wooden compensator

Swedish translation: trampplatta i trä

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:wooden compensator
Swedish translation:trampplatta i trä
Entered by: Fredrik Pettersson

11:27 Mar 27, 2016
English to Swedish translations [PRO]
Agriculture
English term or phrase: wooden compensator
Vad kan Wooden compensator betyda i sammanhanget med musfällor (slagfällor)?:

Sensitive release made of plastic
Sensitive release made of plastic
Wooden compensator
Wooden compensator
Fredrik Pettersson
Hong Kong
trampplatta i trä
Explanation:
Här verkar handlar det om någon slags pedal som råttan ska lockas att trampa
på för att utlösa fällan:


https://agrar.horizont.com/en/farming/pest-control/mice-and-...

"With wooden compensator and bait holder"



http://www.topline.ie/garden-and-outdoors/lawn-and-garden/in...

"..traditional wooden mouse trap with a raised platform that allows for clean and quick trapping."



http://www.insecta.se/produkter/vanliga-fallor/

"Slagfällan har en stor trampplatta för extra känslighet samt en djup avtagbar beteskopp"

"löser vid förhållandevis liten påverkan av trampplattan"



http://order.skadedjurshjalp.se/product_info.php?products_id...

"En traditionell musfälla i trä med mekanism av metall och stor trampplatta. Fällan har en kraftig fjäder och en utlösningsanordning som är mycket smidig. Den gula plattan är förbetad med en doft av ost..."

--------------------------------------------------
Note added at 4 dagar (2016-04-01 06:27:04 GMT)
--------------------------------------------------

Samma varumärke som ovan:

"Mousetrap XY"

"• with wooden bait pedal"

--------------------------------------------------
Note added at 4 dagar (2016-04-01 06:33:15 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.kerbl.com/catalog/ShowArtikel.aspx?siteID=2&siteT...
Selected response from:

Anna Varricchio
Sweden
Grading comment
Jag tror att du har rätt Anna. Jag ser nu i produktbladet att det handlar om mekanismen, och för en annan musfälla är mekanismen i plast (står också för den musfällan att mekanismen är av plast), men för den här ser det ut som den är av trä.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4träbit
Anna Norman
2 -1trampplatta i trä
Anna Varricchio
1kompensator av trä
Anita Hedman


  

Answers


4 days   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
kompensator av trä


Explanation:
För avvibrering - kanske ...

Example sentence(s):
  • Modernare instrument behöver endast horisonteras grovt då de har en inbyggd kompensator som automatiskt finjusterar horisonteringen.
  • En axialkompensator skall kompensera för olika typer av axiella rörelser

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Avv%C3%A4gning_(m%C3%A4tmetod)
    Reference: http://nordicpipe.se/slang-kompensatorer
Anita Hedman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

4 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
träbit


Explanation:
Kanske inte så lämpligt ordval, men är det en vanlig rått fälla (= träbit med ståltrådskonstruktion ovanpå)?
Isåfall, Kan man inte skriva "bottenplatta" eller liknande.

Anna Norman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

4 days   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): -1
trampplatta i trä


Explanation:
Här verkar handlar det om någon slags pedal som råttan ska lockas att trampa
på för att utlösa fällan:


https://agrar.horizont.com/en/farming/pest-control/mice-and-...

"With wooden compensator and bait holder"



http://www.topline.ie/garden-and-outdoors/lawn-and-garden/in...

"..traditional wooden mouse trap with a raised platform that allows for clean and quick trapping."



http://www.insecta.se/produkter/vanliga-fallor/

"Slagfällan har en stor trampplatta för extra känslighet samt en djup avtagbar beteskopp"

"löser vid förhållandevis liten påverkan av trampplattan"



http://order.skadedjurshjalp.se/product_info.php?products_id...

"En traditionell musfälla i trä med mekanism av metall och stor trampplatta. Fällan har en kraftig fjäder och en utlösningsanordning som är mycket smidig. Den gula plattan är förbetad med en doft av ost..."

--------------------------------------------------
Note added at 4 dagar (2016-04-01 06:27:04 GMT)
--------------------------------------------------

Samma varumärke som ovan:

"Mousetrap XY"

"• with wooden bait pedal"

--------------------------------------------------
Note added at 4 dagar (2016-04-01 06:33:15 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.kerbl.com/catalog/ShowArtikel.aspx?siteID=2&siteT...

Anna Varricchio
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Jag tror att du har rätt Anna. Jag ser nu i produktbladet att det handlar om mekanismen, och för en annan musfälla är mekanismen i plast (står också för den musfällan att mekanismen är av plast), men för den här ser det ut som den är av trä.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Anna Norman: Ja, men den gula "Trampplattan" verkar inte vara av trä. Jag tror att det helt enkelt är bottenplattan som avses.
2 hrs
  -> Materialet är ett annat. De olika plattornas konstruktion och funktion verkar vara likartade. :)




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search