demand deposit

Swedish translation: andra depositioner

20:31 Jul 29, 2010
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Accounting
English term or phrase: demand deposit
Cash comprises cash on hand and at bank and **demand deposits** with bank.
Anders Dalström
Germany
Swedish translation:andra depositioner
Explanation:
enl. Eng.-Sve affärslexikon är "demand deposits" citat "insättningar utan uppsägningstid" eller "deposition (av penningmedel m.m.)"

Jag tycker dock att dessa formuleringar låter minst sagt tuuuunga, men det är du som väljer :)

Mvh,



Selected response from:

PMPtranslations
Grading comment
Thanks! Went with 'insättningar utan uppsägningstid' in the end
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Sparkontoinsättning
nertus
4andra depositioner
PMPtranslations


  

Answers


19 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
andra depositioner


Explanation:
enl. Eng.-Sve affärslexikon är "demand deposits" citat "insättningar utan uppsägningstid" eller "deposition (av penningmedel m.m.)"

Jag tycker dock att dessa formuleringar låter minst sagt tuuuunga, men det är du som väljer :)

Mvh,





PMPtranslations
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 12
Grading comment
Thanks! Went with 'insättningar utan uppsägningstid' in the end

4 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Sparkontoinsättning


Explanation:
Demand deposit är ju insättning på sparkonto/lönekonto/checkkonto, dvs. pengar man snabbt kan ta ut (ex. genom ett därtill kopplat bankkort eller genom besök i banken).

nertus
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search