deuterium treatment

Polish translation: deuteryzacja, proces deuteryzacji

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:deuterium treatment
Polish translation:deuteryzacja, proces deuteryzacji
Entered by: Dominika Lupa

13:35 Jul 8, 2020
English to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering - Other
English term or phrase: deuterium treatment
Deuterium treatment systems are market quality products that are safe and reliable.
Dominika Lupa
Poland
deuteryzacja, proces deuteryzacji
Explanation:
nadal nie wiemy o co dokładnie chodzi, więc najogólniej można powiedzieć na to „deuteryzacja”, jak widać na poniższych przykładach z różnych dziedzin ..

===

... niektóre zaawansowane techniki zwiększania trwałości światłowodów - w szczególności metody eliminacji tzw. "piku wodnego" przez nasycanie włókien deuterem (izotop wodoru). "Pik wodny" to zwiększone tłumienie transmisji dla niektórych długości fal spowodowane przez przeniknięcie atomów wodoru z otaczającego środowiska i ich związanie z niekompletnymi strukturami szkła. Wstępna deuteryzacja włókien powoduje, że brakujące elementy struktury są wypełniane przez izotopy wodoru, których optyczne parametry nie stwarzają tego typu problemów. - https://www.computerworld.pl/news/Od-preformy-do-kabla,38300...

--

Specjalny proces technologiczny (deuteryzacja) jest wymagany podczas produkcji, aby włókno po instalacji nie pochłaniało wody i nie odtwarzało piku wodnego - https://pon.fibrain.pl/artykuly-techniczne/leksykon-transmis...

--

Nowa strategia zapobiegania i leczenia polega na chemicznej deuteryzacji lipidów – czyli zmiany newralgicznych wodorów na ciężki izotop wodoru – deuter. Strategia jak dotąd okazała się strzałem w dziesiątkę – deuteryzowane lipidy nie ulegają peroksydacji i mogą być wydajnie asymilowane w organizmie, jako związki zastępujące kwasy tłuszczowe przyjmowane w diecie. - https://biotechnologia.pl/biotechnologia/wielonienasycone-kw...

--

Powszechna i skuteczna w wielu innych przypadkach praktyka wykonywania roztworów bezpośrednio przed rozpoczęciem eksperymentu może doprowadzić do wyciągnięcia błędnych wniosków, że efekt izotopowy nie występuje, gdyż pomiary zostaną przeprowadzone zanim znaczącą liczba badanych cząsteczek ulegnie deuteryzacji. - https://www.fuw.edu.pl/~mparniak/zopt-prace/doktoraty/piotr-...

--

Proces deuteracji zachodzi w gęstych i chłodnychzedgwiazdowych jądrach zarówno w fazie gazowej jak i na powierzchni ziaren. - https://fais.uj.edu.pl/documents/41628/140842732/streszczeni...

--

9. Opracowanie technologii wytwarzania monokryształów:
- KDP i DKDP o różnym stopniu deuteryzacji
- jodan litowy LiJ03 (przetwarzanie częstotliwości li harmonicznej)

- http://repozytorium.p.lodz.pl/bitstream/handle/11652/2234/In... - page 11

----

Badana próbka to hydrat. Przekrój czynny na niekoherentne rozpraszanie neutronów na wodorze jest bardzo wysoki, dlatego tez należało substancję poddać procesowi deuteryzacji. Na zdeuteryzowanej próbce następnie wykonano pomiary absorbancji w środkowej podczerwieni dla potwierdzenia wymiany cząsteczek wody na wodę ciężką D2O. - https://www.ifj.edu.pl/msd/rozprawy_dr/rozpr_Czapla.pdf - page 57



Selected response from:

geopiet
Grading comment
dzięki :)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3poddanie działaniu gazu deuteronowego
Frank Szmulowicz, Ph. D.
1 +1deuteryzacja, proces deuteryzacji
geopiet


Discussion entries: 6





  

Answers


36 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
poddanie działaniu gazu deuteronowego


Explanation:
Propozycja.

Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 980

1 hr   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +1
deuteryzacja, proces deuteryzacji


Explanation:
nadal nie wiemy o co dokładnie chodzi, więc najogólniej można powiedzieć na to „deuteryzacja”, jak widać na poniższych przykładach z różnych dziedzin ..

===

... niektóre zaawansowane techniki zwiększania trwałości światłowodów - w szczególności metody eliminacji tzw. "piku wodnego" przez nasycanie włókien deuterem (izotop wodoru). "Pik wodny" to zwiększone tłumienie transmisji dla niektórych długości fal spowodowane przez przeniknięcie atomów wodoru z otaczającego środowiska i ich związanie z niekompletnymi strukturami szkła. Wstępna deuteryzacja włókien powoduje, że brakujące elementy struktury są wypełniane przez izotopy wodoru, których optyczne parametry nie stwarzają tego typu problemów. - https://www.computerworld.pl/news/Od-preformy-do-kabla,38300...

--

Specjalny proces technologiczny (deuteryzacja) jest wymagany podczas produkcji, aby włókno po instalacji nie pochłaniało wody i nie odtwarzało piku wodnego - https://pon.fibrain.pl/artykuly-techniczne/leksykon-transmis...

--

Nowa strategia zapobiegania i leczenia polega na chemicznej deuteryzacji lipidów – czyli zmiany newralgicznych wodorów na ciężki izotop wodoru – deuter. Strategia jak dotąd okazała się strzałem w dziesiątkę – deuteryzowane lipidy nie ulegają peroksydacji i mogą być wydajnie asymilowane w organizmie, jako związki zastępujące kwasy tłuszczowe przyjmowane w diecie. - https://biotechnologia.pl/biotechnologia/wielonienasycone-kw...

--

Powszechna i skuteczna w wielu innych przypadkach praktyka wykonywania roztworów bezpośrednio przed rozpoczęciem eksperymentu może doprowadzić do wyciągnięcia błędnych wniosków, że efekt izotopowy nie występuje, gdyż pomiary zostaną przeprowadzone zanim znaczącą liczba badanych cząsteczek ulegnie deuteryzacji. - https://www.fuw.edu.pl/~mparniak/zopt-prace/doktoraty/piotr-...

--

Proces deuteracji zachodzi w gęstych i chłodnychzedgwiazdowych jądrach zarówno w fazie gazowej jak i na powierzchni ziaren. - https://fais.uj.edu.pl/documents/41628/140842732/streszczeni...

--

9. Opracowanie technologii wytwarzania monokryształów:
- KDP i DKDP o różnym stopniu deuteryzacji
- jodan litowy LiJ03 (przetwarzanie częstotliwości li harmonicznej)

- http://repozytorium.p.lodz.pl/bitstream/handle/11652/2234/In... - page 11

----

Badana próbka to hydrat. Przekrój czynny na niekoherentne rozpraszanie neutronów na wodorze jest bardzo wysoki, dlatego tez należało substancję poddać procesowi deuteryzacji. Na zdeuteryzowanej próbce następnie wykonano pomiary absorbancji w środkowej podczerwieni dla potwierdzenia wymiany cząsteczek wody na wodę ciężką D2O. - https://www.ifj.edu.pl/msd/rozprawy_dr/rozpr_Czapla.pdf - page 57





geopiet
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 517
Grading comment
dzięki :)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Crannmer
4 hrs
  -> dziękuję




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search