PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

General council/executive committee

Norwegian translation: juridisk direktør, juridisk rådgiver/styre, hovedstyre

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:General counsel/executive committee
Norwegian translation:juridisk direktør, juridisk rådgiver/styre, hovedstyre
Entered by: ECCommunication

16:19 Aug 6, 2010
English to Norwegian translations [PRO]
Bus/Financial - Management
English term or phrase: General council/executive committee
Hei!

Denne gjengen driver med godkjenning av virksomhetens retningslinjer, pluss implementeringen av disse, m.m. Sikekrt mulig at disse normalt er to forskjellige dyr, men i mit ttilfelle er de kun ett. Noen som vet?

PFT:o)
ECCommunication
Norway
juridisk direktør/styrets eksekutivkomite
Explanation:
det er ikke noe som heter general council i selskaper, men det er noe som heter general counsel, som er jurisdisk direktør.

Executive committee en er utvalg innenfor selskapets styre som har hyppigere styremøter en hele styre under ett, eller et utvalg som delvis består av styremedlemmer og delvis av topplederne i selskapet.


Selected response from:

michareisel (X)
Netherlands
Grading comment
Takk for hjelpen alle sammen. Ha en riktig god uke!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4hovedstyre
Erik Matson
5 -1juridisk direktør/styrets eksekutivkomite
michareisel (X)


Discussion entries: 3





  

Answers


44 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
general council/executive committee
juridisk direktør/styrets eksekutivkomite


Explanation:
det er ikke noe som heter general council i selskaper, men det er noe som heter general counsel, som er jurisdisk direktør.

Executive committee en er utvalg innenfor selskapets styre som har hyppigere styremøter en hele styre under ett, eller et utvalg som delvis består av styremedlemmer og delvis av topplederne i selskapet.




Example sentence(s):
  • The general counsel has one primary objective of her role: to ensure the company is operating within the law at all times.
  • he executive committee of a board of directors has power to act in all matters

    Reference: http://www.ehow.com/about_5439295_general-counsel-job-descri...
    Reference: http://www.businessdictionary.com/definition/executive-commi...
michareisel (X)
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
Takk for hjelpen alle sammen. Ha en riktig god uke!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Erik Matson: I noen virksomheter skilles det mellom executive committee (hovedstyre), og general council, (styre). Men han sier at det i dette tilfellet er snakk om ett dyr. Juridisk direktør er noe helt annet en hva det er snakk om her, og er en feiloversettelse.
1 day 9 hrs

1 day 9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
general council/executive committee
hovedstyre


Explanation:
Hvis det er som du sier at dette skal være et dyr, så heter dette hovedstyre på norsk.
Finner både general council og executive committee i Clue-ordboka, og på begge står det hovedstyre.

Eksempelsetningene er tatt fra nettstidene til Hovedstyret i Norges Bank, og fra Hovedstyret i Advokatforeningen.







Example sentence(s):
  • Hovedstyret har utøvende og rådgivende myndighet...
  • Hovedstyret har full avgjørelsesmyndighet i forenings- og fagpolitiske spørsmål som ikke eksklusivt er lagt til andre foreningsorganer...

    Reference: http://www.norges-bank.no/templates/article____12108.aspx
    Reference: http://www.advokatforeningen.no/Organisasjon/Organisasjonsmo...
Erik Matson
Thailand
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in EnglishEnglish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search