PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

Business Excellence

Norwegian translation: fremragende virksomhet/forretningsdrift

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Business Excellence
Norwegian translation:fremragende virksomhet/forretningsdrift
Entered by: ECCommunication

11:54 Mar 11, 2009
English to Norwegian translations [PRO]
Bus/Financial - Management
English term or phrase: Business Excellence
Brukes alene som beskrivelse på hva bedriften har oppnådd eller som del av tittelen på en pris.

PFT:o)
ECCommunication
Norway
fremragende virksomhet
Explanation:
...eller "Den europeiske Kvalitetsprisen" hvis det konkret dreier seg om "EFQM Excellence Award" (tidligere kalt "The European Quality Award") som deles ut av European Foundation for Quality Management.

Business excellence er et begrep som dukker opp spesielt i forbindelse med ledelsesmodeller, og ikke minst kvalitetspriser. Den norske betegnelsen er ”Fremragende virksomhet”.
http://www.kursagenten.no/artikkel/Business-excellence-1366....

EQUASS Excellence, en utmerkelse for fremragende virksomhet (basert på excellence prinsipper) ble utviklet først. Det viste seg imidlertid at det fantes et ...
www.asvl.no/?module=Files;action=File.getFile;ID=886

De fleste tidligere studier av "excellence" – som her oversettes til "fremragende" virksomhet, slik andre har gjort før - har begrenset seg til ...
www.kommunikasjon.info/view_artikkel.php?article_id=437&id2...

I tillegg til å videreutvikle og forvalte EFQM Excellence Modellen og Den europeiske Kvalitetsprisen (The European Quality Award), har EFQM en rekke andre ...
www.mindstep.no/business-excellence-i-lys-av-km.107511-366....
Selected response from:

Bjørnar Magnussen
Grading comment
Takker:o)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2fremragende virksomhet
Bjørnar Magnussen
4 +1Fremragende forretningsdrift
Hege Jakobsen Lepri


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
business excellence
fremragende virksomhet


Explanation:
...eller "Den europeiske Kvalitetsprisen" hvis det konkret dreier seg om "EFQM Excellence Award" (tidligere kalt "The European Quality Award") som deles ut av European Foundation for Quality Management.

Business excellence er et begrep som dukker opp spesielt i forbindelse med ledelsesmodeller, og ikke minst kvalitetspriser. Den norske betegnelsen er ”Fremragende virksomhet”.
http://www.kursagenten.no/artikkel/Business-excellence-1366....

EQUASS Excellence, en utmerkelse for fremragende virksomhet (basert på excellence prinsipper) ble utviklet først. Det viste seg imidlertid at det fantes et ...
www.asvl.no/?module=Files;action=File.getFile;ID=886

De fleste tidligere studier av "excellence" – som her oversettes til "fremragende" virksomhet, slik andre har gjort før - har begrenset seg til ...
www.kommunikasjon.info/view_artikkel.php?article_id=437&id2...

I tillegg til å videreutvikle og forvalte EFQM Excellence Modellen og Den europeiske Kvalitetsprisen (The European Quality Award), har EFQM en rekke andre ...
www.mindstep.no/business-excellence-i-lys-av-km.107511-366....

Bjørnar Magnussen
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 64
Grading comment
Takker:o)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  brigidm: ...og fremragende svar ;-)
3 hrs

agree  Harald Roald
8 hrs

7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
business excellence
Fremragende forretningsdrift


Explanation:
Ikke så stor forskjell fra Bjørnars forslag, men jeg opplever "forretningsdrift" som nærmere opp til det engelske "business" i akkurat denne sammenhengen.

Se spesielt referansen hos DeLaval der akkruar denne oversettelse brukes.

Example sentence(s):
  • The European Business Awards” er et fullstendig uavhengig program laget for å fremheve og å påskjønne fremragende forretningsdrift i de 25 EU-landene.

    Reference: http://www.fujitsu-siemens.no/aboutus/company_information/bu...
    Reference: http://www.delaval.no/About_DeLaval/PressCentre/PressRelease...
Hege Jakobsen Lepri
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ingrid Thorbjørnsrud: Også et fremragende svar.
3 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search