grand mean

Norwegian translation: gjennomsnittene for alle

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:grand mean
Norwegian translation:gjennomsnittene for alle
Entered by: Svein Hartwig Djaerff

18:27 May 30, 2008
English to Norwegian translations [PRO]
Social Sciences - Mathematics & Statistics
English term or phrase: grand mean
statistikk
anebjordal
Ecuador
gjennomsnittene for alle (se nærmere forkl.)
Explanation:
Du driver visst med mye rart du, Ane! Dette er statistikk, nærmere bestemt såkalt variansanalyse. I en variansanalyse sammenlignes gruppegjennomsnittene med gjennomsnittene for alle (grand mean).
I en regresjonsanalyse sammenlignes gruppegjennomsnittene for J-1 grupper med en referansegruppe
Selected response from:

Svein Hartwig Djaerff
United Kingdom
Grading comment
Supert, Svein. Takker for raskt svar! -Ane
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2gjennomsnitt av alle verdier
Bjørnar Magnussen
5gjennomsnittene for alle (se nærmere forkl.)
Svein Hartwig Djaerff


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
gjennomsnitt av alle verdier


Explanation:
"grand mean - the means of all the scores in an experiment." (www.prm.nau.edu/prm447/definitions.htm)

"Summen av kvadrerte avstander mellom gruppegjennomsnittene og gjennomsnittet for alle (grand mean)" (uit.no/getfile.php?PageId=1410&FileId=992)

Bjørnar Magnussen
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 54

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Svein Hartwig Djaerff: Flink gutt! Trodde ikke du kunne regne, gitt?
2 mins
  -> Det vil vise seg nå når jeg sender inn selvangivelsen.

agree  Egil Presttun: Riktig svar med referanser og det hele, etter bare 4 minutter! Det er imponerende bra! Ett minutt framfor gruppegjennomsnittet og milevis framfor grand mean. Gir deg en "agree" på overtid for innsatsen.
1 hr
  -> ...og to minutter foran the grand old man;)

6 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
gjennomsnittene for alle (se nærmere forkl.)


Explanation:
Du driver visst med mye rart du, Ane! Dette er statistikk, nærmere bestemt såkalt variansanalyse. I en variansanalyse sammenlignes gruppegjennomsnittene med gjennomsnittene for alle (grand mean).
I en regresjonsanalyse sammenlignes gruppegjennomsnittene for J-1 grupper med en referansegruppe

Example sentence(s):
  • I en variansanalyse sammenlignes gruppegjennomsnittene med gjennomsnittene for alle (grand mean)...

    Reference: http://www.uit.no/getfile.php?PageId=1410&FileId=992
Svein Hartwig Djaerff
United Kingdom
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Supert, Svein. Takker for raskt svar! -Ane




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search