brash

Polish translation: biomasa/pozostałości pozrębowe / po okrzesywaniu / wycince konarów

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:brash
Polish translation:biomasa/pozostałości pozrębowe / po okrzesywaniu / wycince konarów
Entered by: Astrid Oleszkiewicz

20:54 Apr 30, 2019
English to Polish translations [PRO]
Science - Forestry / Wood / Timber / timber extraction
English term or phrase: brash
Wiem, że brashing to okrzesywanie.

Niestety nie mogę znaleźć polskiego odpowiednika słowa brash.

Czy ktoś z Państwa może mi pomóc?

Dziękuję.
Astrid Oleszkiewicz
Poland
pozostałości pozrębowe / po podkrzesywaniu / wycince konarów
Explanation:
brash
In a stand of trees, especially conifers, the lower branches that are dead and fallen. The branches may have fallen naturally or been pruned by brashing. In a felled area, brash consists of the the tops and small-diameter branchwood left lying on the ground after the merchantable wood has been extracted.

http://www.treeterms.co.uk/definitions/brash

BRASHING

Brashing is the removal of the lower branches of conifer trees usually up to a height of 2 metres. It is normally carried out to gain access into a plantation when the crops reach the late thicket stage prior to the first thinning. Brashing is carried out using a pruning saw or light chainsaw. Not all trees are brashed, only those necessary to allow access for the inspection of the crop or the measurement of timber volume.

https://www.forestryfocus.ie/growing-forests-3/establishing-...

PODKRZESYWANIE

(hodowla lasu, szczegółowa hodowla lasu), czynność polegająca na usuwaniu gałęzi z najniższych okółków w celu otrzymania bezsęcznego surowca drzewnego. Prowadzenie zabiegu ogranicza się do wysokowartościowych drzewostanów na bogatych siedliskach oraz do wybranych drzew dorodnych, przede wszystkim takich gatunków jak dąb, buk, jesion, świerk, sosna, modrzew i jedlica. Do podkrzesywania przystępuje się wtedy, gdy drzewa osiągają około 10 cm pierśnicy i wysokość około 10-12 m; prowadzi się je sukcesywnie najpierw do wysokości 4-5 m, a później do wysokości najwyżej 8 m nie skracając korony więcej niż o 1/4. Zabiegi podkrzesywania wykonuje się gdy nie istnieje niebezpieczeństwo spałowania pni przez zwierzynę.

https://www.encyklopedialesna.pl/haslo/podkrzesywanie/

PODKRZESYWANIE DRZEW

(Arborystyka, pielęgnowanie drzew), podkrzesywanie drzew wykonywane jest niekiedy w ramach planowych cięć pielęgnacyjnych w drzewostanach leśnych, w celu uzyskania dużej strefy drewna bezsęcznego. W trakcie zabiegu usuwa się gałęzie w dolnej części pnia drzewa. Płaszczyzna cięcia gałęzi jest różnie kształtowana – z pozostawieniem tylca i jego późniejszym usunięciem, cięciem „na obrączkę” lub przy pobocznicy pnia. Najnowsze badania wskazują na uzyskanie dobrych efektów przy cięciu zbliżonym do pobocznicy pnia. Ponieważ podkrzesywanie wykonuje się w dolnej części korony (z mniejszą masą asymilacyjną), redukcja korony w granicach do ok. 20% nie skutkuje spadkiem przyrostu wysokości, ale po ok. 3–5 latach podwyższa go nawet o kilka procent. Przy większym rozmiarze cięć (do ok. 80%) spadek przyrostu jest wyraźny, jednak po ok. 10 latach przyrost powraca do stanu sprzed zabiegu. Podkrzesywanie drzew, opisywane nieprawidłowo jako cięcia przyrodnicze, wykonywane jest również w ramach pielęgnacji zieleni. Najczęściej gałęzie z dolnej części pni są usuwane dla osiągnięcia właściwej skrajni jezdni lub uzyskania lepszego doświetlenia budynków. Częstym błędem jest przekraczanie dopuszczalnego rozmiaru cięć oraz zachwianie statyki drzew przez podniesienie ich środków ciężkości, co sprawia, że zabieg taki nie powinien być wykonywany w przypadku zieleni zorganizowanej.

https://www.encyklopedialesna.pl/haslo/podkrzesywanie-drzew/

Niektóre fragmenty lasu zostawia się do naturalnej śmierci, np. te oddalone od szlaków turystycznych, a na zrębach pozostawia się kępy starodrzewu i pozostałości pozrębowe, czyli gałęzie czy igliwie.

https://www.lasy.gov.pl/pl/informacje/aktualnosci/skad-sie-b...

5.3. Usunięcie pozostałości po wycince gałęzi i konarów
Sposób usunięcia pozostałości po podkrzesywaniu drzew (tj. obcięte gałęzie, konary) powinien być zgodny
z ustaleniami ST lub wskazaniami Inżyniera.

http://wzdw.pl/wp-content/uploads/zamowienia/SST_12.pdf

Zrębkowanie
Dokładnie i szybko usuniemy każdą ilość drzewnych odpadów z Państwa terenu.

Oferujemy usługi zrębkowania pozostałości odpadów drzewnych pochodzących z prac pielęgnacyjnych, wycinek oraz karczowania drzew i krzewów. Ekspresowo sprzątamy teren po wycince z konarów, gałęzi oraz całych drzew. Zrębkujemy i wywozimy wszelkie pozostałość z drzew i krzewów; konary, gałęzie czy kłody. Wszystkie usługi wykonują osoby przeszkolone mające odpowiednie doświadczenie i umiejętności.

https://www.wycinkabielsko.pl/oferta/zrebkowanie
Selected response from:

Jacek Kloskowski
United States
Grading comment
dziękuję za pomoc
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3pozostałości pozrębowe / po podkrzesywaniu / wycince konarów
Jacek Kloskowski
3żerdziowina, drągowina, las drągowy
Agnieszka Kubicka
2chrust
geopiet


Discussion entries: 1





  

Answers


24 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
pozostałości pozrębowe / po podkrzesywaniu / wycince konarów


Explanation:
brash
In a stand of trees, especially conifers, the lower branches that are dead and fallen. The branches may have fallen naturally or been pruned by brashing. In a felled area, brash consists of the the tops and small-diameter branchwood left lying on the ground after the merchantable wood has been extracted.

http://www.treeterms.co.uk/definitions/brash

BRASHING

Brashing is the removal of the lower branches of conifer trees usually up to a height of 2 metres. It is normally carried out to gain access into a plantation when the crops reach the late thicket stage prior to the first thinning. Brashing is carried out using a pruning saw or light chainsaw. Not all trees are brashed, only those necessary to allow access for the inspection of the crop or the measurement of timber volume.

https://www.forestryfocus.ie/growing-forests-3/establishing-...

PODKRZESYWANIE

(hodowla lasu, szczegółowa hodowla lasu), czynność polegająca na usuwaniu gałęzi z najniższych okółków w celu otrzymania bezsęcznego surowca drzewnego. Prowadzenie zabiegu ogranicza się do wysokowartościowych drzewostanów na bogatych siedliskach oraz do wybranych drzew dorodnych, przede wszystkim takich gatunków jak dąb, buk, jesion, świerk, sosna, modrzew i jedlica. Do podkrzesywania przystępuje się wtedy, gdy drzewa osiągają około 10 cm pierśnicy i wysokość około 10-12 m; prowadzi się je sukcesywnie najpierw do wysokości 4-5 m, a później do wysokości najwyżej 8 m nie skracając korony więcej niż o 1/4. Zabiegi podkrzesywania wykonuje się gdy nie istnieje niebezpieczeństwo spałowania pni przez zwierzynę.

https://www.encyklopedialesna.pl/haslo/podkrzesywanie/

PODKRZESYWANIE DRZEW

(Arborystyka, pielęgnowanie drzew), podkrzesywanie drzew wykonywane jest niekiedy w ramach planowych cięć pielęgnacyjnych w drzewostanach leśnych, w celu uzyskania dużej strefy drewna bezsęcznego. W trakcie zabiegu usuwa się gałęzie w dolnej części pnia drzewa. Płaszczyzna cięcia gałęzi jest różnie kształtowana – z pozostawieniem tylca i jego późniejszym usunięciem, cięciem „na obrączkę” lub przy pobocznicy pnia. Najnowsze badania wskazują na uzyskanie dobrych efektów przy cięciu zbliżonym do pobocznicy pnia. Ponieważ podkrzesywanie wykonuje się w dolnej części korony (z mniejszą masą asymilacyjną), redukcja korony w granicach do ok. 20% nie skutkuje spadkiem przyrostu wysokości, ale po ok. 3–5 latach podwyższa go nawet o kilka procent. Przy większym rozmiarze cięć (do ok. 80%) spadek przyrostu jest wyraźny, jednak po ok. 10 latach przyrost powraca do stanu sprzed zabiegu. Podkrzesywanie drzew, opisywane nieprawidłowo jako cięcia przyrodnicze, wykonywane jest również w ramach pielęgnacji zieleni. Najczęściej gałęzie z dolnej części pni są usuwane dla osiągnięcia właściwej skrajni jezdni lub uzyskania lepszego doświetlenia budynków. Częstym błędem jest przekraczanie dopuszczalnego rozmiaru cięć oraz zachwianie statyki drzew przez podniesienie ich środków ciężkości, co sprawia, że zabieg taki nie powinien być wykonywany w przypadku zieleni zorganizowanej.

https://www.encyklopedialesna.pl/haslo/podkrzesywanie-drzew/

Niektóre fragmenty lasu zostawia się do naturalnej śmierci, np. te oddalone od szlaków turystycznych, a na zrębach pozostawia się kępy starodrzewu i pozostałości pozrębowe, czyli gałęzie czy igliwie.

https://www.lasy.gov.pl/pl/informacje/aktualnosci/skad-sie-b...

5.3. Usunięcie pozostałości po wycince gałęzi i konarów
Sposób usunięcia pozostałości po podkrzesywaniu drzew (tj. obcięte gałęzie, konary) powinien być zgodny
z ustaleniami ST lub wskazaniami Inżyniera.

http://wzdw.pl/wp-content/uploads/zamowienia/SST_12.pdf

Zrębkowanie
Dokładnie i szybko usuniemy każdą ilość drzewnych odpadów z Państwa terenu.

Oferujemy usługi zrębkowania pozostałości odpadów drzewnych pochodzących z prac pielęgnacyjnych, wycinek oraz karczowania drzew i krzewów. Ekspresowo sprzątamy teren po wycince z konarów, gałęzi oraz całych drzew. Zrębkujemy i wywozimy wszelkie pozostałość z drzew i krzewów; konary, gałęzie czy kłody. Wszystkie usługi wykonują osoby przeszkolone mające odpowiednie doświadczenie i umiejętności.

https://www.wycinkabielsko.pl/oferta/zrebkowanie

Jacek Kloskowski
United States
Native speaker of: Native in PolishPolish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 7
Grading comment
dziękuję za pomoc

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
żerdziowina, drągowina, las drągowy


Explanation:
Zaczerpnięte ze słownika Duden Oxford, Wiedzy Powszechnej, dział: Gospodarka Leśna

Agnieszka Kubicka
Poland
Native speaker of: Polish

1 day 1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
chrust


Explanation:
3.1. chrust – nieokrzesane gałęzie, całe drzewka o średnicy w dolnym końcu do 7cm w korze i pędy krzewów. Dopuszcza się liście i igliwie. - http://www.tltulowice.pl/nowa/images/surowiec_drzewny_podzia...

--------

After harvesting, the brash is left on the ground for a period of a few months to allow the material to dry, and the green needles to desiccate an fall off. - http://www.forestenergy.ie/brash-hogfuel.php

geopiet
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 22




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search