ruff

Hungarian translation: gallér

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:ruff
Hungarian translation:gallér
Entered by: Kulcsár Sándor

09:51 Jul 9, 2010
English to Hungarian translations [PRO]
Science - Zoology
English term or phrase: ruff
We have all seen television documentaries how some lizards expand their ruff around their necks when threatened by a predator to look larger than life.
Kulcsár Sándor
gallér
Explanation:
Szerintem ez nem animal husbandry kategória, hanem zoology.

Chlamydosaurus kingii -> galléros gyík

http://en.wikipedia.org/wiki/Frill-necked_Lizard

The frill-necked lizard (Chlamydosaurus kingii), also known as the frilled lizard or frilled dragon, is found mainly in northern Australia and southern New Guinea. Its name comes from the large frill around its neck, which usually stays folded against the lizard's body. It is largely arboreal, spending the majority of the time in the trees. The lizard's diet consists mainly of insects and small vertebrates. The frill-necked lizard is a relatively large lizard, reaching up to 91.4 cm in length. It may also be kept in captivity.

http://hu.wikipedia.org/wiki/Galléros_gyík


A galléros gyík más néven King galléros gyíkja vagy galléros agáma (Chlamydosaurus kingii) a hüllők (Reptilia) osztályának a pikkelyes hüllők (Squamata) rendjéhez, ezen belül a gyíkok (Sauria vagy Lacertilia) alrendjéhez, a leguánalakúak (Iguania) alrendágához és az agámafélék (Agamidae) családjához tartozó Chlamydosaurus nem egyetlen faja.

Az állat hossza 45-90 centiméter, gallér átmérője 20-25 centiméter és testtömege maximum 500 gramm. A gyík testének színe barna. A nagypikkelyes és egészében vagy részben fogazott szélű gallér színe a gyík élőhelyétől függően eltérő lehet. A gallért teste két oldalán és nyaka alatt összehajtogatva viseli. A gallér szétnyitásakor láthatóvá válnak a hosszú redők. Ha a gyík megijed, szétnyitja gallérját, nagyra nyitott szájjal sziszegő hangokat hallat, és farkával ide-oda csapkod. A gallér kimerevítését a nyelvcsonti szarvacskák teszik lehetővé. Színváltoztatásra is képes, bár színskálája jóval szegényesebb, mint a kaméleonoké.

--------------------------------------------------
Note added at 9 days (2010-07-18 13:08:12 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

http://tudomany.ma.hu/tart/cikk/h/0/70679/1/tudomany/Szenzac...

Azt a csoportot, amelybe tartozik, nagyon leegyszerűsítve papagájcsőrű dinoszauruszoknak is szokás nevezni, pont ez a papagájcsőrszerű rész került elő" - mondta az MTI-nek Ősi Attila, geológus, paleontológus, a bakonyi dinoszaurusz-lelőhely egyik felfedezője, a Magyar Tudományos Akadémia és a Magyar Természettudományi Múzeum Paleontológiai Kutatócsoportjának tudományos munkatársa.

"A tülkös vagy galléros dinoszauruszok csoportjába sorolható. A legközelebbi rokonai Ázsiából, a Góbi-sivatagból ismertek. A lelet egyik legfontosabb aspektusa, hogy ez az első biztosan ceratopsia maradvány, amely Európában előkerült.

http://www.mta.hu/index.php?id=634&no_cache=1&backPid=417&tt...

Magyar Tudományos Akadémia

Galléros dinoszaurusz a Bakonyból
Selected response from:

Katalin Szilárd
Hungary
Grading comment
Köszönöm a segítséget.
1 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +5gallér
Katalin Szilárd
5 +1nyakfodor
amanda solymosi


Discussion entries: 17





  

Answers


1 day 2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
nyakfodor


Explanation:
I just prefer this in respect to lizards!

amanda solymosi
Hungary
Native speaker of: Native in EnglishEnglish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Katalin Szilárd: The Hungarian term "nyakfodor" is an article of clothing. A ruffle around the neck: http://www.divatportal.hu/nyakfodor.html You can see a picture here: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5d/Molenstee...
1 day 7 hrs
  -> Yes, it is also the same in English!

agree  Katalin Horváth McClure: This term is also correct, and used to describe that body part of lizards and dinosaurs.
4 days

5 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +5
gallér


Explanation:
Szerintem ez nem animal husbandry kategória, hanem zoology.

Chlamydosaurus kingii -> galléros gyík

http://en.wikipedia.org/wiki/Frill-necked_Lizard

The frill-necked lizard (Chlamydosaurus kingii), also known as the frilled lizard or frilled dragon, is found mainly in northern Australia and southern New Guinea. Its name comes from the large frill around its neck, which usually stays folded against the lizard's body. It is largely arboreal, spending the majority of the time in the trees. The lizard's diet consists mainly of insects and small vertebrates. The frill-necked lizard is a relatively large lizard, reaching up to 91.4 cm in length. It may also be kept in captivity.

http://hu.wikipedia.org/wiki/Galléros_gyík


A galléros gyík más néven King galléros gyíkja vagy galléros agáma (Chlamydosaurus kingii) a hüllők (Reptilia) osztályának a pikkelyes hüllők (Squamata) rendjéhez, ezen belül a gyíkok (Sauria vagy Lacertilia) alrendjéhez, a leguánalakúak (Iguania) alrendágához és az agámafélék (Agamidae) családjához tartozó Chlamydosaurus nem egyetlen faja.

Az állat hossza 45-90 centiméter, gallér átmérője 20-25 centiméter és testtömege maximum 500 gramm. A gyík testének színe barna. A nagypikkelyes és egészében vagy részben fogazott szélű gallér színe a gyík élőhelyétől függően eltérő lehet. A gallért teste két oldalán és nyaka alatt összehajtogatva viseli. A gallér szétnyitásakor láthatóvá válnak a hosszú redők. Ha a gyík megijed, szétnyitja gallérját, nagyra nyitott szájjal sziszegő hangokat hallat, és farkával ide-oda csapkod. A gallér kimerevítését a nyelvcsonti szarvacskák teszik lehetővé. Színváltoztatásra is képes, bár színskálája jóval szegényesebb, mint a kaméleonoké.

--------------------------------------------------
Note added at 9 days (2010-07-18 13:08:12 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

http://tudomany.ma.hu/tart/cikk/h/0/70679/1/tudomany/Szenzac...

Azt a csoportot, amelybe tartozik, nagyon leegyszerűsítve papagájcsőrű dinoszauruszoknak is szokás nevezni, pont ez a papagájcsőrszerű rész került elő" - mondta az MTI-nek Ősi Attila, geológus, paleontológus, a bakonyi dinoszaurusz-lelőhely egyik felfedezője, a Magyar Tudományos Akadémia és a Magyar Természettudományi Múzeum Paleontológiai Kutatócsoportjának tudományos munkatársa.

"A tülkös vagy galléros dinoszauruszok csoportjába sorolható. A legközelebbi rokonai Ázsiából, a Góbi-sivatagból ismertek. A lelet egyik legfontosabb aspektusa, hogy ez az első biztosan ceratopsia maradvány, amely Európában előkerült.

http://www.mta.hu/index.php?id=634&no_cache=1&backPid=417&tt...

Magyar Tudományos Akadémia

Galléros dinoszaurusz a Bakonyból


Katalin Szilárd
Hungary
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 13
Grading comment
Köszönöm a segítséget.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Klára Kalamár
12 mins
  -> Köszönöm!

agree  Iosif JUHASZ
8 hrs
  -> Köszönöm!

agree  Tradeuro Language Services
20 hrs
  -> Köszönöm!

agree  Péter Tófalvi
4 days
  -> Köszönöm!

agree  Katalin Horváth McClure: This is equally good as the other suggestion. "galler" also means part of cloths, it means "collar". So both the English and the Hungarian versions have double meaning: one for lizards, one for clothes, and they are all correct.
5 days
  -> Thank you for the peer comment. Although I absolutely don't agree with that nyakfodor can also an option. Nyakfodor cannot be used as the skin around a reptile's neck. See further information in the discussion.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search