compressed cavitation

Hungarian translation: nyomás alatti kavitáció

17:52 May 24, 2009
English to Hungarian translations [PRO]
Tech/Engineering - Military / Defense / dízel-elektromos meghajtású tengeralattjáró
English term or phrase: compressed cavitation
Kontextus: Insufficient hard copy for form classification - aural, compressed cavitation, one shaft, five blades...

A compressed jelzőt nem tudom összekapcsolni a kavitációval.
Köszönöm a segítséget.
Balázs Sudár
Hungary
Hungarian translation:nyomás alatti kavitáció
Explanation:
Az első két link szerint a compressed a fizikai jelenségre (a buborékokra) utal, az utolsó pedig arra, hogy a vízben nagyobb mélységben (ahol nagyobb a nyomás) bekövetkező kavitációt hívják így - nem tudom, van-e külön magyar neve. Az elnevezésem nem teljesen találó, mert a nyomás mindig szerepet játszik a buborék szétrobbantásában, de úgy látszik nem mindegy, hogy mekkora ez a nyomás.

... products change with acetylene concentration, which is in part attributed to the varying temperature of the adiabatically compressed cavitation bubbles. ...
www.osti.gov/energycitations/product.biblio.jsp?osti_id=671...

in the temperature of adiabatically compressed cavitation bubbles with changing composition of the methanol-water mixture. Experiments on the formation of ...
http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/j100157a004

The explanation of cavitation you have rooted out for us is a wee bit technical for people not involved with passive sonar so I will have a go for the layman.It is the slashing noise made by a ships(boats) propellor as it drives it through the water.Generally speaking in merchant ships the faster the screw is turning the louder the noise it makes.Due to the laws of physics this noise gives of a rythym which matches the revs of the propeller shaft.This is what sonar operators in boats(mainly) are listening for and what helps them decide what type of vessel they are hearing.There are other factors but I'll stick to cavitation.As a propellor gets deeper in the water the noise from it is squeezed giving the chirping cheeping noise that is called compressed cavitation.Much trouble is gone to with a modern boats propellor design to keep this noise to a minimum.
www.submariners.co.uk/smf/index.php?topic=1851.msg19279

Cavitation at depth is a much more severe process than cavitation near the surface. The collapse of the bubble happens more quickly and violently - it's called compressed cavitation. That's where your prop damage occurs. It also sounds much different, like a very loud "squick squick squick" as opposed to the more constant white noise sound of normal cavitation.
www.subsim.com/radioroom/archive/index.php/t-106419.html cl...
Selected response from:

István Hirsch
Grading comment
EZ AZ! Az utolsó link megvilágosított, köszönöm! Végül a mélységi kavitációt választottam. Lehet, hogy nem ez a legpontosabb, de erről van szó.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1ld. lent
hollowman (X)
4elnyomott/összenyomott kavitáció
Sandor HEGYI
3nyomás alatti kavitáció
István Hirsch


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
elnyomott/összenyomott kavitáció


Explanation:
A kavitáció jelentése: kavitáció, üregesedés, űrképződés.
Ezt a káros jelenséget nyomják el/össze valamilyen módszerrel, pl.: az adott rendszerben túlnyomást létrehozva.

Sandor HEGYI
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 7
Notes to answerer
Asker: Azt nem értettem konkrétan, hogy a kavitációt nem a túlnyomás okozza? Orosz tengeralattjáróról van szó, és a hanglokátor adtai alapján történik az azonosítás. A válasz szerintem teljesen jó lesz, csak érdekelne az elv is. (És köszönöm a segítséget!)

Asker: Köszönöm a segítséget!


6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
ld. lent


Explanation:
1.

"A hajók dinamikája
...

4.4 A hajócsavar kavitációja

A hajó által igényelt tolóerő biztosításához a legnagyobb nyomáskülönbség a cél a hajócsavar két oldalán ezt a szárnymetszet alakjának (íveltségének, vastagságelosztásának) változtatásával el tudjuk érni.

Azonban a nyomáskülönbség növelésének hatása van.

Ha a legkisebb nyomású helyen a nyomás értéke eléri a telített vízgőz nyomását. akkor a vízben gőzbuborékok keletkeznek. Ezt a jelenséget kavitációnak nevezzük.

Tehát a hajócsavar szárnyának szélességét (a szárnymetszetek hosszát) a jobb hatásfok elérése érdekében csak addig csökkenthetjük amíg a megfelelő tolóerő biztosításához szükséges nyomása alá, azaz amíg nem lép fel a kavitáció.

A gőzbuborékok a vízzel együtt haladnak. Így előbb-utóbb olyan helyre keri.ilnek, ahol a nyomás már nagyobb a telített vízgőz nyomásánál. Itt a buborékokat kitöltő gőz ismét folyékony halmazállapotba kerül. Így a térfogata közelítően 1/800 részére csökken. E lecsapódás igen rövid idő alatt következik be. Ha a gőzbuborék a hajócsavar szárnyának felületén omlik össze, a buborék külső oldalát határoló vízrészecskék rendkívül nagy gyorsulással haladnak a megszűnt buborék helyén, s nagy sebességgel ütköznek a szárny felületéhez. Ha folyamatosan keletkeznek, s összeomlanak buborékok, akkor a sok egymás utáni ütögetés hatására a szárny anyagok roncsolódik. Ezt a roncsolódást nevezik kavitációs eróziónak.

Nagyobb mértékű kavitáció (az időegység alatt több buborék keletkezése és összeomlása) esetén előfordult, hogy néhány száz üzemóra alatt a hajócsavar szivacsos szerkezetűvé vált, s az így legyengült szárny rövidesen eltört.

A gőzbuborékok összeomlásakor keletkező erőhatások, az ütögetések a hajócsavar szárnyát rezgésbe is hozhatják. a rezgés fokozott igénybevételt jelent, s így töréshez vezethet.

A hajócsavar szárnyainak rezgése hangjelenséggel járhat együtt. Ilyenkor fütyülő vagy éneklés-szerű hangot hallhatunk a hajófar közelében. Ez a hangjelenség gyakran csak időszakosan jelentkezik, például bizonyos sebességgel való fordulás közben.

A hajócsavar kiválasztását kavitációs szempontból is igen körültekintően kell kezelni. a kavitációt az üzemi paramétereken működő hajócsavar esetén feltétlenül el kell kerülni."
http://eki.sze.hu/ejegyzet/ejegyzet/zvikli/kt0904.htm


2.
"A kavitáció áramló folyadékban nagy nyomáskülönbségek hatására keletkező, majd összeomló vákuumbuborék okozta felületi roncsolódást jelent. A vákuumbuborék összeomlásakor akár több száz bar nyomású, apró folyadéksugár is kialakulhat, amelynek felületbe történő becsapódásakor a felületből mikroszkopikus méretű anyagdarab válhat le."
http://uni-filter.hu/index.php?option=com_content&task=view&...


--------------------------------------------------
Note added at 7 óra (2009-05-25 00:58:19 GMT)
--------------------------------------------------

(a hajótest árnyékolta) letompított kavitációs zaj

3.
"a tengeralattjáró fő zajkeltő szerkezeteit (hajócsavarok, turbinák, cirkulációs szivattyúk, autonóm turbógenerátorok) a hajótest árnyékolja, és egy sajátos "hidroakusztrikus lyuk" keletkezik. Ezért a szemből, vagy majdnem szemből egymáshoz közeledő tengeralattjárók csak nagyon kis távolságból veszik észre a másikat."
http://index.hu/kulfold/submarine/okok/


hollowman (X)
Hungary
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
Notes to answerer
Asker: Köszönöm a segítséget!


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Attila Bielik
7 hrs
  -> Köszönöm!

13 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
nyomás alatti kavitáció


Explanation:
Az első két link szerint a compressed a fizikai jelenségre (a buborékokra) utal, az utolsó pedig arra, hogy a vízben nagyobb mélységben (ahol nagyobb a nyomás) bekövetkező kavitációt hívják így - nem tudom, van-e külön magyar neve. Az elnevezésem nem teljesen találó, mert a nyomás mindig szerepet játszik a buborék szétrobbantásában, de úgy látszik nem mindegy, hogy mekkora ez a nyomás.

... products change with acetylene concentration, which is in part attributed to the varying temperature of the adiabatically compressed cavitation bubbles. ...
www.osti.gov/energycitations/product.biblio.jsp?osti_id=671...

in the temperature of adiabatically compressed cavitation bubbles with changing composition of the methanol-water mixture. Experiments on the formation of ...
http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/j100157a004

The explanation of cavitation you have rooted out for us is a wee bit technical for people not involved with passive sonar so I will have a go for the layman.It is the slashing noise made by a ships(boats) propellor as it drives it through the water.Generally speaking in merchant ships the faster the screw is turning the louder the noise it makes.Due to the laws of physics this noise gives of a rythym which matches the revs of the propeller shaft.This is what sonar operators in boats(mainly) are listening for and what helps them decide what type of vessel they are hearing.There are other factors but I'll stick to cavitation.As a propellor gets deeper in the water the noise from it is squeezed giving the chirping cheeping noise that is called compressed cavitation.Much trouble is gone to with a modern boats propellor design to keep this noise to a minimum.
www.submariners.co.uk/smf/index.php?topic=1851.msg19279

Cavitation at depth is a much more severe process than cavitation near the surface. The collapse of the bubble happens more quickly and violently - it's called compressed cavitation. That's where your prop damage occurs. It also sounds much different, like a very loud "squick squick squick" as opposed to the more constant white noise sound of normal cavitation.
www.subsim.com/radioroom/archive/index.php/t-106419.html cl...


István Hirsch
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 7
Grading comment
EZ AZ! Az utolsó link megvilágosított, köszönöm! Végül a mélységi kavitációt választottam. Lehet, hogy nem ez a legpontosabb, de erről van szó.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search