ventilation

Hungarian translation: kibeszélés (ventilálás)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:ventilation
Hungarian translation:kibeszélés (ventilálás)
Entered by: Angéla Görbe

22:42 Nov 24, 2011
English to Hungarian translations [PRO]
Social Sciences - Psychology
English term or phrase: ventilation
Példák:
There is often a need for clients to ventilate, to express their feelings.
The process of ventilation, allowing clients to express overwhelming feelings...

Nálam ez egyelőre kibeszélésként szerepel, van rá esetleg valami kevésbé mezítlábas megoldás?
Angéla Görbe
United Kingdom
ventilálás
Explanation:
Gyakran használják szakszövegben így. Ha szakmai közönségnek szóló szöveg, akkor használhatod a "ventilálni", "ventilálás" kifejezéseket.

"a bajban lévő embernek komoly igénye a "kibeszélés", szakszóval ventilálás. Olyasmi ez, mint túlnyomás kieresztése, csak a mi nyelvünkben a "kiereszti a gőzt" már durvább jelentéstartalmat hordoz. A ventilálás inkább szellőzést jelent, szellőzködést. Megszellőzködést. Aminek az eredménye a "bársony nesz nyugalma" és a "jázminok tapsikolása". A ventilálás az öngyógyítás azon fajtája, amelyhez nagyon bölcs partner kell. Csak azok engedhetik meg maguknak, hogy pszichológia ülés keretében rendesen ventiláljanak, akik olyan gazdagok, hogy már csak a ventilálás segít rajtuk. A többieknek segít a mentor. Amíg a barát-, fodrász- és vetélytársnő megmondja a tutit, amíg a társalkodónő csak bólogat, addig a mentor a kettő közötti keskeny ösvényen halad. Felismeri, hogy a ventilálás egyrészt a dolgok kimondásának igénye, másrészt hangosan gondolkodás."
forrás:
http://www.pszichologusok.hu/pszichologusok/hogyanjottunk.ht...

"Főbb pszichoterápiás módszerek
...
Ventilálás
Hatásmechanizmus: A kliens szavakkal vezeti le a feszültségét (kibeszéli a problémáját)"
http://mti.dote.hu/doc/elsoev/hun/Eloadas.htm
Selected response from:

Andrea Szabados
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4kiengedje a gőzt
Balázs Sudár
5 +1[Itt] beszéltetés (segítő beszélgetés)
hollowman2
5"kipakolás"
JANOS SAMU
4ventilálás
Andrea Szabados


Discussion entries: 4





  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
kiengedje a gőzt


Explanation:
ordítson, ajtót rugdaljon, szerintem ilyesmi

--------------------------------------------------
Note added at 4 mins (2011-11-24 22:46:35 GMT)
--------------------------------------------------

Not to be confused with psychological ventilation in which a person airs out their feeling and puts their problems into words.

Nem, igazad van, tényleg inkább a problémák kibeszélése.

--------------------------------------------------
Note added at 6 mins (2011-11-24 22:48:30 GMT)
--------------------------------------------------

És használatos úgy is, hogy a negatív érzelmek kifejezése, hát ebből nehéz lesz választani:

In the past year, a number of publications have argued convincingly for a paradigm shift in our view of expressing negative emotions. In "Expressing Emotion" (New York: the Guilford Press, 1999), Eileen Kennedy-Moore and Jeanne Watson carefully review the empirical research on the "ventilation hypothesis," the widely-accepted belief that expressing negative emotions, such as anger, sadness, or fear, is good for our mental health, our physical health, and our interpersonal relationships. The authors draw the surprising conclusion that expressing negative emotions tends to increase rather than decrease the emotions, and does not necessarily improve our mental or physical health.

--------------------------------------------------
Note added at 7 mins (2011-11-24 22:49:36 GMT)
--------------------------------------------------

Esetleg a "szabadjára engedje az érzéseit" vagy "utat adjon az érzelmeinek" elég általános ahhoz, hogy a fentiek mindegyike beleférjen.

Balázs Sudár
Hungary
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 34

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Attila Hajdu: Nekem is ez ugrott be elsőként.
22 mins

agree  Péter Tófalvi: ...de a kibeszélés találóbb.
8 hrs
  -> Igen, erre jutottam én is

agree  Katalin Szilárd
15 hrs

agree  Iosif JUHASZ
7 days

26 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
"kipakolás"


Explanation:
Néha szükség van arra, hogy az ember kipakoljon. Ez pozitív és negatív értelemben is jó.

JANOS SAMU
United States
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Péter Tófalvi: A kipakolás, kifakadás egy keményebb helyzet.
7 hrs

7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ventilálás


Explanation:
Gyakran használják szakszövegben így. Ha szakmai közönségnek szóló szöveg, akkor használhatod a "ventilálni", "ventilálás" kifejezéseket.

"a bajban lévő embernek komoly igénye a "kibeszélés", szakszóval ventilálás. Olyasmi ez, mint túlnyomás kieresztése, csak a mi nyelvünkben a "kiereszti a gőzt" már durvább jelentéstartalmat hordoz. A ventilálás inkább szellőzést jelent, szellőzködést. Megszellőzködést. Aminek az eredménye a "bársony nesz nyugalma" és a "jázminok tapsikolása". A ventilálás az öngyógyítás azon fajtája, amelyhez nagyon bölcs partner kell. Csak azok engedhetik meg maguknak, hogy pszichológia ülés keretében rendesen ventiláljanak, akik olyan gazdagok, hogy már csak a ventilálás segít rajtuk. A többieknek segít a mentor. Amíg a barát-, fodrász- és vetélytársnő megmondja a tutit, amíg a társalkodónő csak bólogat, addig a mentor a kettő közötti keskeny ösvényen halad. Felismeri, hogy a ventilálás egyrészt a dolgok kimondásának igénye, másrészt hangosan gondolkodás."
forrás:
http://www.pszichologusok.hu/pszichologusok/hogyanjottunk.ht...

"Főbb pszichoterápiás módszerek
...
Ventilálás
Hatásmechanizmus: A kliens szavakkal vezeti le a feszültségét (kibeszéli a problémáját)"
http://mti.dote.hu/doc/elsoev/hun/Eloadas.htm

Andrea Szabados
Works in field
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ildiko Santana: Ez a "kevésbé mezítlábas" megoldás. :)
12 mins

disagree  Péter Tófalvi: Attól, hogy a pszichológusok elkezdték használni, még nem biztos, hogy jó. Mert például, amikor az ember kiszellőzteti a fejét, az teljesen más, mint a kibeszélés.
1 hr

neutral  Attila Bielik: jaj nekem:)
1 hr

8 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
[Itt] beszéltetés (segítő beszélgetés)


Explanation:
Nem kellene ezt a kérdést ennyire túlspilázni, mivel nincs ebben semmi ördöngösség.
A lényeg: beszéltessük, hallgassuk meg, inkább ő beszéljen
Ami nagyon fontos: [itt] soha ne adjunk tanácsot (ez a beszéltetés nem arról szól, hogy mi mondjuk meg a frankót)
Értsd: beszéltetésterápia
Lásd még: "beszélgetésterápia"

--------------------------------------------------
Note added at 12 óra (2011-11-25 11:38:44 GMT)
--------------------------------------------------

Az adott környezetben még jól használható a kibeszéltetés kifejezés is.

Ld.:

3) POSZTTRAUMÁS STRESSZ-SZINDRÓMA: egy olyan életeseményt él át, ami kívülesik a normál emberi tapasztalatokon. Félelem attól, hogy az átélt trauma meg fog ismétlődni. Eltávolodik a környezettől. Az alapterápia a kibeszéltetés.

www.diaksag.ttre.hu/index.php?option=com_phocadownload&...'"></noscript>


Ld. még:

Hogyan birkózunk meg a gyermeki és serdülői haraggal:
A gyerekek akkor haragszanak, amikor megrendül az éntudatuk és a saját erejükbe, és biztonságukba vetett hitük. Akkor haragszanak, amikor cserbenhagyják őket azok az emberek, akikben megbíznak. De a körülöttük élő felnőttek számára nem maga a harag okozza a problémát. A haragból eredő viselkedés teszi nehézzé életünket.
Módszerként itt olyan stratégiákról lesz szó, amelyek a harag eredetének ismerete nélkül is használhatók.
...
Fontos a lehető leggyorsabban négyszemközt maradni a gyerekkel. A gyerekek, serdülők sokkal hamarabb megnyugszanak, ha nem kell konfrontálódniuk azzal, hogy társaik bámulják őket és megjegyzéseket tesznek rájuk. A ventilálás, kibeszéltetés ilyenkor is sokat segíthet az indulat levezetésében, és így a konfliktus okát is megtudhatjuk.

http://www.juharisi.bacskiskun.hu/down/gyermekotthon_szakmai...

hollowman2
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Attila Bielik
12 hrs
  -> Köszönöm!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search