shadow union

Norwegian translation: opposisjonell fagforening

13:48 Aug 28, 2008
English to Norwegian translations [PRO]
Bus/Financial - Government / Politics
English term or phrase: shadow union
fortsatt snakk om fagforening. Skyggefagforeninger? Hva er forskjell på shadow og ghost union?

:o)
ECCommunication
Norway
Norwegian translation:opposisjonell fagforening
Explanation:
En uoffisiell fagforening som er dannet i opposisjon til den offisielle foreningen.

Jeg har ikke noen forklaring på forskjellen mellom "ghost union" og "shadow union". Kanskje originalteksten ikke er helt konsevent i terminologibruken?

--------------------------------------------------
Note added at 20 mins (2008-08-28 14:09:22 GMT)
--------------------------------------------------

Skyggekabinett ("shadow cabinet") heter på fransk "cabinet fantôme", som direkte oversatt til engelsk blir "ghost cabinet".
Selected response from:

Bjørnar Magnussen
Grading comment
Poeng fordi du fant likheten. Egil fikk poeng for fiktiv fagforening paa ghost union spoermsaalet:o)
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4skyggefagforening
Egil Presttun
1opposisjonell fagforening
Bjørnar Magnussen


Discussion entries: 1





  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
opposisjonell fagforening


Explanation:
En uoffisiell fagforening som er dannet i opposisjon til den offisielle foreningen.

Jeg har ikke noen forklaring på forskjellen mellom "ghost union" og "shadow union". Kanskje originalteksten ikke er helt konsevent i terminologibruken?

--------------------------------------------------
Note added at 20 mins (2008-08-28 14:09:22 GMT)
--------------------------------------------------

Skyggekabinett ("shadow cabinet") heter på fransk "cabinet fantôme", som direkte oversatt til engelsk blir "ghost cabinet".

Bjørnar Magnussen
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 7
Grading comment
Poeng fordi du fant likheten. Egil fikk poeng for fiktiv fagforening paa ghost union spoermsaalet:o)
Notes to answerer
Asker: Hei, Forsaavidt enig at det kan väre mix der. Problemet er at det ikke er mye tekst rundt det og det som er, er heller ikke forklarende til termen... Takk for hjelpen:o) Kommer tilbake...


7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
skyggefagforening


Explanation:
Det burde gå an å bruke ordet skyggefagforening, akkurat som skyggeorganisasjon, skyggeuniversitet osv.

Jeg er litt usikker på hva skyggefagforening betyr. Jeg tror det kan bety flere ting, f.eks.:
-en alternativ fagforening
-en fagforening som er havnet i skyggen (lite kjent fagforening, uten særlig makt)
-uformelt fagforeningsarbeid som foregår inne i fagforeningen, slik definisjonen nedenfor beskriver:

”Skyggeorganisasjon viser til den uformelle aktiviteten som til enhver tid foregår i organisasjonen. Her snakkes det om temaer man ikke føler er legitime, eller som det ikke er rom for å snakke om, i formelle fora”
http://biblioteket.luftkrigsskolen.no/Portals/0/Dokumenter/H... (side 18)


--------------------------------------------------
Note added at 7 hrs (2008-08-28 21:35:30 GMT)
--------------------------------------------------

Ser ut som om "shadow union" er like flertydig som "skyggefagforening" på norsk.
Eksempel på "shadow organization" i betydning av uformell aktivitet i organisasjonen:
http://www.aafjes.org/?p=12


--------------------------------------------------
Note added at 18 hrs (2008-08-29 07:59:52 GMT)
--------------------------------------------------

fake union: Da går det nok an å oversette det til "fiktiv fagforening" denne gangen. Ingen grunn til å gjøre noen forskjell på shadow og ghost (men det er altså en forskjell, i andre sammenhenger).

Egil Presttun
Norway
Works in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 12




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search