattar det som om hennes arbete är störtviktigt under detta evenemang.
Annika Hagdahl Manni
Italy
ditt huvud på en stor amerikan; ditt huvud på en berömd amerikan
Explanation:
:o)
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3ditt huvud på en stor amerikan; ditt huvud på en berömd amerikan
Sven Petersson
4Du som är en sådan grym helylleamerikan.
augusti
5 -1ditt ansikte på en grym/jättebra/fantastisk amerikans kropp
aventura22


Discussion entries: 1





  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
ditt ansikte på en grym/jättebra/fantastisk amerikans kropp


Explanation:
Dålig engelska. Bör vara "of a great...."

aventura22
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 9

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: Pröva "grym/jättebra/fantastisk" i min exempelmening så ser du att du missat målet.
15 mins
  -> OK jag håller med dig. Det beror lite på hur personen som skrev det är. Om någon som är erkänd av alla amerikaner fungerar din översättning bra. Men till exempel skulle inte Obama kalla Reagan en "great American". Detta då de inte alls kommer överens....

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
ditt huvud på en stor amerikan; ditt huvud på en berömd amerikan


Explanation:
:o)

Example sentence(s):
  • I sitt berömda tal "I have a Dream" sade Martin Luther King att han stod i skuggan av en stor amerikan – nämligen den som skrev under Självständighetsförklaringen (1862 och 1863), som frigav slavarna utanför unionen.
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 56

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leif Henriksen
3 hrs
  -> Thank you very much!

agree  Annikki Kallay
5 hrs
  -> Thank you very much!

agree  Kristina Thorne
2 days 16 hrs
  -> Thank you very much!

1 day 21 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Du som är en sådan grym helylleamerikan.


Explanation:
Jag ser konversationen ovan som att person A försöker övertala Ivy att ställa upp och fota på festen och "your head on the shoulders of great american" helt enkelt är ett sätt att smickra Ivy. Om det nu är så, passar idiomet "To have a good head on the shoulders" bra in i sammanhanget. "Du som är så grym, duktig, skicklig". Jag föreslår helylleamerikan, eftersom det ytterligare förstärker själva smickret.

augusti
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search