leave without pay

Hungarian translation: fizetés nélküli szabadság

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:leave without pay
Hungarian translation:fizetés nélküli szabadság

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
13:55 Dec 8, 2009
English to Hungarian translations [PRO]
Bus/Financial - Human Resources
Additional field(s): Management
English term or phrase: leave without pay
Definition from U.S. Department of the Interior:
Leave Without Pay is a temporary non-pay status and absence from duty that, in most cases, is granted upon an employee’s request.

Example sentence(s):
  • Even though the leave is unpaid, there may still be additional costs that managers need to consider in terms of recruiting staff to back-fill employees who are accessing leave without pay for long periods. The State of Queensland
  • Leave without pay granted for medical reasons, leave granted for child bearing, and work-incurred disability may require written certification from the employee's health-care provider. University of California
  • Employees may also request to take leave without pay, depending on their personal situation. In jobs that don’t include vacation time or sick leave, an employee may take leave without pay as a way to travel or if they are unable to go to work. WiseGEEK
Glossary-building KudoZ




This question was created by:


This question is closed

fizetés nélküli szabadság
Definition:
A fizetés nélküli szabadságra vonatkozó rendelkezéseket a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (Mt.) VI. fejezetének „Egyéb munkaidő-kedvezmények" fejezete tartalmazza. Az Mt. alapján egyéb munkaidő-kedvezménynek minősül a szülési szabadság, a gyermek gondozása és ápolása céljából biztosított fizetés nélküli szabadság, a szoptatási munkaidő-kedvezmény, a hozzátartozó ápolására adott fizetés nélküli szabadság, valamint a saját lakást építő munkavállaló fizetés nélküli szabadsága. Ezekben az esetekben a munkáltatónak nincs lehetősége mérlegelési jogkörében eldönteni, hogy megadja-e az adott kedvezményt, avagy sem, mivel ezek törvényben szabályozott - a munkáltató részéről kötelezően elismerendő - kedvezmények.

Természetesen előfordulhat olyan helyzet is a munkavállaló életében, amikor a törvényben szabályozott eseteken túl is szüksége van fizetés nélküli szabadságra, azonban ebben az esetben a kérelem pozitív elbírálása - tehát a fizetés nélküli szabadság engedélyezése - kizárólag a munkáltató döntésétől függ. Főszabály azonban mind a törvényben szabályozott, mind pedig a mérlegelési jogkörben biztosított munkaidő-kedvezményeknél, hogy ezek kiadása minden esetben a munkavállaló kérelmére történik.
Selected response from:

Blanka Nagy
Germany
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
5 +6fizetés nélküli szabadság
Blanka Nagy
5 +2fizetés nélküli szabadság
mytranslator


Discussion entries: 3





  

Translations offered


8 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +6
fizetés nélküli szabadság


Definition from A munkaadó lapja:
A fizetés nélküli szabadságra vonatkozó rendelkezéseket a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (Mt.) VI. fejezetének „Egyéb munkaidő-kedvezmények" fejezete tartalmazza. Az Mt. alapján egyéb munkaidő-kedvezménynek minősül a szülési szabadság, a gyermek gondozása és ápolása céljából biztosított fizetés nélküli szabadság, a szoptatási munkaidő-kedvezmény, a hozzátartozó ápolására adott fizetés nélküli szabadság, valamint a saját lakást építő munkavállaló fizetés nélküli szabadsága. Ezekben az esetekben a munkáltatónak nincs lehetősége mérlegelési jogkörében eldönteni, hogy megadja-e az adott kedvezményt, avagy sem, mivel ezek törvényben szabályozott - a munkáltató részéről kötelezően elismerendő - kedvezmények.

Természetesen előfordulhat olyan helyzet is a munkavállaló életében, amikor a törvényben szabályozott eseteken túl is szüksége van fizetés nélküli szabadságra, azonban ebben az esetben a kérelem pozitív elbírálása - tehát a fizetés nélküli szabadság engedélyezése - kizárólag a munkáltató döntésétől függ. Főszabály azonban mind a törvényben szabályozott, mind pedig a mérlegelési jogkörben biztosított munkaidő-kedvezményeknél, hogy ezek kiadása minden esetben a munkavállaló kérelmére történik.

Example sentence(s):
  • Kérésére megilleti a munkavállalót a fizetés nélküli szabadság: * ­ a gyermek harmadik életéve betöltéséig, a gyermek otthoni gondozása céljából; * ­ a gyermek tizedik életéve betöltéséig a GYES folyósításának időtartama alatt, feltéve, hogy a munkavállaló a gyermeket otthonában gondozza; * ­a gyermek tizenkettedik életéve betöltéséig a gyermek betegsége esetén, az otthoni ápolás érdekében. * ­ a tartós (előreláthatólag harminc napot meghaladó) ápolásra vagy gondozásra szoruló közeli hozzátartozója otthoni ápolása céljából az ápolás idejére, de legfeljebb két évre a munkáltató feltéve, hogy a munkavállaló az ápolást személyesen végzi. A tartós otthoni ápolást és annak indokoltságát az ápolásra szoruló személy kezelőorvosa igazolja. (Közeli hozzátartozó: a házastárs, az egyenes ágbeli rokon, a házastárs egyenes ágbeli rokona, az örökbe fogadott, mostoha és nevelt gyermek, az örökbefogadó, a mostoha és a nevelőszülő, a testvér valamint az élettárs.) * ­ magánerőből történő saját lakásépítés végett, maximum évig terjedő időtartamra. szabadságot kell engedélyezni, ha a munkavállaló magánerőből a saját részére lakást épít. A szabadságot az építési engedélyben megnevezett személy vagy helyette a vele együtt élő házastárs (élettárs) igényelheti. (A kért megszakítás nélküli szabadságot a munkavállaló által megjelölt - legalább egy hónappal előzetesen közölt - időpontban kell kiadni. - http://www.ugyvezeto.hu/cikk/59433  
Blanka Nagy
Germany
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 12

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Attila Széphegyi
1 hr
  -> köszönöm Attila :)

Yes  Zsuzsanna Biro
2 hrs
  -> köszönöm szépen :)

Yes  JANOS SAMU
6 hrs
  -> köszönöm :)

Yes  Krisztina Bottai
7 hrs
  -> köszönöm :)

Yes  Laszlo Farkas
7 hrs
  -> köszönöm László :)

Yes  Erzsébet Czopyk: De jó, hogy megtaláltam, kész áldás volt így hajnaltájban. Hurrá KudoZ!!!
815 days

33 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
fizetés nélküli szabadság


Definition from EURES:
Fizetés nélküli szabadság, melynek három esetét a törvény határozza meg.

1. A terhes, illetőleg a szülő nőt huszonnégy hét szülési (fizetés nélküli) szabadság illeti meg. A munkavállalót fizetés nélküli szabadság illeti meg továbbá:
1. a gyermek harmadik életéve betöltéséig a gyermek gondozása céljából;
2. a gyermek tizennegyedik életéve betöltéséig, ha a munkavállaló a gyermek gondozása céljából gyermekgondozási segélyben részesül;
3. a gyermek tizenkettedik életéve betöltéséig a gyermek betegsége esetén, az otthoni ápolás érdekében.
2. A munkavállalónak fizetés nélküli szabadság jár, ha tartós ápolásra vagy gondozásra szoruló közeli hozzátartozóját ápolja, gondozza.
3. A munkavállalónak egy évig terjedő fizetés nélküli szabadságot kell engedélyezni, ha magánerőből a saját részére lakást épít.

Example sentence(s):
  • Természetesen előfordulhat olyan helyzet is a munkavállaló életében, amikor a törvényben szabályozott eseteken túl is szüksége van fizetés nélküli szabadságra, azonban ebben az esetben a kérelem pozitív elbírálása - tehát a fizetés nélküli szabadság engedélyezése - kizárólag a munkáltató döntésétől függ. - A fizetés nélküli szabadság társada  
mytranslator
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  manna_palics: Vajdaságban még tömörebben, egyszerűen fizetetlen szabadságnak nevezik.
4 hrs

Yes  JANOS SAMU
5 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search