https://wiki.proz.com/kudoz/english-to-norwegian/management/2597377-super-admin.html

super admin

Norwegian translation: hovedadministrator

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:super admin
Norwegian translation:hovedadministrator
Entered by: Ingrid Thorbjørnsrud

04:57 May 16, 2008
English to Norwegian translations [PRO]
Bus/Financial - Management / Arbeidstittel?
English term or phrase: super admin
Her blir en person bedt om å ta kontakt med "super admin". Er det noe sånt som overordnet administrator?
Ingrid Thorbjørnsrud
Norway
hovedadministrator
Explanation:
Som regel er nok bare administrator tilstrekkelig. Dette med super har hatt en inflatorisk virkning - snart er ikke super nok, da blir det vel hyper-/mega/ :)
Selected response from:

Svein Hartwig Djaerff
United Kingdom
Grading comment
Er ikke så glad i super, når det ikke er snakk om Superlangbein eller Supermann..
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2hovedadministrator
Svein Hartwig Djaerff
3 +1superadministrator
Bjørnar Magnussen


  

Answers


25 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
superadministrator


Explanation:
Vanskelig å si sikkert uten noe kontekst. Det kan teoretisk bety "supervisory administrator" altså en slags tilsynshavende administrator.

Men i det fleste tilfeller vil nok "super admin" bety en som har ansvaret for driften av et f.eks. nettverk eller et nettsted og har fått tildelt de fulle administratorrettighetene. Den samme betegnelsen brukes på norsk og gir over 500 Google-treff.

Example sentence(s):
  • Med Google Search Appliance kan du angi flere brukernivåer - fra superadministrator til samlingsadministrator.
  • Som SuperAdministrator får du tilgang til den globale konfigurasjonen av nettstedet.

    Reference: http://www.google.com/support/gsa/bin/answer.py?hl=no&answer...
    Reference: http://www.iselix.no/index.php?option=com_docman&task=doc_vi...
Bjørnar Magnussen
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 64

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Egil Presttun: Ja, du kan inneha rollen som superadministrator på en server, logge deg inn som superadministrator med superadmin-passord for å få tilgang til hele serveren. Forkortelsen "superadmin" kan brukes.
32 mins

neutral  Svein Hartwig Djaerff: Problemet mitt, Bjørnar, er at jeg ikke finner uttrykket hos noen av de store aktørene og ikke i MS-ordlista
44 mins
  -> Hva anser du da Google som(se referansen ovenfor)? Microsoft anså Google for en ubetydelig aktør en gang i tiden, og det har de fått svi for:)

53 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
hovedadministrator


Explanation:
Som regel er nok bare administrator tilstrekkelig. Dette med super har hatt en inflatorisk virkning - snart er ikke super nok, da blir det vel hyper-/mega/ :)


Svein Hartwig Djaerff
United Kingdom
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 12
Grading comment
Er ikke så glad i super, når det ikke er snakk om Superlangbein eller Supermann..

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Egil Presttun: Ja, hvis man ikke snakker om privilegier på en server, men om en stillingstittel i en bedrift (uten at dette nødvendigvis har noe med data/IT å gjøre), så vil jeg tro at "hovedadministrator" er korrekt.
9 mins

agree  Bjørnar Magnussen: Jeg føler en liten nyanseforskjell her - "hovedadministrator" er "øverste person i administratorhierarkiet" mens "superadministrator" vanligvis bare er en som har fått tildelt alle administratorrettighetene på et nettsted.
14 mins




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also: