octagonal coordination structure

Polish translation: ośmioboczna struktura koordynacyjna

04:54 Nov 22, 2019
English to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering - Chemistry; Chem Sci/Eng / materials engineering
English term or phrase: octagonal coordination structure
"Element M in the conductive, doped titanium oxides of this invention is selected from elements that can be substituted for a titanium atom in the rutile crystal lattice. Such elements are generally metals having an octagonal coordination structure. Suitable elements M include but are not limited to niobium, vanadium, tantalum, tungsten, zirconium, hafnium, iron, cobalt, nickel, chromium and molybdenum, with niobium being preferred"

https://worldwide.espacenet.com/patent/search/family/0269069...

(to nie jest opis, który tłumaczę, ale stanowi doskonały kontekst)
Paweł Janiszewski
Poland
Polish translation:ośmioboczna struktura koordynacyjna
Explanation:
Zasadniczo ta odpowiedź jest nieprawidłowa, bo najpewniej chodzi nie o ośmioboczną (oktagon), ale oktaedryczną (przestrzenną, ośmiościenną) strukturę, taką jaką ma rutyl. Koordynacji oktagonalnej z tego co wiem nie stwierdzono w przyrodzie. Więc: jeżeli to jest tekst dla klienta, to dałbym przypis, ale jeżeli dla urzędu patentowego, to wg mnie nie ma wyjścia i trzeba w to brnąć, a nie poprawiać czy wyjaśniać. W końcu octagonal stoi jak byk, a octagon to nie octahedron.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2019-11-22 05:58:25 GMT)
--------------------------------------------------

Chodzi o to, że albo mamy ośmiobok (atom w środku i 8 atomów na wierzchołkach), czyli coś płaskiego, albo ośmiościan (dwa czworościany złączone podstawami), czyli strukturę przestrzenną. Z jednej nie da się zrobić drugiej i odwrotnie. Tak jak kwadrat i czworościan: 4 wierzchołki, ale nie to samo.

--------------------------------------------------
Note added at 17 hrs (2019-11-22 22:00:56 GMT)
--------------------------------------------------

Tak, jak napisałem, w tekście jest błąd i wg mnie postępowanie zależy od adresata tekstu: jeżeli jest to urząd patentowy, to trzeba ten błąd powielić, a jeżeli ktokolwiek inny, to albo poprawić (ośmiobok jest niemożliwy, zostaje ośmiościan, czyli oktaedr), albo dać przypis. Btw. w PL chyba nie występuje słowo oktoedr.
Selected response from:

Piotr Paryzek Ph.D.
Poland
Grading comment
Tekst ma trafić docelowo do UP. Dziękuję.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3struktura oktoedralnie skoordynowana
Frank Szmulowicz, Ph. D.
2ośmioboczna struktura koordynacyjna
Piotr Paryzek Ph.D.


Discussion entries: 1





  

Answers


7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
struktura oktoedralnie skoordynowana


Explanation:
koordynacja tlenu w rutylu jest bardzo zblizona do prawidlowego oktaedru
http://pbc.gda.pl/Content/1759/phd_gorska_paulina.pdf?handle...

ccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccc

This paper opisuje strukturę brochantitu jako warstwy i łańcuchy jonów miedzi (II) oktaedralnie skoordynowanych z wodorotlenkami.
https://chemistry.stackovernet.com/pl/q/5687
cccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccc

Związki spinelu mają ogólny wzór AB 2 O 4, w którym miejsce A jest czworościowo skoordynowane i na ogół zajmowane przez dwuwartościowe kationy (Mg, Mn, Ni i Zn), a miejsce B jest oktaedralnie koordynowane i zajmowane przez trójwartościowe kationy ( Al, Cr i Fe).
https://pol.topview-engineering.com/zncr2o4-nanoparticles-fa...

--------------------------------------------------
Note added at 7 hrs (2019-11-22 12:29:21 GMT)
--------------------------------------------------

ccccccccccc

Titanium occurs primarily in octahedral coordination, and like the Fe and Mn oxides, the structures of the various Ti oxide minerals can be described in terms of the different arrangement of the Ti-containing octahedra. The principal Ti minerals are listed in Table 5. Rutile (TiO2) is isostructural with pyrolusite and manganite, consisting of single chains of edge-sharing TiO6 octahedra (Figure 2j). Rutile is a common residual mineral occurring in the sand and silt fractions of a variety of soils. Anatase consists of edge- and corner-sharing octahedra that outline a three-dimensional framework, rather than distinct chains (Figure 2l). The platy crystals found in soils are believed to be a weathering product of titanite (CaTiSiO5) and Ti-bearing silicates. Anatase is easily synthesized at room temperature. Ilmenite (FeTiO3) is almost isostructural with hematite, with one-half of the octahedral centers occupied by Fe2+, the other half by Ti4+ (Figure 2b). By oxidation of structural Fe2+ to Fe3+, ilmenite weathers to pseudorutile (Fe2O3 · n TiO2 · mH2O; 3 < n < 5 and 1 < m < 2), a structurally disordered and poorly characterized mineral. Pseudorutile has been widely identified in soils, primarily as the weathering product of ilmenite. Ilmenite itself is relatively unstable in soils, because it easily weathers to pseudorutile and mixtures of rutile, anatase, and Fe oxides.

https://www.sciencedirect.com/topics/earth-and-planetary-sci...

Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 530

57 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
ośmioboczna struktura koordynacyjna


Explanation:
Zasadniczo ta odpowiedź jest nieprawidłowa, bo najpewniej chodzi nie o ośmioboczną (oktagon), ale oktaedryczną (przestrzenną, ośmiościenną) strukturę, taką jaką ma rutyl. Koordynacji oktagonalnej z tego co wiem nie stwierdzono w przyrodzie. Więc: jeżeli to jest tekst dla klienta, to dałbym przypis, ale jeżeli dla urzędu patentowego, to wg mnie nie ma wyjścia i trzeba w to brnąć, a nie poprawiać czy wyjaśniać. W końcu octagonal stoi jak byk, a octagon to nie octahedron.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2019-11-22 05:58:25 GMT)
--------------------------------------------------

Chodzi o to, że albo mamy ośmiobok (atom w środku i 8 atomów na wierzchołkach), czyli coś płaskiego, albo ośmiościan (dwa czworościany złączone podstawami), czyli strukturę przestrzenną. Z jednej nie da się zrobić drugiej i odwrotnie. Tak jak kwadrat i czworościan: 4 wierzchołki, ale nie to samo.

--------------------------------------------------
Note added at 17 hrs (2019-11-22 22:00:56 GMT)
--------------------------------------------------

Tak, jak napisałem, w tekście jest błąd i wg mnie postępowanie zależy od adresata tekstu: jeżeli jest to urząd patentowy, to trzeba ten błąd powielić, a jeżeli ktokolwiek inny, to albo poprawić (ośmiobok jest niemożliwy, zostaje ośmiościan, czyli oktaedr), albo dać przypis. Btw. w PL chyba nie występuje słowo oktoedr.

Piotr Paryzek Ph.D.
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 1294
Grading comment
Tekst ma trafić docelowo do UP. Dziękuję.
Notes to answerer
Asker: Przyznam się szczerze, że nie wiem nawet, czym jest struktura koordynacyjna, bo mój tekst jest zupełnie o czym innym, a to jest tylko wtrącenie.

Asker: Chyba że struktura koordynacyjna = koordynacja (?).

Asker: Dziękuję za wyjaśnienie!





The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search