jurisdiction by publication by consolidated notice

Hungarian translation: ügytárgy szerinti hatáskörrel, összevont hirdetmény vagy tértivev. küldemény útján t. kézbesítéssel

14:47 Feb 6, 2019
English to Hungarian translations [PRO]
Law/Patents - Law (general) / divorce
English term or phrase: jurisdiction by publication by consolidated notice
Az egész mondat: The court has only subject matter jurisdiction by publication by consolidated notice, or certified mail. (nincs több kontextusa, egy válási papíron szerepel egyik pontként.)

A "publication"-ről annyit sikerült megtudnom, hogy ha az értesítendő félről nem tudni, hol tartózkodik, újságban lehet értesíteni a válásról.
De én ennek az egész mondatnak nem látom az értelmét.
Thumbfisher (X)
Hungary
Hungarian translation:ügytárgy szerinti hatáskörrel, összevont hirdetmény vagy tértivev. küldemény útján t. kézbesítéssel
Explanation:
A teljes szövegrész:
- csupán ügytárgy szerinti hatáskörrel, összevont hirdetmény vagy könyvelt küldemény útján történő kézbesítéssel

Két esetet fed le ez a sor:
- hirdetmény útján közlik, mert ismeretlen a tartózkodási helye
- postai úton közlik.

A subject-matter jurisdiction az ügy tárgya szerinti hatáskört jelenti, az olyan tárgyú ügyeket elbírálhatja ez a bíróság. Ez nem jelenti azt, hogy illetékességgel is rendelkezik, tehát hogy a konkrét ügyet is elbírálhatná. Itt pont ez a probléma: mivel az alperes tartózkodási helye ismeretlen (ezért közlik hirdetmény útján, nem a szokásos elérhetőségére), nem állapítható meg a bíróság illetékessége, azaz hiányzik az in personam jurisdiction. Főszabály szerint illetékes az alperes lakhelye szerinti bíróság. Nincs lakhely, nincs illetékesség - csupán tárgyi hatáskör.

https://publications.europa.eu/en/web/eu-vocabularies/th-con...
EN jurisdiction ratione materiae
HU bírósági hatáskör


A küldeményre vonatkozó rész azt jelenti, hogy ha a bíróság bizonyítja, hogy szabályszerűen megkísérelte a kézbesítést, akkor azt kézbesítettnek kell tekinteni. Ennek alapján merül fel az, amit régebben kézbesítési vélelemnek neveztek, ma pedig kézbesítési fikciónak.

https://drkovacstimea.hu/blog/tertivevenyes-ajanlott-level-a...
A 'certified mail' inkább a magyar tértivevényes levélhez hasonlítható, mivel amellett, hogy a feladó bizonylatot - igazolást kap a feladásáról, utólag megkapja az átvevő aláírásával ellátott tértivevényt is.

https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200159.TV
könyvelt küldemény: olyan postai küldemény, amelynek felvételét a postai szolgáltató írásban vagy más bizonyítható módon elismeri és kézbesítését a jogosult átvevővel az erre szolgáló okiraton, vagy az aláírást rögzítő vagy a jogosult átvevő személyét azonosító egyéb technika alkalmazásával elismerteti.

Mivel a fenti helyzetben előfordulhat, hogy a tértivevényt nem kapja meg a bíróság, talán jobb lenne az egyszerűbb válfaját, a "könyvelt küldeményt" használni.

--------------------------------------------------
Note added at 19 hrs (2019-02-07 10:12:14 GMT)
--------------------------------------------------

A teljesség kedvéért beillesztem ide is a János válaszához fűzött kommentárt:
https://codes.findlaw.com/co/title-14-domestic-matters/co-re...
... if satisfied that due diligence has been used to obtain personal service within this state or that efforts to obtain the same would have been to no avail, shall order one publication of a consolidated notice in a newspaper... A consolidated notice shall be published at least once during a calendar month and shall list the proceedings filed subsequent to those named in the previously published consolidated notice, stating as to each proceeding the names of the parties, the action number, the nature of the action...

Tehát több ügyre vonatkozóan közölnek egy összevont hirdetményt.
Selected response from:

Annamaria Amik
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1ügytárgy szerinti hatáskörrel, összevont hirdetmény vagy tértivev. küldemény útján t. kézbesítéssel
Annamaria Amik
5illetékesség az egységes hirdetmény alapján
JANOS SAMU
5hirdetményi kézbesítés
Katalin Szilárd


Discussion entries: 22





  

Answers


17 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
by publication notice
hirdetményi kézbesítés


Explanation:
Na ez a hirdetményi kézbesítés (nem a consolidated)

https://idegen-szavak-szotara.hu/hirdetményi-kézbesítés-jele...

https://www.proz.com/kudoz/english-to-hungarian/law-general/...

Katalin Szilárd
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 289

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Annamaria Amik: Ugyanarról a kérdésről van szó, a kérdező külön tette fel, de ugyanannak a kifejezésnek a része. Egyébként a válasszal egyetértek, hiszen én fogalmaztam meg a másik kérdésnél, referenciákkal.
5 mins
  -> A Kudoz-nál elméletileg nem lehet ugyanaz a kérdés. Nem lehet teljes mondatokat kérdezni ezért részletekben tette fel a kérdést a kérdező. Ha az a kérdés, h consolidated akkor nem írhatod azt, h annak a jelentése hirdetményi kézbesítés, mert nem az.

19 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
ügytárgy szerinti hatáskörrel, összevont hirdetmény vagy tértivev. küldemény útján t. kézbesítéssel


Explanation:
A teljes szövegrész:
- csupán ügytárgy szerinti hatáskörrel, összevont hirdetmény vagy könyvelt küldemény útján történő kézbesítéssel

Két esetet fed le ez a sor:
- hirdetmény útján közlik, mert ismeretlen a tartózkodási helye
- postai úton közlik.

A subject-matter jurisdiction az ügy tárgya szerinti hatáskört jelenti, az olyan tárgyú ügyeket elbírálhatja ez a bíróság. Ez nem jelenti azt, hogy illetékességgel is rendelkezik, tehát hogy a konkrét ügyet is elbírálhatná. Itt pont ez a probléma: mivel az alperes tartózkodási helye ismeretlen (ezért közlik hirdetmény útján, nem a szokásos elérhetőségére), nem állapítható meg a bíróság illetékessége, azaz hiányzik az in personam jurisdiction. Főszabály szerint illetékes az alperes lakhelye szerinti bíróság. Nincs lakhely, nincs illetékesség - csupán tárgyi hatáskör.

https://publications.europa.eu/en/web/eu-vocabularies/th-con...
EN jurisdiction ratione materiae
HU bírósági hatáskör


A küldeményre vonatkozó rész azt jelenti, hogy ha a bíróság bizonyítja, hogy szabályszerűen megkísérelte a kézbesítést, akkor azt kézbesítettnek kell tekinteni. Ennek alapján merül fel az, amit régebben kézbesítési vélelemnek neveztek, ma pedig kézbesítési fikciónak.

https://drkovacstimea.hu/blog/tertivevenyes-ajanlott-level-a...
A 'certified mail' inkább a magyar tértivevényes levélhez hasonlítható, mivel amellett, hogy a feladó bizonylatot - igazolást kap a feladásáról, utólag megkapja az átvevő aláírásával ellátott tértivevényt is.

https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200159.TV
könyvelt küldemény: olyan postai küldemény, amelynek felvételét a postai szolgáltató írásban vagy más bizonyítható módon elismeri és kézbesítését a jogosult átvevővel az erre szolgáló okiraton, vagy az aláírást rögzítő vagy a jogosult átvevő személyét azonosító egyéb technika alkalmazásával elismerteti.

Mivel a fenti helyzetben előfordulhat, hogy a tértivevényt nem kapja meg a bíróság, talán jobb lenne az egyszerűbb válfaját, a "könyvelt küldeményt" használni.

--------------------------------------------------
Note added at 19 hrs (2019-02-07 10:12:14 GMT)
--------------------------------------------------

A teljesség kedvéért beillesztem ide is a János válaszához fűzött kommentárt:
https://codes.findlaw.com/co/title-14-domestic-matters/co-re...
... if satisfied that due diligence has been used to obtain personal service within this state or that efforts to obtain the same would have been to no avail, shall order one publication of a consolidated notice in a newspaper... A consolidated notice shall be published at least once during a calendar month and shall list the proceedings filed subsequent to those named in the previously published consolidated notice, stating as to each proceeding the names of the parties, the action number, the nature of the action...

Tehát több ügyre vonatkozóan közölnek egy összevont hirdetményt.

Annamaria Amik
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 44

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  JANOS SAMU: A válasz nem a feltett kérdésre válasz, hanem szövegkörnyezeti részleteket is tartalmaz. Továbbá nem hatáskörről van szó, hanem illetékességről. Mi minden válasszal a kérdezőnek akarunk segíteni. A kérdés a jurisdiction mibenléte volt az adott esetben.
11 hrs
  -> Pontosan a kérdésre adott válasz, amely tekintettel van a szövegkörnyezetre. A második részt zárójelbe kellett volna tennem. A kérdezőnek akartam segíteni vele.

agree  Ildiko Santana
1 day 6 hrs
  -> Köszönöm a megerősítést!

agree  Zsuzsanna Lőrincz
1 day 7 hrs
  -> Köszönöm a megerősítést!

17 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
illetékesség az egységes hirdetmény alapján


Explanation:
Itt nem a kézbesítésről van szó, hanem arról, hogy a bíróság egységes hirdetményben vagy ajánlott levélben (mondjuk ennek a certified lettert még ha nem is igaz, mert certified letter másutt nem vala, de az USA-ban belföldi postaforgalomban ez a leggyakoribb idézéseknél és kiértesítéseknél) határozza meg hatáskörét, de magyarul az illetékességét.

--------------------------------------------------
Note added at 2 days 4 hrs (2019-02-08 19:32:54 GMT)
--------------------------------------------------

A fentieknek megfelelően a kérdéses mondatot így fordítanám:

The court has only subject matter jurisdiction by publication by consolidated notice, or certified mail. Egységes/összevont hirdetmény útján vagy ajánlott (certified) levélben történő kiértesítés esetén a bíróságnak csak tárgybani illetékessége van.

Ez a kitétel a válóperes ügyben azért fontos, mert ha a felperes nem vette magának a fáradságot, hogy felkutassa az alperes személyes kézbesítést lehetővé tévő hollétét, vagy abban sikertelen volt és arra szorítkozik, hogy a bíróságtól egységes hirdetmény közzétételét kérelmezze, vagy ha ajánlott levelet küld az alperesnek (ami nem tekinthető személyes kiértesítésnek vagy kézbesítésnek) az általa ismert legutóbbi címére, akkor ezzel elfogadja, hogy a bíróság csak tárgybani döntést hoz (tehát csak a válás tényével kapcsolatos döntést, mivel a válás a per tárgya) és nem rendelkezik vagyonmegosztásról, gyerektartásról stb. Ezt mondja ki az amerikai rendelkezés és ez az amerikai gyakorlat.

By selecting service by consolidated notice, the Court will not have jurisdiction to address issues regarding the division of property, payment of maintenance, payment of attorney fees, and payment of child support.

JANOS SAMU
United States
Specializes in field
PRO pts in category: 200

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Annamaria Amik: Hatáskör és illetékesség két külön dolog. A consolidated notice biztosan nem postai úton kerül közlésre, ez a lényege, hiszen ismeretlen az alperes címe. https://codes.findlaw.com/co/title-14-domestic-matters/co-re...
2 mins




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search