yoke saddle

18:30 Aug 8, 2009
This question was closed without grading. Reason: Answer found elsewhere

English to Hungarian translations [PRO]
Archaeology
English term or phrase: yoke saddle
Ókori egyiptom, harci szekér része. Leírást ugyan találtam rá a neten, de attól még nem tudom, magyarul ez mi lehet. Pontos megfelelő kellene.
"An element for adapting the yoke to the conformation of equids. Of inverted Y shape, its "handle" was lashed to the yoke, and its "legs" lay along the animal's shoulders."
Kata Koncz
Hungary


Summary of answers provided
4járomhoz rögzített nyereg alakú hám.... alul nyitott kumet... ld lent.
juvera
3járomfő; járomfej
Attila Kalmár
3nyereg alakú nyakló
Sandor HEGYI


Discussion entries: 1





  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
járomhoz rögzített nyereg alakú hám.... alul nyitott kumet... ld lent.


Explanation:
Nagyon ritkán fordul elő, nem biztos, hogy találsz rá kifejezést, legfeljebb leírást.
Járomhoz rögzített nyereg alakú hám, ami az állat vállára fekszik, így nem a járom nehezedik rá laposan felülről, és némileg függetleníti az egymás mellé befogott állatokat. Ki is volt bélelve.

Úgy is lehetne mondani, hogy járomhoz rögzített alul nyitott kumet szerű hám.

Itt egy részletes leírás, rajzzal együtt.
books.google.co.uk/books?id=6JO0PkRqpCsC&pg=PA479&lpg=PA479&dq=%22yoke+saddle%&source...
Ha nem jön be, keresd:
Selected writings on chariots and other early vehicles, riding and harness
és a 481- 482 -484 oldalakon megtalálható.

juvera
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
Notes to answerer
Asker: Köszönöm a választ! Ezt én is megtaláltam, és szintén számoltam azzal, hogy nem biztos, hogy van magyar megfelelő. Egyiptológus szakértő szerint a megoldás az "igapárna".

The asker has declined this answer

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
nyereg alakú nyakló


Explanation:
Ez tulajdonképpen nem a harci szekér, hanem a lószerszám, a hám része.
Azt, hogy ez-e a tudományosan elfogadott megnevezése, nem tudom, azonban az alábbi linken található anyagból és egy az interneten látott képből összekombinálva én ezt a megnevezést javaslom. Itt: http://www.tankonyvtar.hu/konyvek/magyar-neprajz/magyar-nepr...

Sandor HEGYI
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
Notes to answerer
Asker: Köszönöm a választ! Egyiptológus szakértő szerint a megoldás az "igapárna".

The asker has declined this answer

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
járomfő; járomfej


Explanation:
"A magyarság a Kárpát-medencében mindenütt az ún. mariga legfejlettebb formáját, a ráma igát használta. Európában a szarvasmarha igázásának az évezredek folyamán igen változatos eszközanyaga alakult ki. Alapvető osztályai: 1. marjármok, 2. fejvonóeszközök, 3. kumetek (Bodó S. 1990: 176-178). Nálunk az ökör a nyakával húz. Húzószerszáma a fából készült járom vagy iga, melynek formája a magyar nyelv-területen kevés eltérést mutat. Legfontosabb alkotóeleme az ökör nyakára tett <bold>járomfő</bold>, a nyak alatt vele párhuzamos alfa, aldeszka. Ezeket a rúd felöl két bélfa, a széleken pedig egy-egy járomszög köti össze. A járomfőt általában véve nyakszeggel kapcsolják a rúdfőhöz vagy a tézslához."

Nos, ebből a leírásból itt a járomfej lesz a nyerő szerintem. A forrásokból kiderül, hogy a járomkeretet a nyak/légcső tehermentesítése és a húzóerő növelése céljából alkalmazták lovakon is.

http://mek.oszk.hu/02100/02115/html/2-1636.html
http://books.google.hu/books?id=KvEUAAAAIAAJ&pg=PA35&lpg=PA3...

http://books.google.hu/books?id=6JO0PkRqpCsC&pg=PA479&lpg=PA...


--------------------------------------------------
Note added at 27 days (2009-09-05 08:19:54 GMT)
--------------------------------------------------

Az 'igapárna' szerintem még kevésbé találó, mert pl. az egyik angol nyelvű iromány utal rá, hogy ezt a járomfőt (yoke saddle) kipárnázták gyakran, hogy óvják a lovak nyakát, tehát a párna biztosan nem alkalmazható magára az Y-alakú eszközre, amiről itt egyértelműen szó van.
Lehet, az egyiptológusoknak kell megegyezniük majd egy magyar nyelvű fogalom bevezetésében :-).


    Reference: http://www.kyhorsepark.com/museum/history.php?chapter=15
    Reference: http://www.tankonyvtar.hu/konyvek/magyar-neprajz/magyar-nepr...
Attila Kalmár
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
Notes to answerer
Asker: Köszönöm a választ! Egyiptológus szakértő szerint a megoldás az "igapárna".


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  juvera: A járomfő az, amihez ezt rögzítik, a nagyjából egyenes felső fa. (Ld. a szövegedet: járomfő, vele párhuzamos alfa...)
14 hrs
  -> Így van, de ha csak egyes járomról van szó, akkor a járomfő = járom felső, ívelt része. Mindazonáltal, mivel a járom teljes keretet jelöl már, itt pedig a hám jelleg dominál még, megfontolnám a 'hám-merevítő' megjelölést is.
The asker has declined this answer




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search