literature

Polish translation: przygotowanie do [nauki] czytania

09:59 Oct 16, 2019
English to Polish translations [PRO]
Social Sciences - Education / Pedagogy / Viability Assessment
English term or phrase: literature
Fragment Viability Assessment dotyczący dziecka (5 l.). Stwierdzono opóźnienie w rozwoju umiejętności językowych (language), mowy (speech) oraz

[He is] two and a half years behind where he should be in language and Literature.

I o to literature właśnie chodzi. U pięcioletniego dziecka ciężko chyba mówić o umiejętności czytania i pisania.
Martyna Kupska
Poland
Polish translation:przygotowanie do [nauki] czytania
Explanation:
Przygotowanie do czytania i pisania

Właściwą naukę czytania poprzedza przygotowanie, które wraz z przygotowaniem do nauki pisania – trwa od pierwszych dni pobytu dziecka w przedszkolu. Umiejętność pisania – z psychologicznego punktu widzenia – ma charakter stosunku do umiejętności czytania. Zatem wszystko to co sprzyja gotowości do nauki czytania jest równocześnie przygotowaniem do nauki pisania, mimo iż zarówno jako proces sensoryczno-motoryczny jak i intelektualny czynności te różnią się między sobą w sposób istotny. Dlatego też w publikacjach metodycznych problematyka ta często rozpatrywana jest rozłącznie. Jednakże w praktyce pedagogicznej obok zabaw czy ćwiczeń służących przygotowaniu do opanowania jednej z wyżej wymienionych umiejętności istnieje wiele zabaw i czynności, które sprzyjają gotowości zarówno do czytania, jaki pisania.

Przygotowanie do nauki czytania i pisania w przedszkolu koncentruje się na rozwijaniu sprawności psychomotorycznych, rozbudzaniu i kształtowaniu procesów poznawczych oraz pozytywnych nastawień emocjonalno-społecznych dzieci od początku ich pobytu w przedszkolu. Tak więc proces ten wykracza daleko poza ramy wychowania umysłowego. Jednakże ze względu na fakt, iż opanowanie umiejętności posługiwania się ze zrozumieniem mową kodowaną w postaci umownych znaków graficznych jest jednym z etapów w rozwoju posługiwania się mową. - https://pp6.radom.pl/2019/08/09/przygotowanie-do-czytania-i-...




--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2019-10-16 12:58:51 GMT)
--------------------------------------------------

Przygotowanie dziecka do nauki czytania i pisania odbywa się już podczas codziennych zabaw, rozmów i czynności dziecka w domu, choć ani dziecko, ani nawet dorośli nie zawsze zdają sobie z tego sprawę. Potem dzieje się to podczas aktywności bardziej ukierunkowanych na rozwijanie tzw. gotowości szkolnej dziecka w przedszkolu, m.in.:
• rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej całego ciała, tak aby dziecko coraz sprawniej wykonywało różne czynności, oraz koordynacji wodzenia wzrokiem i ruchu ręki, na przykład podczas zapinania guzików, rysowania, lepienia czy wycinania;
• rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, tak aby dziecko umiało skupić uwagę i jak najwięcej zapamiętać na przykład z tego, co przedstawia obrazek;
• rozwijanie wrażliwości słuchowej, tak by dziecko umiało rozpoznać dźwięki z otoczenia i je naśladować;
• wdrażanie do rozumienia sensu kodowania i użyteczności dekodowania informacji, na przykład symboli stosowanych w grach, na szyldach i drzwiach, czy też znaków drogowych;
• rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej – wyodrębnianie części z całości i składanie całości z części, na przykład rozcinanie obrazka na części i składanie go z powrotem.

- https://przedszkolezielonki.edupage.org/files/Proces_przygot...


--------

ETAPY PROCESU CZYTANIA

Czytanie to bardzo złożona umiejętność, którą może opanować każde dziecko jeśli będzie odpowiednio do tego przygotowane. Cały proces nauki czytania tak naprawdę rozpoczyna się już bardzo wcześnie i trwa zwykle kilka lat. Proces ten można podzielić na trzy etapy:

I. Wyrabianie gotowości do nauki czytania
II. Wprowadzanie elementów nauki czytania
III. Właściwa nauka czytania

- http://plewiska.maletalenty.pl/fotki/file/etapy-procesu-czyt...
Selected response from:

geopiet
Grading comment
Poszłam w tę stronę, pięknie dziękuję wszystkim za pomoc!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
2znajomość literatury dziecięcej
Frank Szmulowicz, Ph. D.
1przygotowanie do [nauki] czytania
geopiet
Summary of reference entries provided
Early Years Foundation Stage
geopiet

Discussion entries: 3





  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
przygotowanie do [nauki] czytania


Explanation:
Przygotowanie do czytania i pisania

Właściwą naukę czytania poprzedza przygotowanie, które wraz z przygotowaniem do nauki pisania – trwa od pierwszych dni pobytu dziecka w przedszkolu. Umiejętność pisania – z psychologicznego punktu widzenia – ma charakter stosunku do umiejętności czytania. Zatem wszystko to co sprzyja gotowości do nauki czytania jest równocześnie przygotowaniem do nauki pisania, mimo iż zarówno jako proces sensoryczno-motoryczny jak i intelektualny czynności te różnią się między sobą w sposób istotny. Dlatego też w publikacjach metodycznych problematyka ta często rozpatrywana jest rozłącznie. Jednakże w praktyce pedagogicznej obok zabaw czy ćwiczeń służących przygotowaniu do opanowania jednej z wyżej wymienionych umiejętności istnieje wiele zabaw i czynności, które sprzyjają gotowości zarówno do czytania, jaki pisania.

Przygotowanie do nauki czytania i pisania w przedszkolu koncentruje się na rozwijaniu sprawności psychomotorycznych, rozbudzaniu i kształtowaniu procesów poznawczych oraz pozytywnych nastawień emocjonalno-społecznych dzieci od początku ich pobytu w przedszkolu. Tak więc proces ten wykracza daleko poza ramy wychowania umysłowego. Jednakże ze względu na fakt, iż opanowanie umiejętności posługiwania się ze zrozumieniem mową kodowaną w postaci umownych znaków graficznych jest jednym z etapów w rozwoju posługiwania się mową. - https://pp6.radom.pl/2019/08/09/przygotowanie-do-czytania-i-...




--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2019-10-16 12:58:51 GMT)
--------------------------------------------------

Przygotowanie dziecka do nauki czytania i pisania odbywa się już podczas codziennych zabaw, rozmów i czynności dziecka w domu, choć ani dziecko, ani nawet dorośli nie zawsze zdają sobie z tego sprawę. Potem dzieje się to podczas aktywności bardziej ukierunkowanych na rozwijanie tzw. gotowości szkolnej dziecka w przedszkolu, m.in.:
• rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej całego ciała, tak aby dziecko coraz sprawniej wykonywało różne czynności, oraz koordynacji wodzenia wzrokiem i ruchu ręki, na przykład podczas zapinania guzików, rysowania, lepienia czy wycinania;
• rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, tak aby dziecko umiało skupić uwagę i jak najwięcej zapamiętać na przykład z tego, co przedstawia obrazek;
• rozwijanie wrażliwości słuchowej, tak by dziecko umiało rozpoznać dźwięki z otoczenia i je naśladować;
• wdrażanie do rozumienia sensu kodowania i użyteczności dekodowania informacji, na przykład symboli stosowanych w grach, na szyldach i drzwiach, czy też znaków drogowych;
• rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej – wyodrębnianie części z całości i składanie całości z części, na przykład rozcinanie obrazka na części i składanie go z powrotem.

- https://przedszkolezielonki.edupage.org/files/Proces_przygot...


--------

ETAPY PROCESU CZYTANIA

Czytanie to bardzo złożona umiejętność, którą może opanować każde dziecko jeśli będzie odpowiednio do tego przygotowane. Cały proces nauki czytania tak naprawdę rozpoczyna się już bardzo wcześnie i trwa zwykle kilka lat. Proces ten można podzielić na trzy etapy:

I. Wyrabianie gotowości do nauki czytania
II. Wprowadzanie elementów nauki czytania
III. Właściwa nauka czytania

- http://plewiska.maletalenty.pl/fotki/file/etapy-procesu-czyt...

geopiet
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 129
Grading comment
Poszłam w tę stronę, pięknie dziękuję wszystkim za pomoc!

6 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
znajomość literatury dziecięcej


Explanation:
A child should have been read canonical children literature, Little Red Riding Hood, Snow White and the Seven Dwarfs, etc.
ccccccccccccccccccccccccccccccc
W celu upowszechniania czytelnictwa i rozwijania zainteresowania literaturą dziecięcą w przedszkolu zostały podjęte dodatkowe działania:

- uroczystości, podczas których dzieci mogły zaprezentować znajomość literatury dziecięcej;

- głośne czytanie przez zaproszone osoby;
- spotkania z panią bibliotekarką;
- wyjście do biblioteki;
- przedszkolny konkurs recytatorski;
- oglądanie teatrzyków na terenie przedszkola.

https://blizejprzedszkola.pl/wpis-10042,projekt-ksiazka-dla-...

ccccccc
Podsumowując rozważania o wyborze książek dla dzieci w wieku przedszkolnym należy stwierdzić, że koniecznymi warunkami właściwego wyboru są: własne zainteresowania czytelnicze, znajomość literatury dziecięcej, umiejętność spojrzenia na możliwości recepcyjne dziecka z uwzględnieniem jego upodobań oraz krytyczna ocena książki pod względem jej wartości edukacyjnych, wychowawczych i artystycznych.
https://edurada.pl/artykuly/ksi-ka-dla-przedszkolaka-kryteri...

Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 509




Reference comments


2 hrs
Reference: Early Years Foundation Stage

Reference information:
The Early Years Foundation Stage (EYFS) is a term defined in Section 39 of the British government's Childcare Act 2006.[1] The EYFS comprises a set of Welfare Requirements and a set of Learning and Development Requirements, which must be followed by providers of care for children under five years old – the age of compulsory education in the United Kingdom.

[cut]

The Learning and Development requirements (applicable in England only) are unusual in principle in imposing compulsory educational targets

1. for children below the age of compulsory education, and
2. on providers outside the state system and not receiving state funding.

[cut]

The L&D targets are controversial in not being generally accepted by experts in child development and education as being appropriate for this age group. They include literacy requirements that five-year-olds should:

readily use written language in their play and learning
use phonic knowledge to write simple regular words and make phonetically plausible attempts at more complex words
show an understanding of how information can be found in non-fiction texts to answer questions about where, who, why and how
begin to form simple sentences, sometimes using punctuation

- https://en.wikipedia.org/wiki/Early_Years_Foundation_Stage

--------

England

A voucher system for nursery provision was introduced in England and Wales under the Major government, providing for 15 hours per week free childcare or education for three and four-year-olds, much of it provided through reception classes in primary schools. This was replaced by the Blair government with direct funding by local education authorities. Hence every child in England at the first school term after their third birthday is now entitled to 15 hours per week free childcare funding.[48] Pre-schools in England follow the Early Learning Goals, set by the Early Years Foundation Stage,[49] for education produced by the Department for Children, Schools and Families which carries on into their first year of school at the age of four. This year of school is usually called Reception. The Early Learning Goals cover the main areas of education without being subject driven. These areas include[50]

Personal, social and emotional development (prime area)
Communication and Language (prime area)
Physical education (prime area)
Literacy (specific area)
Mathematics (specific area)
Understanding the World (specific area)
Expressive Art & Design (specific area)

- https://en.wikipedia.org/wiki/Preschool#United_Kingdom

geopiet
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 129




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search