Obstruction of justice

Norwegian translation: motarbeiding av rettsvesenet

15:30 Mar 12, 2014
English to Norwegian translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
English term or phrase: Obstruction of justice
Hei!

Er det noen som vet hva denne type forbrytelse kalles på norsk? Jeg har ikke greid å finne det.

Tusen takk for hjelpen! :)
Anne Maria Christoffersen
Spain
Norwegian translation:motarbeiding av rettsvesenet
Explanation:
Denne forbrytelsen står beskrevet i straffeloven § 132 a. Her er hele paragrafen:

«§ 132 a. For motarbeiding av rettsvesenet straffes den som ved vold, trusler, skadeverk eller annen rettsstridig atferd overfor en aktør i rettsvesenet eller noen av hans nærmeste
a) opptrer slik at det er egnet til å påvirke aktøren til å foreta eller unnlate en handling, et arbeid eller en tjeneste i forbindelse med en straffesak eller en sivil sak, eller
b) gjengjelder en handling, et arbeid eller en tjeneste som aktøren har utført i forbindelse med en straffesak eller en sivil sak.
Med aktør i rettsvesenet menes den som
a) har anmeldt et straffbart forhold, har begjært gjenopptakelse av en straffesak eller er part i en sivil sak,
b) har avgitt forklaring for politiet, for retten eller for gjenopptakelseskommisjonen,
c) arbeider eller utfører tjeneste for politiet, påtalemyndigheten, domstolen, kriminalomsorgen eller gjenopptakelseskommisjonen,
d) er forsvarer, bistandsadvokat eller prosessfullmektig, eller
e) vurderer å foreta en slik handling eller å påta seg et slikt arbeid eller en slik tjeneste.
Medvirkning er straffbar.
Motarbeiding av rettsvesenet straffes med fengsel inntil 5 år. Er handlingen utført under særdeles skjerpende omstendigheter, kan fengsel inntil 10 år anvendes. Ved avgjørelsen av om det foreligger særdeles skjerpende omstendigheter, skal det særlig legges vekt på om overtredelsen har voldt fare for noens liv eller helbred, er begått ved flere anledninger eller av flere i fellesskap eller har et systematisk eller organisert preg.
Grov uaktsom motarbeiding av rettsvesenet straffes med fengsel inntil 5 år.»
http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_2-5...§132
Selected response from:

Bjørnar Magnussen
Grading comment
Tusen takk for hjelpen! :)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1motarbeiding av rettsvesenet
Bjørnar Magnussen
5hindring av rettsforfølgning
Norskpro


  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
obstruction of justice
hindring av rettsforfølgning


Explanation:
se Artikkel 25 i referansen


    Reference: http://www.regjeringen.no/Rpub/OTP/20052006/053/PDFS/OTP2005...
Norskpro
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Å! Strålende! Tusen takk skal du ha, Norskpro! :)


50 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
obstruction of justice
motarbeiding av rettsvesenet


Explanation:
Denne forbrytelsen står beskrevet i straffeloven § 132 a. Her er hele paragrafen:

«§ 132 a. For motarbeiding av rettsvesenet straffes den som ved vold, trusler, skadeverk eller annen rettsstridig atferd overfor en aktør i rettsvesenet eller noen av hans nærmeste
a) opptrer slik at det er egnet til å påvirke aktøren til å foreta eller unnlate en handling, et arbeid eller en tjeneste i forbindelse med en straffesak eller en sivil sak, eller
b) gjengjelder en handling, et arbeid eller en tjeneste som aktøren har utført i forbindelse med en straffesak eller en sivil sak.
Med aktør i rettsvesenet menes den som
a) har anmeldt et straffbart forhold, har begjært gjenopptakelse av en straffesak eller er part i en sivil sak,
b) har avgitt forklaring for politiet, for retten eller for gjenopptakelseskommisjonen,
c) arbeider eller utfører tjeneste for politiet, påtalemyndigheten, domstolen, kriminalomsorgen eller gjenopptakelseskommisjonen,
d) er forsvarer, bistandsadvokat eller prosessfullmektig, eller
e) vurderer å foreta en slik handling eller å påta seg et slikt arbeid eller en slik tjeneste.
Medvirkning er straffbar.
Motarbeiding av rettsvesenet straffes med fengsel inntil 5 år. Er handlingen utført under særdeles skjerpende omstendigheter, kan fengsel inntil 10 år anvendes. Ved avgjørelsen av om det foreligger særdeles skjerpende omstendigheter, skal det særlig legges vekt på om overtredelsen har voldt fare for noens liv eller helbred, er begått ved flere anledninger eller av flere i fellesskap eller har et systematisk eller organisert preg.
Grov uaktsom motarbeiding av rettsvesenet straffes med fengsel inntil 5 år.»
http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_2-5...§132


Bjørnar Magnussen
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 212
Grading comment
Tusen takk for hjelpen! :)
Notes to answerer
Asker: Dette er perfekt. Passer enda bedre inn i sammenhengen siden det er snakk om hindring av etterforskningsarbeidet, altså i tiden FØR selve rettsforfølgelsen. Tusen takk, Bjørnar! :)


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Elenice Abrahamsen
11 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search