meso- history

Persian (Farsi) translation: میان‌تاریخ

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:meso-history
Persian (Farsi) translation:میان‌تاریخ
Entered by: Parviz Rassouli

18:29 Dec 26, 2018
English to Persian (Farsi) translations [PRO]
Social Sciences - History
English term or phrase: meso- history
micro-, meso-, and macro- history
Parviz Rassouli
Iran
میان‌تاریخ
Explanation:
.

--------------------------------------------------
Note added at 23 hrs (2018-12-27 18:11:29 GMT)
--------------------------------------------------

فکر می‌کنم نمی‌شود بدون در نظر گرفتن دو نوع تاریخ دیگری که در کانتکس آورده‌اید معادل ارائه دهیم و باید با آن‌ها هماهنگ باشیم
از طرفی هم اگر بخواهیم ساختمان واژه را هم در نظر بگیریم و تناظر برقرار کنیم بهتر است پیشوند را به پیشوند یا اسم پیشوندی ترجمه کنیم

را احتمالاً به «کلان‌تاریخ» ترجمه می‌کنیم macro-history چون
https://www.vajehyab.com/?q=macro&f=farhangestan

را احتمالاً به «خردتاریخ» ترجمه می‌کنیم micro-history و چون
https://www.vajehyab.com/?q=micro&f=farhangestan&d=en

را به «میان-» ترجمه کنیم -meso پس اینجا هم برای هماهنگی پیشوند
Selected response from:

Sajad Mousavi
Iran
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5تاریخ وسطی
Marjaneh Koohyar
5تاریخ میانه
zahra razavi
5تاریخ شناسی/تاریخ واسطه-محور، تاریخ شناسی/تاریخ علت- محور
Sina Salehi
5تاریخ/تاریخ‌نگاری میانی
Zeynab Tajik
3میان‌تاریخ
Sajad Mousavi


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
تاریخ میانه


Explanation:
meso: middle, intermediate

zahra razavi
Iran
Native speaker of: Native in Persian (Farsi)Persian (Farsi), Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian)

4 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
تاریخ/تاریخ‌نگاری میانی


Explanation:
.

--------------------------------------------------
Note added at 17 mins (2018-12-26 18:47:12 GMT)
--------------------------------------------------

حد وسط تاریخ is used in the following link, but it doesn't sound good to me.
http://ensani.ir/fa/article/download/352420

This link uses میانی for meso-.
http://farasatkhah.blogsky.com/1391/07/01/post-153/

Zeynab Tajik
Native speaker of: Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian)
PRO pts in category: 7

9 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
تاریخ شناسی/تاریخ واسطه-محور، تاریخ شناسی/تاریخ علت- محور


Explanation:
شاخه ای از جامعه شناسی تاریخ Meso history مطالعه ی کوتاهی در درباره ی این سه واژه داشتم. به نظر می
است که در آن به روابط علی میان فرایندهای تاریخی و نقش آنها در شکل گیری رویدادهای مهم پرداخته می شود. برای مثال ممکن است به رابطه ی علی میان ساختار مالی رژیم گذشته ی ایران و سرنگونی آن بپردازد تا ساختارها و الگوهایی را در آن بیابد. در لینکی که آوردم‌نیز مثالهای زیادی از انگلیسی آورده شده است.
Meso history در رابطه با دو واژه ی دیگر فکر می کنم‌ همان تاریخ/تاریخ شناسی کلان/خرد مفهوم را برساند اما
نیاز به کمی تغییر دارد چون واژه ای که همانند آن دو واژه باشد و بتواند تا حدی مفهوم واژه ی انگلیسی را هم برساند در فارسی یافت نکردم.



    www-personal.umd.umich.edu/~delittle/Causation in Meso ssha short version B.htm
Sina Salehi
Iran
Native speaker of: Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian)
PRO pts in category: 7

3 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
میان‌تاریخ


Explanation:
.

--------------------------------------------------
Note added at 23 hrs (2018-12-27 18:11:29 GMT)
--------------------------------------------------

فکر می‌کنم نمی‌شود بدون در نظر گرفتن دو نوع تاریخ دیگری که در کانتکس آورده‌اید معادل ارائه دهیم و باید با آن‌ها هماهنگ باشیم
از طرفی هم اگر بخواهیم ساختمان واژه را هم در نظر بگیریم و تناظر برقرار کنیم بهتر است پیشوند را به پیشوند یا اسم پیشوندی ترجمه کنیم

را احتمالاً به «کلان‌تاریخ» ترجمه می‌کنیم macro-history چون
https://www.vajehyab.com/?q=macro&f=farhangestan

را احتمالاً به «خردتاریخ» ترجمه می‌کنیم micro-history و چون
https://www.vajehyab.com/?q=micro&f=farhangestan&d=en

را به «میان-» ترجمه کنیم -meso پس اینجا هم برای هماهنگی پیشوند

Sajad Mousavi
Iran
Native speaker of: Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian), Native in Persian (Farsi)Persian (Farsi)
PRO pts in category: 7

1 day 1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
تاریخ وسطی


Explanation:
تاریخ وسطی

Marjaneh Koohyar
Iran
Native speaker of: Native in Persian (Farsi)Persian (Farsi)




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search