G/L indicator

Swedish translation: kod i huvudboken

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:G/L indicator
Swedish translation:kod i huvudboken
Entered by: Ingemar Kinnmark

15:27 Jun 15, 2010
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Accounting / Account statement
English term or phrase: G/L indicator
Transactions without special G/L indicators
Linda Theis
United States
kod i huvudboken
Explanation:
Se referens nedan.


--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2010-06-15 17:44:30 GMT)
--------------------------------------------------

Läs först den separata referens som jag har lagt upp!

-----------------

Ytterligare svensk referens, från SAP:

Fönstret Koder för innehållen moms definition

Använd det här fönstret för att definiera koder för innehållen moms för ditt företag.

Du öppnar fönstret genom att välja Administration Definition Redovisning Moms Innehållen moms .

Koder för innehållen moms definition, fält

Kod för innehållen moms

Ange en kod för innehållen moms.

Se: http://help.sap.com/saphelp_sbo88/helpdata/sv/45/06b82e7d720...
Selected response from:

Ingemar Kinnmark
Grading comment
Tusen tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
2kod i huvudboken
Ingemar Kinnmark
2registrering i huvudboken
Petter Björk
Summary of reference entries provided
Sonderhauptbuchkennzeichen (tyska)
Ingemar Kinnmark

  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
registrering i huvudboken


Explanation:
Det kan ändå inte vara helt fel, men det kan finnas en mer specifik term.
Se också sid 28 (av 113) på:

http://www.google.fi/url?sa=t&source=web&cd=10&ved=0CFQQFjAJ...

Vilken besvärlig och lång adress förresten...


Example sentence(s):
  • "När artikelraderna överförts till fakturaunderlaget, skapas en registrering i huvudboken för att flytta kostnaden till rätt arbetsorder." (Webbref. 1)
  • "Vid registrering i huvudboken och kundmodulen av poster som tillhör tredje kvartalet måste därför perioden ändras manuellt till ..." (Webbref. 2)

    Reference: http://agressotestweb.hb.se/OnlineHelp/SE/mergedprojects/os/...
    Reference: http://www5.lu.se/o.o.i.s?id=1448&news_item=4024
Petter Björk
Finland
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4

2 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
g/l indicator
kod i huvudboken


Explanation:
Se referens nedan.


--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2010-06-15 17:44:30 GMT)
--------------------------------------------------

Läs först den separata referens som jag har lagt upp!

-----------------

Ytterligare svensk referens, från SAP:

Fönstret Koder för innehållen moms definition

Använd det här fönstret för att definiera koder för innehållen moms för ditt företag.

Du öppnar fönstret genom att välja Administration Definition Redovisning Moms Innehållen moms .

Koder för innehållen moms definition, fält

Kod för innehållen moms

Ange en kod för innehållen moms.

Se: http://help.sap.com/saphelp_sbo88/helpdata/sv/45/06b82e7d720...


Ingemar Kinnmark
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 16
Grading comment
Tusen tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Petter Björk: Låter bättre än mitt förslag, "registrering...".
7 mins




Reference comments


57 mins peer agreement (net): +1
Reference: Sonderhauptbuchkennzeichen (tyska)

Reference information:
"Sonderhauptbuchkennzeichen" är översättningen av "Special G/L indicator" enligt en ordista:

http://www.proz.com/?sp=mt&eid_s=70143&glossary=23093&nresul...

-------------------------

Detta borde innebära att

G/L

är

general ledger

----------------

Detta bekräftas av ProZ KudoZ:

English term or phrase: general ledger
German translation: Hauptbuch

Se: http://www.proz.com/kudoz/english_to_german/other/49105-ledg...


--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2010-06-15 17:37:15 GMT)
--------------------------------------------------

Engelsk referens:

I am able to post a downpayment using the special GL Indicator "A". However
am unable to post a downpayment request with the special GL indicator "F".
Am getting the error "Special GL indicator "F" is not defined for downpayments".
In transaction "OBXR" i am trying to configure "Special GL Indicator F"
however am getting the same end result. Kindly let me whats to be done.

Se: http://sap.ittoolbox.com/groups/technical-functional/sap-acc...

Ingemar Kinnmark
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 16

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
agree  Petter Björk: Ja, "G/L" är "huvudbok".
1 hr




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search