PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

substation

Norwegian translation: transformatorstasjon

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:substation
Norwegian translation:transformatorstasjon
Entered by: Svein Hartwig Djaerff

08:35 Oct 23, 2013
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Energy / Power Generation / Wind turbines
English term or phrase: substation
DONG Energy has completed the offshore substation for the Borkum Riffgrund 1 wind farm in the German North Sea. According to the company, this marks the first important milestone for the 277 MW project.

http://www.nawindpower.com/e107_plugins/content/content.php?...
Hanne Aas
Norway
transformatorstasjon
Explanation:
Innenfor elektrisk kraft betyr substation transformatorstasjon. Se f.eks. http://www.easytrans.org/no/?q=substation#.UmeN9vmnpgg.
Du kan også se hvordan det oversettes til tysk her (som bekrefter betydningen):
http://www.dict.cc/?s=substation
Selected response from:

Svein Hartwig Djaerff
United Kingdom
Grading comment
Endte opp med dette forslaget. Tusen takk!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1transformatorstasjon
Svein Hartwig Djaerff
4 +1understasjon
Ove Pedersen
4 +1[offshore] transformatorplattform
Tor G Jensen
4elektrisk understasjon
Ronny Nielsen


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
understasjon


Explanation:
Ser ut til å være mye brukt


    Reference: http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...
    Reference: http://www.roxtec.com/no/markedssegmenter/kraft/vindkraft/
Ove Pedersen
Norway
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bjørnar Magnussen: Jeg får en feilmelding når jeg klikker på den første referansen - men jeg er enig i konklusjonen.
8 mins
  -> Hm, ser ut til at url-en ble i lengste laget, men det er en pdf-fil fra www.energinorge.no som dukker opp i google-resultatene ved søk på understasjon offshore

15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
elektrisk understasjon


Explanation:
Det finnes ulike typer understasjoner, så det korrekte i denne sammenhengen bør være elektrisk understasjon. Også transformator kan være et alternativ, selv om det ikke er helt dekkende her.

Ronny Nielsen
Dominican Republic
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian

17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
transformatorstasjon


Explanation:
Innenfor elektrisk kraft betyr substation transformatorstasjon. Se f.eks. http://www.easytrans.org/no/?q=substation#.UmeN9vmnpgg.
Du kan også se hvordan det oversettes til tysk her (som bekrefter betydningen):
http://www.dict.cc/?s=substation

Svein Hartwig Djaerff
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 12
Grading comment
Endte opp med dette forslaget. Tusen takk!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tor G Jensen: Transformatorstasjonen er konstruert av ISC i Danmark, se http://www.isc.dk/dk_dk/borkum_riff
50 mins

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
[offshore] transformatorplattform


Explanation:
Det danske selskapet ISC Consulting Engineers A/S som har konstruert transformatorplattformen kaller den "offshore transformerplatform Borkum Riffgrund 1".

Jeg samstemte først med Svein i å kalle den transformatorstasjon, men synes i ettertid at betegnelsen transformatorplattform er bedre.

Kortversjonen 'transformer' blir ikke brukt på norsk.

Example sentence(s):
  • ISC har forestået detailed design af topside og jacket til offshore transformerplatform Borkum Riffgrund 1 for DONG Energy A/S.
  • Transformerplatformen, der indeholder 2 transformere på ialt 320 MW, skal installeres på 24 m vand i den tyske sektor af Nordsøen i 2014.

    Reference: http://www.isc.dk/dk_dk/borkum_riff
Tor G Jensen
Works in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Egil Presttun: offshore substation = transformatorplattform, plattform med transformatorstasjon
2 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search