PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

Registrar of the district

Norwegian translation: vigsler

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Registrar of the district
Norwegian translation:vigsler
Entered by: Mona Nyberg

12:15 Mar 5, 2019
English to Norwegian translations [PRO]
Social Sciences - Law (general) / Borgerlige vielser
English term or phrase: Registrar of the district
Artikkelen handler om borgerlige vielser og at bare "the Registrar of the district" kan utføre slike vielser, som kan finne sted nesten hvor som helst. Setningen lyder: Only a Registrar of the district can perform a civil marriage.

Kan "ordfører" være et alternativ?
Mona
vigsler
Explanation:
Loven er endret, og fra 1.1 2018 er ansvaret for borgerlig vielse overtatt av kommunen. Den generelle betegnelsen er vigsler.
En vigsler kan være
- prest eller sermonileder i et registrert trossamfunn/livssynssamfunn
- ordfører, varaordfører, kommunalt ansatte
- utsendt utenrikstjenestemann
- Sysselmannen på Svalbard / ansatte ved sysselmannkontoret
- særskilt vigsler oppnevnt av departementet
Selected response from:

Camilla Larsen
Norway
Grading comment
Tusen takk for en god og utfyllende kommentar
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5vigsler
Camilla Larsen
4byfogd
Hermod Nilsen
4Byfogd
Eli Knutsen


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
registrar of the district
Byfogd


Explanation:
Tidligere var dette utført av byfogd, men etter lovendring kan flere embetspersoner utføre dette


    https://www.froya.kommune.no/tjenester/borgerlig-vielse/
Eli Knutsen
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian

11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
registrar of the district
byfogd


Explanation:
Kunnskapsforlagets store og Cappelens ditto har byfogd, tilsvarende har dansk-engelsk Vinterberg og Bodilsen registrar for giftefoged og det passer i sammenhengen.

Hermod Nilsen
Denmark
Native speaker of: Norwegian

6 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
registrar of the district
vigsler


Explanation:
Loven er endret, og fra 1.1 2018 er ansvaret for borgerlig vielse overtatt av kommunen. Den generelle betegnelsen er vigsler.
En vigsler kan være
- prest eller sermonileder i et registrert trossamfunn/livssynssamfunn
- ordfører, varaordfører, kommunalt ansatte
- utsendt utenrikstjenestemann
- Sysselmannen på Svalbard / ansatte ved sysselmannkontoret
- særskilt vigsler oppnevnt av departementet

Example sentence(s):
  • For å kunne tildele en vigsler må vi vite når og hvor dere ønsker å gjennomføre seremonien.

    https://www.regjeringen.no/contentassets/d883f32c90d249a5924de82ffa3c3aba/rundskriv-q-11-2017-om-kommunale-vigsler.pdf
    https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1991-07-04-47#KAPITTEL_1-3
Camilla Larsen
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tusen takk for en god og utfyllende kommentar




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search