carbon lamp

Polish translation: żarówka z włóknem węglowym

09:41 Jun 22, 2011
English to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering - Energy / Power Generation
English term or phrase: carbon lamp
Three metals seemed promising: osmium, tantalum and tungsten. Osmium filament lamps were on sale from 1899, but since 1909 all metal filament lamps have used tungsten. Carbon lamps continued to be made for some years since they were cheaper in first cost, but the metal filament lamps were more efficient, giving cheaper light when the cost of electricity was taken into account.
dorro
Polish translation:żarówka z włóknem węglowym
Explanation:
Niekiedy zamiast "carbon" jest "coal".
Strona 77 w http://goo.gl/C6qmq
http://swiatlo.blox.pl/2007/05/Historia-zarowki.html
Selected response from:

Andrzej Mierzejewski
Poland
Grading comment
dziekuje za odp
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1żarówka z włóknem węglowym
Andrzej Mierzejewski
4 -1łukowa lampa węglowa
IRA100


Discussion entries: 3





  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
żarówka z włóknem węglowym


Explanation:
Niekiedy zamiast "carbon" jest "coal".
Strona 77 w http://goo.gl/C6qmq
http://swiatlo.blox.pl/2007/05/Historia-zarowki.html

Andrzej Mierzejewski
Poland
Works in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 133
Grading comment
dziekuje za odp

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Crannmer: Albo po prostu żarówka węglowa. // Eee, dawniej, jak żarówki węglowe nie były jeszcze muzealnym ewenementem, było to całkiem poprawne określenie ;-)
15 mins
  -> Dzięki, ale tekst jest techniczny, więc dla mnie „żarówka węglowa” jest zbyt potoczna ;-)

17 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
łukowa lampa węglowa


Explanation:
pełna nazwa to - carbon arc lamp.
http://en.wikipedia.org/wiki/Arc_lamp
http://pl.wikipedia.org/wiki/Lampa_łukowa
dwie węglowe elektrody zaostrzone na końcach ustawione równolegle do siebie były podpięte do wysokiego napięcia. Następował wtedy przeskok iskry na końcach elektrod. W wyniku wysokiej temperatury parował węgiel z elektrod i podtrzymywał iskrę przy życiu. Cząstki rozżarzonego węgla dawały wyjątkowo białe światło więc używało się tego do lamp.



IRA100
Native speaker of: Native in PolishPolish, Native in RussianRussian
PRO pts in category: 23

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Crannmer: Podany kontekst domyślnie mówi o żarówkach z żarnikami z różnych materiałów. I o procesie wypierania mających niską sprawność żarników węglowych żarnikami metalowymi, głownie wolframowymi. BTW ostatnie dwa zdania o proc. świecenia to fiction bez science.
7 hrs

disagree  Polangmar: Tu nie chodzi o lampy łukowe - oryginalny tekst w dyskusji.
5 days




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search