blueprint for making up each of us

Polish translation: kod genetyczny każdego z nas

15:11 Aug 23, 2015
English to Polish translations [PRO]
Medical - Genetics
English term or phrase: blueprint for making up each of us
W piśmie dot. wyniku badań chromosomów.

The chromosomes contain the genes which are the blueprint for making up each of us.

Znalazłam w słowniku:
blueprint: the pattern in every living cell, which decides how the plant, animal or person will develop and what it will look like.
asia20002
Poland
Polish translation:kod genetyczny każdego z nas
Explanation:
.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2015-08-23 16:12:57 GMT)
--------------------------------------------------

Genes are often called the blueprint for life, because they tell each of your cells

[ ]

.. just remember: DNA is used to make RNA, then RNA is used to make proteins-and proteins run the show - http://genetics.thetech.org/about-genetics/how-do-genes-work

--------

Kod genetyczny to zapis DNA lub RNA, na podstawie którego tworzone są cząsteczki organiczne w komórce - białka i rybozymy.
Kod genetyczny używany do kodowania białek -
http://brasil.cel.agh.edu.pl/~09jstando/index.php?id=id13
Selected response from:

geopiet
Grading comment
Dziękuję, choć nie bardzo pasuje do zdania.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1kod genetyczny każdego z nas
geopiet
3zawierają przepis na budowę każdego z nas
Frank Szmulowicz, Ph. D.
3 -1plan poskładania/złożenia w całość każdego z nas/plan, według którego każde z nas powstaje
Jarosław Bartkowiak


Discussion entries: 6





  

Answers


41 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
zawierają przepis na budowę każdego z nas


Explanation:
propozycja

Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 12

57 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
kod genetyczny każdego z nas


Explanation:
.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2015-08-23 16:12:57 GMT)
--------------------------------------------------

Genes are often called the blueprint for life, because they tell each of your cells

[ ]

.. just remember: DNA is used to make RNA, then RNA is used to make proteins-and proteins run the show - http://genetics.thetech.org/about-genetics/how-do-genes-work

--------

Kod genetyczny to zapis DNA lub RNA, na podstawie którego tworzone są cząsteczki organiczne w komórce - białka i rybozymy.
Kod genetyczny używany do kodowania białek -
http://brasil.cel.agh.edu.pl/~09jstando/index.php?id=id13


geopiet
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 20
Grading comment
Dziękuję, choć nie bardzo pasuje do zdania.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  George BuLah (X): "kod genetyczny" jest terminem i naukowym i bardzo popularnym - zrozumiałym dla... każdego z nas
1 hr
  -> dziękuję

11 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
plan poskładania/złożenia w całość każdego z nas/plan, według którego każde z nas powstaje


Explanation:
Tak to widzę.

--------------------------------------------------
Note added at   17 godz. (2015-08-24 08:57:30 GMT)
--------------------------------------------------

Ale nawet jeśli „jak - mebli”, to właściwie czemu nie?
Podobno nasze ciała (bo z duchem/duszą/umysłem [jeśli ktoś je ma]sprawa ma się zgoła inaczej) są utkane z „materii” (podobno nawet z atomów) – tak jak rośliny, zwierzęta i cała reszta. Zanim przychodzimy na TEN świat, nie mamy tego tworzywa. Potem, w drodze wymiany energetycznej z tym, co nie jest naszym ciałem – (ciągle podobno), dzięki informacji w DNA, która „zarządza” przepływem innych informacji, budujemy /składamy się podobnie jak meble a nawet konstrukcje z klocków LEGO. Dla mnie jest to pewnego rodzaju metafora i w konwencji tej metafory taki schemat wytłumaczenia rzeczywistości działa. Gdyby ktoś nie wiedział, to zdradzam sekret: rzeczy bardzo złożone składają się z rzeczy bardzo prostych :)

Jarosław Bartkowiak
Poland
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  George BuLah (X): plan poskładania/złożenia w całość, jak - mebli?
6 hrs
  -> Każdy kojarzy tak, jak mu siły intelektualne pozwalają.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search