unaffiliated

Hungarian translation: független

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:unaffiliated
Hungarian translation:független

19:01 Nov 25, 2009
    The asker opted for community grading. The question was closed on 2009-11-29 16:54:09 based on peer agreement (or, if there were too few peer comments, asker preference.)


English to Hungarian translations [PRO]
Religion
English term or phrase: unaffiliated
"Unaffiliated churches"
dorkajj
független
Explanation:
Megint szövegkörnyezet nélkül tetted fel a kérdést. Így csak annyit tudok mondani, hogy az unaffiliated az affiliated ellentéte. A szövegkörnyezettől függően lehet, hogy egy hosszabb, kifejtett fordítás jobb lenne, dehát nincs megadva a többi.
Az, hogy a church az egyház vagy templom, megintcsak a szöveg többi részétől függ.

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2009-11-26 00:06:46 GMT)
--------------------------------------------------

Még annyit szeretnék hozzátenni, hogy tényleg nem biztos, hogy itt a "church" egyház, lehet egy bizonyos templom is, ami független.
Hogy mitől független, az is jó kérdés, a legvalószínűbb, hogy az egyházaktól független - de ugye ez is a szövegkörnyezet kérdése.
A következő szövegekben független templomokról van szó:
http://myluther.hu/bejegyzesek/4046
"Egyházaktól független templom épül Verőcén

Kárpát Háza Imatemplom épül a Pest megyei Verőcén, az új intézmény vallási felekezettől függetlenül működik majd, s fő célja a magyarságtudat erősítése – közölte a kivitelezést szervező Julianus Barát Alapítvány aktivistája kedden az MTI-vel.

Forrás: http://www.hirextra.hu/hirek/article.php?menu_id=2&cat=1&art... "

http://www.erdelyigyulekezet-budapest.hu/uj/kiemprog/nge2008...
"Szabó István püspök kitért arra is, hogy Németh Géza a hetvenes években az egyháztól teljesen független templom építéséért küzdött kis közössége számára, ugyanakkor 1990 után éppolyan erőteljesen fellépett a szekták ellen, mint a hivatalos egyházi vezetés."

Az alábbi angol nyelvű cikkben az "unaffiliated church" is egyetlen templomra vonatkozik, nem egy egyházra:

http://www.rickross.com/reference/clergy/clergy311.html
Selected response from:

Katalin Horváth McClure
United States
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1független
Katalin Horváth McClure
5 -1felekezet nélküli
Ildiko Santana
4közös (templom)
anyone
3 -1"szabad", "kis", esetleg "politikailag független"
Ágnes Lepold
Summary of reference entries provided
Unaffiliated
anyone

  

Answers


25 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
felekezet nélküli


Explanation:
Ebben a vonatkozásban az unaffiliated felekezet nélkülit jelöl, tehát
unaffiliated church : felekezet nélküli egyház
Azaz nem azonosulnak szigorúan egyik felekezettel sem (katolikus, református, evangélikus, stb.)

Ildiko Santana
United States
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  hollowman2: Ezt a választ, a magyarázattal együtt gondold át újra.
23 mins
  -> Köszi.

disagree  Ágnes Lepold: Szerintem felekezet nélküli egyház nincsen. Emberek igen, de egyház nem létezhet felekezet nélkül. Szerintem.
58 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
"szabad", "kis", esetleg "politikailag független"


Explanation:
Az egyházak között vannak nagy, intézményesített egyházak és vannak kicsik, melyeket kisegyházaknak vagy szabadegyházaknak neveznek. Az igaz, hogy a "szabadegyház" a "free church"-nek felel meg, de így szövegkörnyezet nélkül csak erre tudok gondolni.
A másik tippem, hogy arról van szó, hogy mennyire lehet egy egyház pl. politikailag elkötelezett. Ha egyáltalán nem, akkor lehetséges, hogy a "politikailag független" lenne a legjobb kifejezés.

Ágnes Lepold
Hungary
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  hollowman2: "politikailag független"
46 mins

14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
független


Explanation:
Megint szövegkörnyezet nélkül tetted fel a kérdést. Így csak annyit tudok mondani, hogy az unaffiliated az affiliated ellentéte. A szövegkörnyezettől függően lehet, hogy egy hosszabb, kifejtett fordítás jobb lenne, dehát nincs megadva a többi.
Az, hogy a church az egyház vagy templom, megintcsak a szöveg többi részétől függ.

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2009-11-26 00:06:46 GMT)
--------------------------------------------------

Még annyit szeretnék hozzátenni, hogy tényleg nem biztos, hogy itt a "church" egyház, lehet egy bizonyos templom is, ami független.
Hogy mitől független, az is jó kérdés, a legvalószínűbb, hogy az egyházaktól független - de ugye ez is a szövegkörnyezet kérdése.
A következő szövegekben független templomokról van szó:
http://myluther.hu/bejegyzesek/4046
"Egyházaktól független templom épül Verőcén

Kárpát Háza Imatemplom épül a Pest megyei Verőcén, az új intézmény vallási felekezettől függetlenül működik majd, s fő célja a magyarságtudat erősítése – közölte a kivitelezést szervező Julianus Barát Alapítvány aktivistája kedden az MTI-vel.

Forrás: http://www.hirextra.hu/hirek/article.php?menu_id=2&cat=1&art... "

http://www.erdelyigyulekezet-budapest.hu/uj/kiemprog/nge2008...
"Szabó István püspök kitért arra is, hogy Németh Géza a hetvenes években az egyháztól teljesen független templom építéséért küzdött kis közössége számára, ugyanakkor 1990 után éppolyan erőteljesen fellépett a szekták ellen, mint a hivatalos egyházi vezetés."

Az alábbi angol nyelvű cikkben az "unaffiliated church" is egyetlen templomra vonatkozik, nem egy egyházra:

http://www.rickross.com/reference/clergy/clergy311.html

Katalin Horváth McClure
United States
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 8
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
Notes to answerer
Asker: Köszönöm! A szövegkörnyezetből csak annyi derül ki, hogy a 'church' épületet, templomot jelöl, egy táj (amerikai vidéki kisváros) leírásának részeként.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Krisztina Lelik
7 mins

neutral  Ildiko Santana: Ebben a kivételes esetben szövegkörnyezet nélkül is egyértelmű, hogy mi a fordítás. Keress rá magyarul arra, hogy a "lakosság felekezeti megoszlása", majd angolul is, és meglátod.
13 mins
  -> Szerintem a felekezeti megoszlásnál az "unaffiliated" azt jelenti, hogy egyetlen felekezethez sem tartozik, vagyis nem hívő. A kérdésben szerepel a "church", így ez nem stimmel. A szövegkörnyezet pedig kell, ez a válaszok többféleségéből is is látható.

22 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
közös (templom)


Explanation:
A kérdező pontosítása alapján több felekezet által közösen használt épület.


    Reference: http://ujember.katolikus.hu/Archivum/010204/0902.html
    Reference: http://portal.reformatus.ro/index.php?option=com_content&tas...
anyone
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian




Reference comments


2 hrs
Reference: Unaffiliated

Reference information:
Ezt most találtam, mindenféle affiliation és bántó szándék nélkül továbbítom. Ezek között valószínűleg van pár 'unaffiliated church'.


    Reference: http://www.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=1198
anyone
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
neutral  Katalin Horváth McClure: ;-) Nincs időm végigolvasni, de a 8-as például tetszik
1 hr




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search