limited substitute power of attorney

Hungarian translation: eseti meghatalmazás helyettes meghatalmazott részére

18:57 Apr 5, 2019
English to Hungarian translations [PRO]
Law/Patents - Law: Contract(s) / meghatalmazás
English term or phrase: limited substitute power of attorney
Az okirat címe, 2 dokumentum van, ez egyiknek a címe, a másiké: limited
power of attorney
Sarah Agoston
Hungary
Hungarian translation:eseti meghatalmazás helyettes meghatalmazott részére
Explanation:
Mivel nem látom a meghatalmazás tartalmát, csak az általános definíciókból tudok kiindulni.

A meghatalmazásokat főként eseti vagy állandó jellegük alapján különböztetik meg. Mindkettő biztosíthat teljes vagy korlátozott jogkört. Például adható eseti meghatalmazás egy adott ügylet elintézésére, amelynek során a meghatalmazott teljeskörűen eljárhat. De akár korlátozhatják is azzal, hogy pl. készpénzt nem vehet át a meghatalmazó nevében. Ez a meghatalmazás szövegéből derül ki.

https://definitions.uslegal.com/l/limited-power-of-attorney/
A Limited power of attorney is one which is limited to a specific act or particular purpose. It is also referred to as special power of attorney.
(Egyébként románul az eseti meghatalmazás procură specială - ezt csak azért említem meg, mert a nyelvet nem ismerők számára is felismerhető a jelző.)

https://www.rsm.hu/blog/2013/04/mi-is-az-adokepviselet-ki-le...
Az eseti meghatalmazott tehát mindig valamely jól meghatározható konkrét ügyre kap meghatalmazást.

Innen kiderül az is, amit fent írtam, azaz hogy mindkét típus esetén a jogkör lehet korlátozott vagy korlátlan:
https://ado.hu/ado/az-adougyi-kepviselet-bejelentesenek-szab...
A meghatalmazás két formája az eseti meghatalmazás és az állandó meghatalmazás. Az eseti meghatalmazás egyedi, konkrét esetre (ügyre) vonatkozik.
Állandó meghatalmazásnak tekintendő az a meghatalmazás, amelyik az ügyek, kötelezettségek, jogosultságok meghatározott csoportjára, vagy teljes körű eljárási jogosultsággal hatalmazza fel a meghatalmazottat.

Tehát önmagában a limited jelző inkább az eseti eljárási jogosultságra utalhat, nem a jogkörre. Kiderül a Ptk. vonatkozó szakaszának (6:15) szóhasználatából is, hogy a meghatalmazottnak jogköre van, nem hatásköre: a meghatalmazás eljárási jogosultságot biztosít, nem egy adott hatáskör/hatalom gyakorlását.

A helyettes meghatalmazottról itt bővebben:
https://books.google.ro/books?id=j05MDwAAQBAJ&printsec=front...
Polgári eljárásjog I. - Nagy Adrienn – Wopera Zsuzsa
2.6. A meghatalmazott helyettesítése
Selected response from:

Annamaria Amik
Grading comment
köszönöm
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1helyettes meghatalmazott korlátozott jogkörű meghatalmazása
Katalin Horváth McClure
5meghatalmazás meghatalmazott helyettesének korlátozott hatáskörrel
JANOS SAMU
3eseti meghatalmazás helyettes meghatalmazott részére
Annamaria Amik


Discussion entries: 5





  

Answers


7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
helyettes meghatalmazott korlátozott jogkörű meghatalmazása


Explanation:
Arról van szó, hogy a meghatalmazott kijelöl egy helyettest, arra az esetre, ha ő nem tudja ellátni a megbízását.
Lásd:
A polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény magyarázata
By Dr. Wopera Zsuzsa
"2. A meghatalmazott helyettesítése
Ha a meghatalmazás nem tartalmaz korlátozó intézkedést, a meghatalmazott - kellően indokolt esetben, pl. betegsége, más halaszthatatlan elfoglaltsága esetére - helyettest bízhat meg. A helyettesítéssle a Pp. rendelkezése szerint ügyvéd vagy ügyvédi iroda esetében másik ügyvéd vagy ügyvédi iroda is megbízható.
...
Természetes, hogy a bíróságnak a helyettes meghatalmazott meghatalmazásának szabályszerűségét is vizsgálni kell. A helyettes meghatalmazott azonban nem lép az eredeti meghatalmazott helyére, így a bíróségi eljárási cselekményeket (a tárgyaláson történő helyettesítés és eljárási cselekmények végzése kivételével) az eredeti meghatalmazott részére kell teljesíteni (pl. bírósági iratok kézbesítése).

3. A meghatalmazás korlátozása
A fél mind tárgyi, időbeli, mind személyi terjedelmében korlátozhatja a meghatalmazást. Tárgyilag korlátozott a meghatalmazás, ha az bizonyos eljárási cselekmények tekintetében kizárja a képviseletet, vagy azok megtételéhez a fél hozzájárulását kívánja meg. Időbelileg is korlátozott a meghatalmazás, ha csak meghatározott eljárási szakra (pl. elsőfokú eljárás) terjed ki. Személyi korlátozásról beszélhetünk, ha a meghatalmazó kiköti, hogy a meghatalmazott csak személyesen járhat el, nem vehet igénybe helyettest."

Angolul egy példa egy ilyenre (igaz, ez teljes körű meghatalmazás eredetileg is, és a helyettesítés is teljes körű):
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/70858/00011931250406...
Ebből:
" In accordance with the authority granted under the Power of Attorney, including the power of substitution, the undersigned hereby appoint each of XY, AB, WZ as substitute attorneys-in-fact, on behalf of the Corporation and each of the officers and directors of the Corporation, each with the power to act without any other and with full power of substitution, to exercise and execute all of the powers granted or conferred in the original Power of Attorney.

Igazából az lenne a teljes fordítás, hogy
helyettes meghatalmazott korlátozott jogkörű meghatalmazása, de ez iszonyúan hosszú, ezért a jogkörű szerintem kihagyható (a fenti idézetben is csak "korlátozott meghatalmazás" szerepelt).
Vagy még esetleg ez a rövidebb forma is megfelelhet:
korlátozott jogkörű helyettesítő meghatalmazás
Sajnos magyar nyelvű példát nem találtam ilyen meghatalmazásra, úgyhogy a fordítási javaslatom teljesen saját kútfőből van.

--------------------------------------------------
Note added at 7 hrs (2019-04-06 02:34:20 GMT)
--------------------------------------------------

Amikor elkeztem gépelni, még egyetlen válasz sem volt a kérdésre. ;-)

Katalin Horváth McClure
United States
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 67

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Annamaria Amik: Inkább Meghatalmazás korlátozott jogkörű helyettes meghatalmazott részére vagy vmi hasonló. Nem maga a meghatalmazás korlátozott jogkörű, mert az azt jelentené, nincs teljes jogköre meghatalmazni. Bár érteni azért mindenki érti :) Lehet, hogy eseti?
3 hrs
  -> Ha elolvasod az idézett szöveget, ott is azt a szókapcsolatot használják, hogy a meghatalmazás korlátozása.

neutral  JANOS SAMU: Majdnem jó, de nem a meghatalmazás jogköre a korlátozott, hanem a meghatalmazotté, vagy helyesebben a meghatalmazott hatásköre.
4 hrs
  -> “korlátozott jogkörrel való meghatalmazása”, vagy ahogy a válasz végén is írtam, egyszerűen csak korlátozott meghatalmazás

2 days 10 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
limited substitute power of attorney
eseti meghatalmazás helyettes meghatalmazott részére


Explanation:
Mivel nem látom a meghatalmazás tartalmát, csak az általános definíciókból tudok kiindulni.

A meghatalmazásokat főként eseti vagy állandó jellegük alapján különböztetik meg. Mindkettő biztosíthat teljes vagy korlátozott jogkört. Például adható eseti meghatalmazás egy adott ügylet elintézésére, amelynek során a meghatalmazott teljeskörűen eljárhat. De akár korlátozhatják is azzal, hogy pl. készpénzt nem vehet át a meghatalmazó nevében. Ez a meghatalmazás szövegéből derül ki.

https://definitions.uslegal.com/l/limited-power-of-attorney/
A Limited power of attorney is one which is limited to a specific act or particular purpose. It is also referred to as special power of attorney.
(Egyébként románul az eseti meghatalmazás procură specială - ezt csak azért említem meg, mert a nyelvet nem ismerők számára is felismerhető a jelző.)

https://www.rsm.hu/blog/2013/04/mi-is-az-adokepviselet-ki-le...
Az eseti meghatalmazott tehát mindig valamely jól meghatározható konkrét ügyre kap meghatalmazást.

Innen kiderül az is, amit fent írtam, azaz hogy mindkét típus esetén a jogkör lehet korlátozott vagy korlátlan:
https://ado.hu/ado/az-adougyi-kepviselet-bejelentesenek-szab...
A meghatalmazás két formája az eseti meghatalmazás és az állandó meghatalmazás. Az eseti meghatalmazás egyedi, konkrét esetre (ügyre) vonatkozik.
Állandó meghatalmazásnak tekintendő az a meghatalmazás, amelyik az ügyek, kötelezettségek, jogosultságok meghatározott csoportjára, vagy teljes körű eljárási jogosultsággal hatalmazza fel a meghatalmazottat.

Tehát önmagában a limited jelző inkább az eseti eljárási jogosultságra utalhat, nem a jogkörre. Kiderül a Ptk. vonatkozó szakaszának (6:15) szóhasználatából is, hogy a meghatalmazottnak jogköre van, nem hatásköre: a meghatalmazás eljárási jogosultságot biztosít, nem egy adott hatáskör/hatalom gyakorlását.

A helyettes meghatalmazottról itt bővebben:
https://books.google.ro/books?id=j05MDwAAQBAJ&printsec=front...
Polgári eljárásjog I. - Nagy Adrienn – Wopera Zsuzsa
2.6. A meghatalmazott helyettesítése

Annamaria Amik
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 44
Grading comment
köszönöm

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Katalin Horváth McClure: Nem értem, hogy milyen logika alapján döntötted el, hogy ez a korlátozott jogkört biztosító meghatalmazás eseti (és nem állandó). Mert a megadott infó alapján erre nem utal semmi, csak annyit tudunk, hogy korlátozott.
3 days 17 hrs

7 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
meghatalmazás meghatalmazott helyettesének korlátozott hatáskörrel


Explanation:
Banki ügyleteknél és a tőzsdén gyakori. A limited a meghatalmazott hatáskörére vonatkozik. A helyettes meghatalmazásánál annak hatáskörére. Az általam megadott hivatkozásban látható egy ilyen formanyomtatvány és annak magyarázata világosan értelmezi azt.

--------------------------------------------------
Note added at 2 days 12 hrs (2019-04-08 07:41:44 GMT)
--------------------------------------------------

Minden vita eloszlatására: A meghatalmazottnak is van határköre: (3) Az általános hatáskörű cégvezető mellett a gazdasági társaság legfőbb szerve vagy felhatalmazása alapján az ügyvezetés a társaság telephelyein és fióktelepein tevékenykedő korlátozott hatáskörű cégvezetőket is kinevezhet. Lásd: 3:113. § [Cégvezető] az új Ptk-ban: https://ptk2013.hu/uj-ptk-normaszoveg/uj-ptk-iii-konyv/704


    https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/70858/000119312504062188/dex243.htm
    https://www.expertlaw.com/library/estate_planning/limited_power_of_attorney.html#what-is-a-limited-power-of-attorney
JANOS SAMU
United States
Specializes in field
PRO pts in category: 119

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Annamaria Amik: Az expertlaw oldalán található definíció az eseti meghatalmazásnak felel meg. Eseti megh. alapján is lehet teljes jogkörrel eljárni, szerintem ezért kell rákérdezni az ügyfélnél. Meghatalmazottnak jogköre, nem hatásköre van, ld Ptk 6:15 szóhasználatát.
2 days 2 hrs
  -> Kedves Annamária! Aranyos vagy, de nincs igazad. Lásd a pótlólagos hivatkozást.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search