PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

what-if scenario

Hungarian translation: teoretikus helyzet

11:37 May 25, 2010
English to Hungarian translations [PRO]
Bus/Financial - Management
English term or phrase: what-if scenario
Ilyen szövegkörnyezeteket találtam:

Főbb feladatok: a felsővezetői, üzletági és üzleti egységenkénti rendszeres és ad-hoc elemzések elkészítése, statisztikai módszerek, szimulációk, what if analízis segítségével üzleti scenario-k készítése, az elemzési célterületnek megfelelő analitikus nyilvántartások, adatbázisfelépítési és elszámolástechnikai elvek - ismerete.

o Enable new insights into your data: uncover hidden trends and explore what-if scenarios to support faster and robust tactical, operational, or strategic decisions.
mityo
Hungary
Hungarian translation:teoretikus helyzet
Explanation:
Ha belegondolunk, hogy mi lenne, ha... azaz teoretikus helyzeteket képzelünk el, akkor ha valóban bekövetkezik az eset, akkor könnyebben, gyorsabban, ügyesebben tudunk rá reagálni.
Selected response from:

Zsuzsa Berenyi
Hungary
Grading comment
Köszönöm, ezt választom, mert az aktuális szövegben ez tűnik a leginkább gördüléknynek, de a többi válasz között is vannak jók. Éppen ezért nem is veszem fel a KudoZ szótárba, hogy ne befolyásoljon másokat, ha esetleg belefutnak ebbe a kifejezésbe.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +7teoretikus helyzet
Zsuzsa Berenyi
3 +3forgatókönyv-elemzés a „mi lenne ha” ... (esetre) / szkenárió-elemzés
hollowman2
5előfordulási valószínűségek
JANOS SAMU
4 +1"mit történne/lenne ha?" forgatóköny
Péter Tófalvi
4 +1eshetőségek forgatókönyve
Katalin Szilárd


Discussion entries: 3





  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +7
teoretikus helyzet


Explanation:
Ha belegondolunk, hogy mi lenne, ha... azaz teoretikus helyzeteket képzelünk el, akkor ha valóban bekövetkezik az eset, akkor könnyebben, gyorsabban, ügyesebben tudunk rá reagálni.

Zsuzsa Berenyi
Hungary
Works in field
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 8
Grading comment
Köszönöm, ezt választom, mert az aktuális szövegben ez tűnik a leginkább gördüléknynek, de a többi válasz között is vannak jók. Éppen ezért nem is veszem fel a KudoZ szótárba, hogy ne befolyásoljon másokat, ha esetleg belefutnak ebbe a kifejezésbe.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Balázs Sudár: "mi lenne, ha" elemzésnek tükörfordítják általában, de a teoretikus helyzet jobban tetszik.
1 min
  -> köszi

agree  Zoltan Bartok
31 mins

neutral  hollowman2: Magyarázatnak elmegy, de a fordítás kicsit más.
39 mins

agree  Ildiko Santana
1 hr

agree  Renata Forgacs
2 hrs

agree  amanda solymosi
4 hrs

agree  Iosif JUHASZ
4 hrs

agree  Tradeuro Language Services
3 days 6 hrs

45 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
eshetőségek forgatókönyve


Explanation:
... eshetőségek forgatókönyvének megvizsgálása ....
Szerintem itt a scenario forgatókönyvet jelent, hogy fel legyenek rá készülve .. Pl. a BP nem gondolt bele, hogy mi van, ha bekövetkezik ez az olajkatasztrófa ... Nem is számoltak ilyen fajta katasztrófával... nem volt rá forgatókönyv

Katalin Szilárd
Hungary
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 20

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Péter Tófalvi: annyira nem rossz.
2 hrs
  -> Annyira nem rossz .. Ez kedves. :)) Köszönöm! :)

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
"mit történne/lenne ha?" forgatóköny


Explanation:
Varietas delectat.

--------------------------------------------------
Note added at 2 óra (2010-05-25 14:36:33 GMT)
--------------------------------------------------

Vagy: lehetőségek fk-e.

Péter Tófalvi
Hungary
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Katalin Szilárd: "A mi lenne, ha" forgatókönyv sem rossz. :)
1 hr

neutral  amanda solymosi: It is a valid option, though I prefer the teoretikus helyzet
20 hrs

41 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
forgatókönyv-elemzés a „mi lenne ha” ... (esetre) / szkenárió-elemzés


Explanation:

4.9.4. A szkenárió-elemzés

Az érzékenységi elemzés egyik legegyszerűbb formája a forgatókönyv elemzés. Ebben különböző szkenáriókat („forgatókönyveket”) választanak ki, hogy felhívják a figyelmet azokra a jelentős bizonytalanságokra, melyektől egy kezdeményezés sikere függhet. Vannak olyan változók (úgymint devizaárfolyam, bérköltségek, keresleti hajtóerők, ütemezés vagy a feltevések), melyek anyagi hatással vannak a nettó előnyökre? A forgatókönyv elemzés középpontjában tehát „mi lenne ha” típusú kérdéseknek kell állniuk, és újrakalkulálni az egyes szkenáriók esetében várható nettó jelenértékeket. Például, mi lenne a reális és lehetséges változat, ha egy vagy több érzékeny/fontosabb változó megváltozna ±10 vagy ±50%-kal. Mi történik, ha a kapcsolódó kormányzati politika megváltozott vagy a projekt végrehajtása és eredményeinek realizálása szempontjából kritikus törvényt nem fogadják el? Ha ezek az események bekövetkeznek, kell-e folytatni a projektet? Milyen körülmények között változik a preferált változat?

Egy bevált megoldást jelent, amikor tesztelik a kulcsfontosságú változók három kombinációját:
•Pesszimista vagy óvatos forgatókönyv
•Legvalószínűbb vagy alap forgatókönyv
•Optimista forgatókönyv
Ha a nettó jelenértékek (NPV-k) nem változnak elég jelentősen ahhoz, hogy befolyásolják a végső döntést, akkor valószínűleg megnyugtatóbbnak érezzük az elemzés megbízhatóságát és a projektjavaslat nettó előnyeit.
Ez a módszer általában a kisebb projektjavaslatok számára megfelelő, vagy olyan esetekben, ahol a költség-haszon elemzés eredménye megbízhatóbb. Nagyobb kezdeményezések számára, melyeknél a bizonytalanság is nagyobb, a változók száma megnövekedhet és az érzékenységi elemzést is minden forgatókönyvre elvégezhetik.
http://www.ekk.gov.hu/hu/kib/kib_29_cba.pdf

Továbbá:
http://palmaitomi.weboldala.net/vpu.doc


--------------------------------------------------
Note added at 3 óra (2010-05-25 15:13:07 GMT)
--------------------------------------------------

Változatok:

Determinisztikus eszközök

Szcenárió elemzés
Az ALM mutatók elemzésének alapeszköze a determinisztikus szcenárió elemzés. Itt olyan módszerről van szó, amely előrevetíti a vállalkozás jövőjének lehetséges forgatókönyveit. A hagyományos módszerek leginkább tapasztalati vagy várható értékkel dolgoznak, ezzel szemben a szcenárió elemzésnél az input adatok különböző variációinak célzott kiválasztása történik annak érdekében, hogy a különböző lefutásoknak az output mennyiségekre gyakorolt hatását vizsgálni lehessen. Ehhez definiálni kell a releváns befolyásoló faktorok pozitív és negatív változásait, amelyek a Best Case (feltételezett maximális pozitív változás) és a Worst Case (feltételezett maximális negatív változás) közötti spektrumban fekszenek. Ez a módszer az érzékenységvizsgálat alapötletén nyugszik kiterjesztve azt egy több periódusú elemzési időszakra.

A szcenárió elemzés minden input paraméterre alkalmazható és ezáltal megvalósítható az aktív és passzív oldali kockázatok érzékenységvizsgálata az egyes periódusokban. A cél az eszközökre és kötelezettségekre vonatkozó explicite meghatározott szcenáriók vizsgálata.

A determinisztikus szcenárió elemzés legfontosabb alkalmazása a tőkepiac, az eszközallokáció, az új üzlet és a nyereségrészesedés alakulásával kapcsolatban felállított szcenáriók vizsgálata, melyek közül a leglényegesebb szerephet a tőkepiac elemzése jut. Emellett lehetőség van a törlési szokások, a halandóság megváltozásának és a kezdeti teher (szerzési jutalék) vizsgálatára is.

A tőkepiac alakulásának gyakran alkalmazott (kamat) szcenáriói:

a hozam az aktuális szinten változatlan marad (A szcenárió);
a hozam 10 éven keresztül egyenletesen 0.5%ponttal nő illetve csökken (B+, B- szcenáriók);
a hozam 5 éven keresztül egyenletesen 1% ponttal nő illetve csökken, majd végül 5 éven keresztül egyenletesen 1% ponttal csökken (ha korábban nőtt) illetve nő (ha korábban csökkent) (C+, C- szcenáriók);
a hozam egy alkalommal 2% ponttal nő illetve csökken, és ezen a szinten marad (szcenárió D+, D-).
Egy pótlólagos korlátozó feltétel, hogy a hozam folyamatosan 2.5% és 11% között fekszik. Az EU-ban ezek a határértékek történelmileg megalapozottnak tekinthetők.
http://www.babikszi.com/books/alm/5259.htm


Szcenárió elemzés
A nettó jelenérték becslését ezt a továbbiakban alapesetnek fogjuk levezni. A továbbiakban megpróbáljuk felismerni a hiba lehetőségét. Miután befejeztük az alapesetet, meg kell vizsgálni, a jövőre vonatkozó különböző megközelítések hatását a becsléseinkre. Egyik legegyszerűbb módja, hogy a projekt különböző elemeire vonatkozóan az alapesetnél nagyobb illetve kisebb értékeket határozunk meg.
Például tételezzük fel, hogy az elemzésünkben (alapesetben) évi 1 000 darab termék értékesítésével számoltunk. Ebben az esetben az alsó határ; 900 darab a felső határ pedig 1 100 darab termék lenne.
Egy cég automata mosógépe gyártásának bevezetését tervezi.
A beruházás 300 millió Ft egyszeri tőkekiadással járna, és a várható élettartama 10 év. Évi 1000 db gép, és az eladási ára 80000 Ft. A mosógépek közvetlen önköltsége 55000 Ft/db, az állandó költségek évi 150 millió Ft. Az amortizáció 10 év alatt, lineáris leírással kell elszámolni. A társasági adó mértéke 18%-ék.
....
Általánosságban elmondható, ha a különböző forgatókönyvek alapján kiszámított nettó jelenérték legtöbbje pozitív, akkor megerősítést kapunk a beruházással kapcsolatos eljárásunkban.
Sok lehetséges forgatókönyvet lehet összeállítani. Általában minimum öt forgatókönyv elemzését tartják elfogadhatónak, tehát az alapesettől legalább két rosszabb és legalább két jobb változatot.
Ha egyre több forgatókönyvet készítünk és vizsgálunk meg, azzal az elemzés megbénítását, lehetetlenné tételét kockáztatjuk.
A forgatókönyv-elemzés hasznos, mert megmutatja, hogy mik történhetnek, és segít bennünket, hogy megbecsüljük egy beruházás potenciális veszélyeit, de azt nem mondja meg, hogy megvalósítsuk-e vagy sem.
http://www.jegyzet.hu/notes.aspx?download=1&id=1118

Oprisk Klub a Bankárképzőben

A kockázatkezelők által nem felfedezett kockázatok, illetve olyan kockázatok darabszáma, amelyhez nem köthetőek KRI-k, vagy szkenáriók, kevésbé objektíven mérhetőek. Vannak olyan kockázatok, amelyekre nem lehet/nem is érdemes KRI-t vagy szkenáriót kidolgozni (pl: repülőgép belerepül a toronyba). Ezekre szakértői becslést érdemes alkalmazni.
http://www.bankarkepzo.hu/images/articles/460/file/Oprisk_kl...


--------------------------------------------------
Note added at 4 óra (2010-05-25 15:52:01 GMT)
--------------------------------------------------

Példák a "szcenárió" változatra:

Szcenárió elemzések
http://www.cib.hu/system/fileserver?isFlashCompliant=true&se...

Innovációs projektek meggondolatlanul

A hatásos K+F controlling eszköztár fő elemei:

1. Stratégiai portfólió-menedzsment:
2. Priorizálás és fókuszálás: egyértelmű prioritásokat tartalmazó projekt-portfólió.
3. Projekt- és erőforrás-tervezés az átlátható és konkrét projekttervekhez
4. Szcenárió-elemzés: az egyes fejlesztési alternatívák értékelése és a legmegfelelőbb kiválasztása.
5. Stop-Go döntési pontok: így időben leállíthatók a sikertelen fejlesztések.
6. K+F folyamatok benchmarkingja: a legjobb iparági illetve belső vállalati gyakorlat elemzése iránymutatásként szolgálhat.
7. Projekt beszámolók: a projektterv és a -cél megvalósulásának a nyomon követése, a projekt folyamatos és naprakész dokumentálása.
8. Terv-tény elemzés: a záró projektértékelés segíti a projektek tanulságainak levonását és a hibák későbbi elkerülését.
http://www.fn.hu/allas/20061020/tudatosan_iranyitott_k_f_tev...



Beruházás kockázata  pénzárammal kapcsolatos bizonytalanság Makrogazdasági tényezőkből adódó kockázat Cégspecifikus kockázat Előrejelzési kockázat: annak a kockázata, hogy az előrejelzésünk nem pontos. Nettó jelenérték  valóban lehet-e pozitív? Előrejelzés kockázatának csökkentése - szcenárió elemzés - érzékenységi elemzés - Monte-Carlo szimuláció - Fedezetipont elemzés - Biztos egyenértékesek

Szcenárió elemzés Az elkészült előrejelzés után próbálunk változtatni a paramétereken, többféle „forgatókönyvet kialakítva”  eladott darabszám, fajlagos fedezet, fix költségek Érzékenységi elemzés Egy-egy paraméter kiválasztása után megvizsgáljuk, hogy az mennyiben hat a nettó jelenérték alakulására  mely tényezőkre kell a legnagyobb figyelmet fordítani De! Nem ad választ az egyes paraméterek egymásra hatására. Monte-Carlo szimuláció Valószínűségi eloszlások becslése az egyes paraméterekre, számítógépes szimuláció alkalmazásával
http://www.slideshare.net/kremmer/vallalati-penzugyek-eloada...

SZABOLCSNÉ NIKHÁZY ORSOLYA
A magyar bankszektor működési kockázatai a pénzügyi válság tükrében

A FEJLETT MÉRÉSI MÓDSZER

A forgatókönyvelemzés további előnye, hogy a jelenlegi kontrollkörnyezetet figyelembe véve ad becslést a jövőbeni kockázatokra. Tehát a szcenárióelemzés sokkal szubjektívebb, mivel a becsléseket a szakértők véleményére bízza. Az elemzés outputjai az egyes szcenáriók, amelyek „mitörténik, ha…” típusú kérdésekre válaszolnak.
http://www.bankszovetseg.hu/anyag/feltoltott/HSZ5_Szabolcsne...


hollowman2
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  valderby
20 mins
  -> Köszönöm!

agree  Attila Bielik
58 mins
  -> Köszönöm!

agree  Attila Magyar
1 hr
  -> Köszönöm!

disagree  Erzsébet Czopyk: a scenáriót ne írjuk már át magyarra, ez nagyon durva / kösz a rendkívül kulturált stílusú választ, és ne is zavarjon, hogy a neten minden ökörséget össze lehet olvasni. Majd lesz vörsztkéjsz is :)
2 hrs
  -> Akkor Te ne használd. // Dilemma: használd, vagy nem használd. -- ,,Nevess a világ ostobaságain, meg fogod bánni; sirasd el, azt is meg fogod bánni; nevess a világ ostobaságain vagy sirasd el, mindkettőt meg fogod bánni.” Søren Kierkegaard: Vagy-vagy

agree  Klára Kalamár: http://www.idegen-szavak.hu/keres/szcenárió
4 hrs
  -> Köszönöm!

neutral  ilaszlo: Nem a szcenárióval van a baj, hanem a szkenárióval.
1 day 8 hrs
  -> Szerintem, a "scenárió" legalább akkora "baj", ha nem még nagyobb.

10 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
előfordulási valószínűségek


Explanation:
A kockázatok kiszámításánál alkalmazzák mind a rendszertervezésnél mind pedig a szervezéstanban.


    Reference: http://193.224.76.4/download/konyvtar/digitgy/nek/2005_1/10_...
JANOS SAMU
United States
PRO pts in category: 24




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search