PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

heelwork

Hungarian translation: lábnál követés

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:heelwork
Hungarian translation:lábnál követés
Entered by: Ildiko Santana

19:41 Jul 13, 2010
English to Hungarian translations [PRO]
Science - Livestock / Animal Husbandry
English term or phrase: heelwork
It’s important that your dog should learn to stick close by your left side so that wherever you walk it will be nearby. To help teach the dog this work, we use a number of bodily techniques known collectively as the heelwork turns.
Kulcsár Sándor
lábnál követés
Explanation:
Szerintem a heelwork ugyanaz, mint a heel cselekvés értelemben, azaz lábnál követés. A heel (sarok) mint vezényszó "lábhoz", de a cselekvésre magára nincs egyszavas magyar kifejezésünk. Kutyakiképzők az engedelmességi gyakorlatok között a póráz nélküli közlekedésre a "lábnál követés" kifejezést használják. Kevésbé elegáns megfelelője a "lábnál való járás" és a "láb mellett vezetés". Lényege, hogy a kutya a felvezető bal oldalán, annak "sarkában" maradva halad (at his heel), őt szorosan követve. A lábnál követést először pórázon tanítják be, majd póráz nélkül ismétlik a gyakorlatokat.

"A gyakorlás: a feladat végrehajtása során nem árt néhány dolgot tisztázni. A lábnál követésnél kutyánknak bal oldalunkon kell haladni úgy, hogy szügye kb. a lábunkkal egy vonalban legyen. (A baloldalon történő követés a századforduló óta ismert. A kutyás rendőr osztagoknál vezették be, hogy a jobb oldalt hordott fegyver használata esetén a kutya ne legyen útban.)."
http://www.pointernet.pds.hu/Kutya/tudas/dog-kutya-hund-13.h...

"A lábnál követést viszont én már akkor tanítanám, ha kimozogta magát egy kicsit..."
Selected response from:

Ildiko Santana
United States
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3lábnál követés
Ildiko Santana
5heelwork / (zenére történő) szabadon követés láb mellett
Katalin Szilárd
3 +1szabadon követés
Attila Bielik


Discussion entries: 1





  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
szabadon követés


Explanation:
...

--------------------------------------------------
Note added at 13 mins (2010-07-13 19:55:14 GMT)
--------------------------------------------------

A gazda (vezető) lába mellett szorosan....

Attila Bielik
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  amanda solymosi
20 hrs

11 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
heelwork / (zenére történő) szabadon követés láb mellett


Explanation:
A kutyások már átvették az angol heelwork kifejezést.
Magyarul a szabadon követés láb mellett (zenére) adja meg legpontosabban az értelmét.

http://www.haziallat.hu/kutya/kutyas-sport/tanciskola-heelwo...

Tánciskola - heelwork előrefelé
Heelwork, azaz szabadon követés, ma már a dog dancing egyik alkategóriáját jelenti. Ismerkedjünk meg vele és tanítsuk meg a kutyánknak!

Tánciskola - heelwork előrefeléA Heelwork to Music manapság a dog dancing egyik alkategóriáját jelenti. A kezdetekkor azonban ez volt az egyetlen név, amivel ezt a sportot illették, hiszen a versenyzők - az obedience-ből kiindulva - eleinte csak heelworköt, azaz szabadon követést mutattak be a zene ritmusára.

Angliában jelenleg is ezt a kifejezést használják a kutyás tánc megjelölésére, amelynek náluk is két ága van: a Musical Freestyle és a Heelwork to Music. Ezt a kissé zavaró helyzetet elkerülendő terjedt el összefoglaló névként Amerikában a Canine Freestyle, Európában pedig a Dog Dancing.

http://en.wikipedia.org/wiki/Heelwork_to_music

A nehezebb, látványosabb, nagy távolságból irányított gyakorlatokra való törekvés hozta magával a "zenés szabad stílus" kategória bevezetésének igényét. Azonban a freestyle-nak is meghatározó alapja maradt a precíz szabadon követés. Összeköti és átvezeti egymásba az elemeket, közben egy kis szusszanást engedélyez kutyának és gazdának két trükk között, valamint lehetőséget ad a tetszetősen kivitelezett helyváltoztatásra, a ring területének kihasználására.

http://en.wikipedia.org/wiki/Heelwork_to_music

Heelwork to music is a dog sport similar to musical canine freestyle that is officially recognised by the Kennel Club. The sport has evolved since the early 1990s when obedience handler Mary Ray first demonstrated the sport at Crufts. Rugby dog club held the first show in 1996 and this club has continued to be the highlight of the sporting year.

--------------------------------------------------
Note added at 14 mins (2010-07-13 19:56:22 GMT)
--------------------------------------------------

Nem áll szándékomban az összes cikket vastagon jelölni, csak elfelejtettem lezárni a vastagon szedett részt.

Csupán ezt a részt szerettem volna kiemelni:

Heelwork, azaz szabadon követés, ma már a dog dancing egyik alkategóriáját jelenti.

Katalin Szilárd
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Attila Bielik: nem feltétele a zene...
3 mins
  -> Pontosan ezért tettem zárójelbe. A képzés működhet zenével és anélkül is. Nyilván zenével sokkal érdekesebb a gazdiknak is, így könnyebb kuncsaftokat szerezni. Lehet őket kutyakiállításra vinni és hasonlók, ami szintén pénz meg hírnév a gazdinak. Sajnos.

neutral  Katalin Horváth McClure: Ezt a zenés dolgot azért nem kellett volna... Itt nem erről van szó. Mi is vittük a kutyánkat kiképzésre, volt heelwork rengeteg, de zenéről, táncról szó sem volt.
8 hrs
  -> Ahogy írta fent Attila is: a tánc már a bohóckodás része. Viszont nagyon nem értek egyet, hogy ez lábnál követés. Ennek a hivatalos neve: követés láb mellett, vagy láb melletti munka. Nagyon fontos, hogy mellett. Nem lábnál.

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
lábnál követés


Explanation:
Szerintem a heelwork ugyanaz, mint a heel cselekvés értelemben, azaz lábnál követés. A heel (sarok) mint vezényszó "lábhoz", de a cselekvésre magára nincs egyszavas magyar kifejezésünk. Kutyakiképzők az engedelmességi gyakorlatok között a póráz nélküli közlekedésre a "lábnál követés" kifejezést használják. Kevésbé elegáns megfelelője a "lábnál való járás" és a "láb mellett vezetés". Lényege, hogy a kutya a felvezető bal oldalán, annak "sarkában" maradva halad (at his heel), őt szorosan követve. A lábnál követést először pórázon tanítják be, majd póráz nélkül ismétlik a gyakorlatokat.

"A gyakorlás: a feladat végrehajtása során nem árt néhány dolgot tisztázni. A lábnál követésnél kutyánknak bal oldalunkon kell haladni úgy, hogy szügye kb. a lábunkkal egy vonalban legyen. (A baloldalon történő követés a századforduló óta ismert. A kutyás rendőr osztagoknál vezették be, hogy a jobb oldalt hordott fegyver használata esetén a kutya ne legyen útban.)."
http://www.pointernet.pds.hu/Kutya/tudas/dog-kutya-hund-13.h...

"A lábnál követést viszont én már akkor tanítanám, ha kimozogta magát egy kicsit..."


    Reference: http://kutyafajat.hu/index.php?option=com_content&task=view&...
    Reference: http://www.kutyaiskola.eu/html/index-2.html
Ildiko Santana
United States
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 22
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Katalin Horváth McClure: Erről van szó.
2 hrs
  -> Köszönöm

agree  hollowman2
4 hrs
  -> Köszönöm

agree  Iosif JUHASZ
11 hrs
  -> Köszönöm




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search