torc

Romanian translation: colier torsionat

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:torc
Romanian translation:colier torsionat
Entered by: Valentin Cirdei

16:21 Nov 11, 2006
English to Romanian translations [PRO]
Science - Archaeology / vestigii
English term or phrase: torc
Ăsta e:
http://en.wikipedia.org/wiki/Torc

Nu găsesc nimic în română, "colier de metal răsucit" nu pot să-i zic şi de parafrazat, nici atât, că reapare:
"This is where gold and silver necklaces, known as torcs, were buried."

Din câte am văzut pe Wiki, nu s-a tradus în nici o limbă. Presupunând că îl las şi eu aşa, ce formă (flexionabilă ) credeţi că ar avea? O torcă - două torci ? E singura idee mai brează care-mi vine în minte.
Valentin Cirdei
Romania
colier torsionat
Explanation:
Multe din materialele dacice descoperite în zona Aiud au ajuns si în alte muzee, precum: Muzeul ardelean (azi MNITrans, Cluj Napoca) unde sunt mentionate vase grecesti de import din secolele V-III aChr., monede de argint dacice, un colier torsionat de argint... http://www.aiudonline.ro/turism/muzee/?page=1



--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2006-11-11 20:23:19 GMT)
--------------------------------------------------

Tipul B za dintr-un fir îndoit triplu şi torsionat, păstrând la capete câte o buclă...
www.ccm.ro/muzeu/podoabe_htm/coliere.htm

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2006-11-11 20:33:49 GMT)
--------------------------------------------------


Din castrul Drobeta provine o piesă din bronz, cu veriga din trei fire, cele exterioare torsionate iar ornamentul este un singur nod. Similar este inelul de argint de la Callatis.
http://www.ccm.ro/muzeu/podoabe_htm/inele.htm

Brăţări de acest tip sunt la Sucidava şi Locusteni, datate sec. II-III. Lucrate din bronz, au corpul dintr-un fir sau mai multe, torsionate.
http://www.ccm.ro/muzeu/podoabe_htm/bratari.htm

un ac sau un fragment de colier de bronz, cu capul înfăşurat în patru spire. ... cu acelaşi ornament şi un cercel din fire torsionate, din metal alb www.comunaholboca.ro/istoric.html

[10] S. Oţa, Câteva observaţii privind brăţările executate din sârme de bronz torsionate. Articol sub tipar. [11] Mesterházy 1990, 87-115, Mesterházy 1991, ...
arheologie.ulbsibiu.ro/.../bibliotheca/relatii%20interetnice%20in%20transilvania/010%20ota/articol1.htm

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2006-11-11 20:36:11 GMT)
--------------------------------------------------

Articol: http://arheologie.ulbsibiu.ro/publicatii/bibliotheca/relatii...
Selected response from:

Ioana Costache
Romania
Grading comment
Mulţumesc tuturor. Am mers pe "torsionat", până la urmă.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1un torc / două torcuri
lucca
3 +3colier împletit
Cristian Brinza
3 +1colier torsionat
Ioana Costache
3torques
cameliaim


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
un torc / două torcuri


Explanation:
Aşa îmi sună mai Ro :-)
Evident, vine de la Torque + variations.

lucca
Romania
Native speaker of: Romanian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Maria Diaconu: cred că e bine aşa
3 mins
  -> Mulţumesc! M-am gândit şi la "toarce/toarceuri".

6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
colier împletit


Explanation:
i-ai mai putea spune "colier toradat", dar ăsta e un termen din electronică, electrotehnică

--------------------------------------------------
Note added at 9 minute (2006-11-11 16:31:29 GMT)
--------------------------------------------------

să ştii că Lucian are dreptate. merge mai mult "torsadat".
check DEX: http://dexonline.ro/search.php?cuv=torsada

Cristian Brinza
Romania
Native speaker of: Native in RomanianRomanian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  lucca: Merge, cred, şi torsadat.
1 min
  -> ai dreptate. mersi!

agree  proActive
16 mins

agree  Could-you
1 day 2 hrs

28 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
torques


Explanation:

http://www.cimec.ro/scripts/PCN/Clasate/Detaliu.asp?k=F3CEF9...

http://ns.cimec.ro/scripts/PCN/clasate/detaliu.asp?k=41281D9...

"Tipologia sa este variată, întâlnindu-se deopotrivă colierul de formă rigidă, cu capetele deschise sau închise, numite torques, şi colanul realizat din diferite zale, mărgele şi alte accesorii" (http://www.ccm.ro/muzeu/podoabe_htm/coliere.htm)

"Din argint se lucrau cu multă măiestrie mai ales podoabe (torques-uri, lanţuri ornamentale, coliere, fibule, brăţări, mărgele etc), piese de harnaşament, ..." (www.zamolxis.ro/modules.php?name=News&file=article&sid=89)

cameliaim
Spain
Native speaker of: Native in SpanishSpanish, Native in RomanianRomanian

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
colier torsionat


Explanation:
Multe din materialele dacice descoperite în zona Aiud au ajuns si în alte muzee, precum: Muzeul ardelean (azi MNITrans, Cluj Napoca) unde sunt mentionate vase grecesti de import din secolele V-III aChr., monede de argint dacice, un colier torsionat de argint... http://www.aiudonline.ro/turism/muzee/?page=1



--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2006-11-11 20:23:19 GMT)
--------------------------------------------------

Tipul B za dintr-un fir îndoit triplu şi torsionat, păstrând la capete câte o buclă...
www.ccm.ro/muzeu/podoabe_htm/coliere.htm

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2006-11-11 20:33:49 GMT)
--------------------------------------------------


Din castrul Drobeta provine o piesă din bronz, cu veriga din trei fire, cele exterioare torsionate iar ornamentul este un singur nod. Similar este inelul de argint de la Callatis.
http://www.ccm.ro/muzeu/podoabe_htm/inele.htm

Brăţări de acest tip sunt la Sucidava şi Locusteni, datate sec. II-III. Lucrate din bronz, au corpul dintr-un fir sau mai multe, torsionate.
http://www.ccm.ro/muzeu/podoabe_htm/bratari.htm

un ac sau un fragment de colier de bronz, cu capul înfăşurat în patru spire. ... cu acelaşi ornament şi un cercel din fire torsionate, din metal alb www.comunaholboca.ro/istoric.html

[10] S. Oţa, Câteva observaţii privind brăţările executate din sârme de bronz torsionate. Articol sub tipar. [11] Mesterházy 1990, 87-115, Mesterházy 1991, ...
arheologie.ulbsibiu.ro/.../bibliotheca/relatii%20interetnice%20in%20transilvania/010%20ota/articol1.htm

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2006-11-11 20:36:11 GMT)
--------------------------------------------------

Articol: http://arheologie.ulbsibiu.ro/publicatii/bibliotheca/relatii...

Ioana Costache
Romania
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Mulţumesc tuturor. Am mers pe "torsionat", până la urmă.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Valentin Alupoaie: Mare suceală cu torcu' ăsta.
3 hrs
  -> Mulţumesc, da! :)




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search