"criticality accident"

Polish translation: wypadek reaktywnościowy / awaria reaktywnościowa

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:criticality accident
Polish translation:wypadek reaktywnościowy / awaria reaktywnościowa
Entered by: Crannmer

11:53 Apr 1, 2020
English to Polish translations [PRO]
Nuclear Eng/Sci / Zakład przetwarzania odpadów jądrowych
English term or phrase: "criticality accident"
Jaki jest polski odpowiednik tego wyrażenia?
Z góry dziękuję.
Robert Janiak
Poland
wypadek/awaria reaktywnościowa
Explanation:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Reaktywność_reaktora

--------------------------------------------------
Note added at 43 Min. (2020-04-01 12:37:32 GMT)
--------------------------------------------------

Inną przyczyną awarii reaktywnościowej mogą być np. wady w konstrukcji układu awaryjnego zabezpieczenia. Z tego właśnie powodu doszło do największej awarii reaktywnościowej, jaka miała miejsce w Czarnobylu

https://energetyka-jadrowa.cire.pl/pliki/2/proj_pozaproj_el_...

NAJWIĘKSZA AWARIA REAKTYWNOŚCIOWA

Układ wyłączania awaryjnego reaktora działał wolno:
szybkość wprowadzania prętów bezpieczeństwa 0,4 m/s, w konsekwencji zagłębienie ich do 2/3 wysokości rdzenia trwało 12 sekund.
Duże wymiary rdzenia –dolna część mogła być nadkrytyczna, gdy górna była podkrytyczna.
Reaktor przemoderowany–ruch pręta w dół spowodował usunięcie części wody z rdzenia. To spowodowało wzrost reaktywności!
Późniejsze zmniejszenie reaktywności nastąpiło za późno

https://www.fuw.edu.pl/~baj/FWS_2019/Energetyka jądrowa.pdf

--------------------------------------------------
Note added at 1 Stunde (2020-04-01 13:17:21 GMT)
--------------------------------------------------

Przykładami wypadków reaktywnościowych były min. śmiertelne napromieniowania naukowców Harry'ego Daghliana i Louisa Slotina podczas incydentów w trakcie projektu Manhattan w Los Alamos.
Selected response from:

Crannmer
Grading comment
Dzięki.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4wypadek/awaria reaktywnościowa
Crannmer
3 -1samoistne wystąpienie stanu krytycznego
Frank Szmulowicz, Ph. D.


Discussion entries: 7





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
samoistne wystąpienie stanu krytycznego


Explanation:
niezamierzonego powstania masy krytycznej podczas pracy
z materiałami rozszczepialnymi (criticality accident)
http://www.nuk.org.pl/pl/book/MEDYCYNA_NUKLEARNA_-_wprowadze...

do samoistnego wystąpienia stanu krytycznego (Criticality accident)
https://issuu.com/cosiw/docs/ekoatom_nr3_ver_01_09_konc

ccccccccccccccccccccccccccccc
Obawiano się również samoistnego wystąpienia stanu
krytycznego (Criticality accident) prowadzącego do niekontrolowanego wzrostu mocy i temperatury w rdzeniu. (Stan krytyczny w reaktorze nie prowadzi do wybuchu jądrowego).
http://seren.org.pl/wp-content/uploads/2016/03/Katastrofa45-...

Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Crannmer: False friend. Stan krytyczny to normalny stan pracy reaktorów nuklearnych. https://pl.wikipedia.org/wiki/Stan_krytyczny_(reaktor_jądrow... // W danym kontekście nieustannie false friend.
6 mins
  -> Zobacz http://seren.org.pl/wp-content/uploads/2016/01/E03.pdf

33 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
wypadek/awaria reaktywnościowa


Explanation:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Reaktywność_reaktora

--------------------------------------------------
Note added at 43 Min. (2020-04-01 12:37:32 GMT)
--------------------------------------------------

Inną przyczyną awarii reaktywnościowej mogą być np. wady w konstrukcji układu awaryjnego zabezpieczenia. Z tego właśnie powodu doszło do największej awarii reaktywnościowej, jaka miała miejsce w Czarnobylu

https://energetyka-jadrowa.cire.pl/pliki/2/proj_pozaproj_el_...

NAJWIĘKSZA AWARIA REAKTYWNOŚCIOWA

Układ wyłączania awaryjnego reaktora działał wolno:
szybkość wprowadzania prętów bezpieczeństwa 0,4 m/s, w konsekwencji zagłębienie ich do 2/3 wysokości rdzenia trwało 12 sekund.
Duże wymiary rdzenia –dolna część mogła być nadkrytyczna, gdy górna była podkrytyczna.
Reaktor przemoderowany–ruch pręta w dół spowodował usunięcie części wody z rdzenia. To spowodowało wzrost reaktywności!
Późniejsze zmniejszenie reaktywności nastąpiło za późno

https://www.fuw.edu.pl/~baj/FWS_2019/Energetyka jądrowa.pdf

--------------------------------------------------
Note added at 1 Stunde (2020-04-01 13:17:21 GMT)
--------------------------------------------------

Przykładami wypadków reaktywnościowych były min. śmiertelne napromieniowania naukowców Harry'ego Daghliana i Louisa Slotina podczas incydentów w trakcie projektu Manhattan w Los Alamos.


Crannmer
PRO pts in category: 12
Grading comment
Dzięki.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search