bullying

Hungarian translation: zaklatás/ molesztálás

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:bullying
Hungarian translation:zaklatás/ molesztálás
Entered by: etike

12:04 Oct 6, 2009
English to Hungarian translations [PRO]
Bus/Financial - Other
English term or phrase: bullying
Bullying & Harassment Policy

egy policy esetén vajon mi lehet a hivatalos szó?
etike
Hungary
zaklatás/ molesztálás
Explanation:
Nálunk a munkahelyen nincs külön "Bullying" vagy "Bullying and Harassment" policy. Nálunk "Respect and Dignity Policy" van, és ebben van szó a bullying-ről.

Fő különbség a bullying és a harassment között, bár formájában a kettő lehet hasonló, hogy a harassment lehet egyszeri alkalom is vagy ritkán ismétlődő a bullying pedig egy folyamat, vagy ismétlődő esetek.

Példák: Valakit folyamatosan zaklatnak, mindig hibát találnak a munkájában, ha nem is hibázik, mert nem szereti a főnöke.
Valakit a kollégája folyamatosan cikiz, piszkál valamely tulajdonsága miatt és ez már a közérzetére is kihat, ami ahhoz fog vezetni, hogy a teljesítményére is hatással lesz.
Ilyenkor a zaklatást elszenvedő általában nem mer fellépni az őt ért támadások, zaklatás ellen.

Ezen esetekben nem feltétlenül követelmény az erőszak vagy erőszakosság megléte.

Itt Írországban a "bullying" egy nagyon komoly vád, mely fegyelmihez vezethet, ha bizonyítható, illetve a panaszt tevő felelősségre vonását is magával hozhatja, ha valótlan a panasz.

Cégeknél, ahol komolyan veszik ezeket a különféle etikai, viselkedési és egyéb kódexeket időnként előfordul, hogy a beosztottak, panaszt tesznek a váltás-, műszak-, művezető egyéb vezetők ellen, mikor azok a munkájukat végezve felhívják a dolgozó figyelmét mulasztásaira, nem megfelelő színvonalú munkájára.
Nem egyszer találkoztam ilyennel itteni pályafutásom során. (Ez csak egy kis adalék a témával kapcsolatban.)

Bocsánat a csapongó magyarázatért, a héten éjszakás vagyok, és ez hatással van szellemi képességeimre…
Közben megtaláltam a kézikönyvünket, és bemásolom a definíciókat:

"Bullying in the workplace is repeated inappropriate behaviour, direct or indirect, whether verbal, physical or otherwise, conducted by one or more persons against another or others, at the place of work and/ or in the course of employment, which could reasonably be regarded as undermining the individual's right to dignity at work.

Harassment is any form of unwanted conduct related to any of the discriminatory grounds which has the purpose or effect of violating a person's dignity and creating an intimidating, hostile, degrading, humiliating or offensive environment for the person. Such unwanted conduct may consist of acts, requests, spoken words, pictures or other material. (Employment Equality Act 2004)"
Selected response from:

Daniel Pankovics (X)
Grading comment
köszi!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +6zaklatás/ molesztálás
Daniel Pankovics (X)
4 +1zaklatás, esetleg félelemkeltés
Kata Koncz
4 -1erőszak/agresszió
anyone
3 -1iskolai erőszak/agresszió/bántalmazás
Tamas Nyeste


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
iskolai erőszak/agresszió/bántalmazás


Explanation:
lehetséges megoldások

--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2009-10-06 12:16:43 GMT)
--------------------------------------------------

legyen hát munkahelyi?

Tamas Nyeste
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
Notes to answerer
Asker: Köszi! csak ez nem iskolai. Egy cég Policy Manual-jében van.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Daniel Pankovics (X): Nem feltétlenül erőszak vagy agresszió...
2 hrs

9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
erőszak/agresszió


Explanation:
Mivel nem írod, hogy iskoláról lenne szó, ezért az általánosabb megoldást javaslom; a bántalmazásban azért nem vagyok biztos, mert a bullying korlátozódhat szóbeliségre is (valahol korábban olvastam az "erőszakkal fenyegetés" megfelelőt is, de a címben talán ez nem jön ki jól), de lehet internetes zaklatás is (cyber bullying), ami fizikai kontaktussal nem, legfeljebb annak a fenyegetettségével jár.

--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2009-10-06 12:16:54 GMT)
--------------------------------------------------

Most nézem, ez volt korábban: http://www.proz.com/kudoz/english_to_hungarian/poetry_litera...
az ott megadottak közül még a megfélemlítés lehet, de ha egy vállalati policy, akkor maradnék mondjuk az erőszakra és zaklatásra vonatkozó politikánál.

--------------------------------------------------
Note added at 13 mins (2009-10-06 12:17:44 GMT)
--------------------------------------------------

ez lefedi az erőszak verbális formáit is

anyone
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
Notes to answerer
Asker: köszönöm!nem, nem iskolai.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Daniel Pankovics (X): Nem alapvető feltétele a zaklatásnak vagy molesztálásnak az erőszak, agresszió.
2 hrs
  -> tisztában vagyok vele. azért lett ez, mert ha zaklatás lenne, akkor a harassment nem tudom, hogy mi

16 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
zaklatás, esetleg félelemkeltés


Explanation:
A bullying-ot, akár iskolai akár nem, általában zaklatásnak fordítják, csak persze itt van a harassment is (ezt mondjuk egyik tengerentúli ügyfelem "harassment-free" policy-jában az "erőszakmentes" szóval kérték fordítani. Tehát szerintem lehet zaklatás és erőszak, vagy félelemkeltés és erőszak, a lényeg, hogy a bullying egy hosszú ideig tartó rendszeres, verbális vagy fizikai zaklatás.

Kata Koncz
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 12
Notes to answerer
Asker: Köszi!akkor zaklatás és erőszak lesz.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Daniel Pankovics (X): A "bullying" vagy a "harassment" megállapításának nem minden esetben feltétele az erőszak vagy agresszivitás.
2 hrs
  -> Az agresszivitás az, amit "elszenvedő" úgy él meg! Ezt pl. az általam legutóbb olvasott policy kifejezetten aláhúzza. Náluk (nagy nemzetközi cég) a harassment talán éppen ezért erőszak. De itt most a bullying volt a kérdés, ami szerintem is zaklatás.

agree  Katalin Horváth McClure: A zaklatás jó megoldás, a félelemkeltés nem.
9 hrs

neutral  hollowman2: Katalinnal egyetértve: "... a félelemkeltés nem".
18 hrs
  -> Igen, céges viszonylatban a zaklatás a jó. A bullying, a harassment-tel ellentétben viszont mindig az "erősebb" agressziója a "gyengébbel" szemben, ezért engedhető meg más környezetben ez is (szerintem)

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +6
zaklatás/ molesztálás


Explanation:
Nálunk a munkahelyen nincs külön "Bullying" vagy "Bullying and Harassment" policy. Nálunk "Respect and Dignity Policy" van, és ebben van szó a bullying-ről.

Fő különbség a bullying és a harassment között, bár formájában a kettő lehet hasonló, hogy a harassment lehet egyszeri alkalom is vagy ritkán ismétlődő a bullying pedig egy folyamat, vagy ismétlődő esetek.

Példák: Valakit folyamatosan zaklatnak, mindig hibát találnak a munkájában, ha nem is hibázik, mert nem szereti a főnöke.
Valakit a kollégája folyamatosan cikiz, piszkál valamely tulajdonsága miatt és ez már a közérzetére is kihat, ami ahhoz fog vezetni, hogy a teljesítményére is hatással lesz.
Ilyenkor a zaklatást elszenvedő általában nem mer fellépni az őt ért támadások, zaklatás ellen.

Ezen esetekben nem feltétlenül követelmény az erőszak vagy erőszakosság megléte.

Itt Írországban a "bullying" egy nagyon komoly vád, mely fegyelmihez vezethet, ha bizonyítható, illetve a panaszt tevő felelősségre vonását is magával hozhatja, ha valótlan a panasz.

Cégeknél, ahol komolyan veszik ezeket a különféle etikai, viselkedési és egyéb kódexeket időnként előfordul, hogy a beosztottak, panaszt tesznek a váltás-, műszak-, művezető egyéb vezetők ellen, mikor azok a munkájukat végezve felhívják a dolgozó figyelmét mulasztásaira, nem megfelelő színvonalú munkájára.
Nem egyszer találkoztam ilyennel itteni pályafutásom során. (Ez csak egy kis adalék a témával kapcsolatban.)

Bocsánat a csapongó magyarázatért, a héten éjszakás vagyok, és ez hatással van szellemi képességeimre…
Közben megtaláltam a kézikönyvünket, és bemásolom a definíciókat:

"Bullying in the workplace is repeated inappropriate behaviour, direct or indirect, whether verbal, physical or otherwise, conducted by one or more persons against another or others, at the place of work and/ or in the course of employment, which could reasonably be regarded as undermining the individual's right to dignity at work.

Harassment is any form of unwanted conduct related to any of the discriminatory grounds which has the purpose or effect of violating a person's dignity and creating an intimidating, hostile, degrading, humiliating or offensive environment for the person. Such unwanted conduct may consist of acts, requests, spoken words, pictures or other material. (Employment Equality Act 2004)"


    Reference: http://www.siptu.ie/YourRights/TUFGuideToLabourLaw/SafetyHea...
    Reference: http://193.178.1.9/eng/index.asp?locID=106&docID=52
Daniel Pankovics (X)
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 8
Grading comment
köszi!
Notes to answerer
Asker: köszönöm! ez valóban 'kimerítő' válasz volt..


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  hollowman2
4 mins
  -> köszönöm

agree  Iosif JUHASZ
52 mins
  -> köszönöm

neutral  Kata Koncz: Hát ezzel csak egyetérteni tudok, főleg azért, mert én ugyanezt javasoltam előtted. :) Az általam fordított harassment policy-k hasonlókat írnak, és a fő különbség, ahogy én is írtam, az, hogy a bullying rendszeres.
1 hr
  -> Akkor nagyjából egyetértünk, és a lényeg, hogy segíteni szeretnénk a kérdezőnek. Köszi

agree  Katalin Horváth McClure
6 hrs
  -> köszönöm

agree  ValtBt
14 hrs
  -> köszönöm

agree  Erzsébet Czopyk: Dániel, ezt öröm volt olvasni, és nagyon tanulságos. Köszönöm
18 hrs
  -> köszönöm

agree  Tradeuro Language Services
4 days




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search