shareholder value

Swedish translation: skapa ökat värde för aktieägarna

10:37 Jul 18, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial / Fondbolag
English term or phrase: shareholder value
create greater shareholder value
Jag vet ju vad det innebär, men jag söker ett "snittsigt" uttryck för det.
Majsan (X)
Swedish translation:skapa ökat värde för aktieägarna
Explanation:
helt enkelt
Selected response from:

Anna Nettréus
Sweden
Grading comment
Tack för svaret. Den låga poängen beror på att jag hoppades att det fanns nåt specifikt uttryck. Jag visste vad det betydde.
1 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5Värdet för aktieägaren
Mats Wikberg
3skapa ökat värde för aktieägarna
Anna Nettréus


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
skapa ökat värde för aktieägarna


Explanation:
helt enkelt

Anna Nettréus
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 213
Grading comment
Tack för svaret. Den låga poängen beror på att jag hoppades att det fanns nåt specifikt uttryck. Jag visste vad det betydde.

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
Värdet för aktieägaren


Explanation:
I korthet går det ut på att aktieägare (shareholdern) ska få så hög avkastning som möjligt på sina investerade pengar även på lång sikt. Detta i motsättning till stakeholder value som går ut på att företaget i första hand exempelvis skall skapa jobb.



Mats Wikberg
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 165




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search