buzzword

Hungarian translation: bűvszó

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase: buzzword
Hungarian translation:bűvszó

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
10:54 Feb 2, 2011
English to Hungarian translations [PRO]
Marketing - Advertising / Public Relations
Additional field(s): Marketing / Market Research
English term or phrase: buzzword
Definition from The Free Online Dictionary:
n. 1. A word or phrase connected with a specialized field or group that usually sounds important or technical and is used primarily to impress laypersons: "'Sensitivity' is the buzzword in the beauty industry this fall" (ADWEEK). 2. A stylish or trendy word or phrase.

Example sentence(s):
  • Online auction emerges as new buzzword for art The Economic Times of India
  • HIT - it's the new buzzword in medicine Daily Press.com
  • Multicultural literature is the new buzzword in town and authors Jennifer Cervantes, Christina Gonzalez, and Guadalupe Garcia McCall have some great tips on how to do it right! Ingrid's Notes
Glossary-building KudoZ




This question was created by:
RominaZ
RominaZ
Argentina


This question is closed

bűvszó
Definition:
Egy adott iparágra vagy szakmára jellemző kifejezés, melyet körülleng az iparág szakmai misztikuma, és melynek ismerete, megértése, használata az adott szakmában való jártasságot feltételezi.
Selected response from:

Andrea Szabados
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
5 +3bűvszó
Andrea Szabados
5 +1divatos szakkifejezés, felkapott szakkifejezés
Attila Magyar
5 +1divatos szófordulat
Tünde Tanzer
5divatos szó
Attila Széphegyi
5divatszó
Kata Koncz
5divatos varázsszó
Tünde Tanzer
4hívószó
Attila Kosik


Discussion entries: 1





  

Translations offered


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
hívószó


Definition from own experience or research:
-

Example sentence(s):
  • A "lehetőség" fogalmát választották központi hívószónak a magyar szakemberek a jövő év első felében esedékes magyar EU-elnökség nyilvánosság előtti megismertetéséhez. - Híradó  
Attila Kosik
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

21 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
divatos szakkifejezés, felkapott szakkifejezés


Definition from Médiapédia:
A buzzword angol szó jelentése divatos frázis, amelyet általában valamilyen szakzsargonból vesz át a köznyelv, és jelentés nélkülivé, ám felkapottá válik, eleinte csak abból a célból, hogy a szót nem ismerőket kiszorítsa a társalgásból, és használója hozzáértését igazolja.

Example sentence(s):
  • A rövidített, a kiskereskedelmet kikapcsoló, a fogyasztó otthonában végződő csatornák esetében a home-shopping divatos szakkifejezés, szerepét ábránk szemlélteti. - Biopiac Online  
  • A cikkben sajnos mindenre nem tudok majd kitérni, de remélhetõleg utat nyitok a megismerés felé, azoknak akik még esetleg nem is hallottak az SDL-rõl, vagy – programozói körökben divatos szakkifejezéssel élve – még csak „szagolgatják” azt. - Linuxvilág  
  • A virtuális valóság mint fogalom önmaga is virtuálissá kezd válni. A tömegkommunikációban olyan sokféle dologra használják a VR fogalmát, hogy lassan már senki sem fogja tudni azt, hogy mit is jelent valójában. Úgy fog járni ez a fogalom, mint a mesterséges intelligencia fogalma, amely nagyon felkapott szakkifejezés volt a hetvenes években. - Szakdolgozat  
Attila Magyar
Hungary
Native speaker of: Hungarian

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Attila Bielik
9 days

28 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
bűvszó


Definition from own experience or research:
Egy adott iparágra vagy szakmára jellemző kifejezés, melyet körülleng az iparág szakmai misztikuma, és melynek ismerete, megértése, használata az adott szakmában való jártasságot feltételezi.

Example sentence(s):
  • "A Web 2.0 legegyszerűbb formájában tehát nem izgalmas - vagy épp ellenszenves - bűvszavak csoportja, hanem egy viszonylag egyszerű elv" - Index  
  • Innováció – bűvszó a termékrengetegben - FN  
  • Szuperbruttósítás? Az új bűvszó nyomában - Mi történt  

Explanation:
Kissé ironikus árnyalatú szó, azt sejteti, hogy az adott kifejezés fontosabbnak tünteti fel a jelenséget, időnként nincs mögötte valódi tartalom.
Andrea Szabados
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 12

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Julia Prazsmary: "is used primarily to impress laypersons" - ez a lényege, a "Bűvszó" ilyen tekintetben a legmagyarabb
4 hrs

Yes  József Lázár
10 days

Yes  Ildiko Santana
16 days

14 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
divatszó


Definition from Wikipedia:
A divatszavak olyan szavak, melyek egyhamar felkapottá válnak – gyakran a média révén – és beivódnak a köznyelvbe, majd kikopnak, ezzel újabb divatszavaknak adva át helyüket. Ezek jelentős részét képezik a idegen szavak, a tükörfordítások, főként az anglicizmusok és a germanizmusok.

Example sentence(s):
  • Az angolban gyakran használják a buzzword összetételt is, amelynek a jelentése kb. 'hírértékű szó', 'olyan kifejezés, amelyről gyakran beszélnek', 'divatszó'. - MR2 - Petőfi Rádió  
  • A divatszavak, felkapott szavak, friss, újmódi, sikkes, bimbózó, újsütetű, elharapózó, berobbanó, futótűzként terjedő szavak – okoskodva: neologizmusok szinte a mobiltelefonok elterjedésének sebességével hódítottak teret a nyelvünkben. Vannak persze olyan divatszavak is, amelyek szócsavarásból, tükörfordításból, átvételből vagy egyszerűen jelentésváltozásból keletkeznek. A média a legnagyobb terjesztője a berobbanó szavaknak, de épp ő a gyilkosa is, mivel mindig valamilyen új dologgal kell előjönnie. - Magyar Nemzet  
  • (Marketing) buzzword: divatszó, olyan kifejezés, mely vagy önmagában véve már eleve tartalmatlan, vagy értelmét vesztette a folyamatos elkoptatás során. Egyrészt a média termeli ki (kedvelt újságírói szenzációhajhász kifejezések formájában), másrészt ma már internetes közösségek is kialakítják a maguk „léggömbjeit” – mely ez esetben a „buzzword” szinonimájaként fogható fel. A marketing világában szintén könnyen alakulnak ki a „könnyen fogyasztható”, divatos, „trendi” azaz tartalmatlan, értelmetlen kifejezések. - Web 2.0 A könyvtárak világában  

Explanation:
Erre már létezik bevett kifejezés, mégpedig ez, a divatszó. Így egyben, röviden.
Kata Koncz
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4

1 day 8 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
divatos varázsszó


Definition from Varázsszavak, avagy egy régi-új tört:
"Varázsszavak, avagy egy régi-új történet

Mindig vannak divatos szavak, amelyek egy-egy korszak fontos jellemzőivé válnak. Valahogy kiemelkednek a többi szó szürke tömegéből, lassan kulcsszavakká válnak. Egyre többször találkozhatunk velük, sokszor tisztázatlan vagy félreértett jelentéssel, néha bővülő vagy szűkülő jelentéstartománnyal. Ezeket a szavakat valahogy felkapja a szél: konferenciákat szerveznek alájuk, köteteket szerkesztenek róluk. Aztán megkopnak, eljön az az idő, amikor jó érzésű (tudós) ember már nem is szívesen ejti ki őket a száján, pláne nem írja le őket. A szavak tehát önálló életet élnek, néha függetlenül a mögöttük rejlő tartalomtól, és ez – tulajdonképpen meglepő módon – még a kifejezetten unalmas szakszavakra is igaz." (Einhorn Ágnes)

Example sentence(s):
  • Azt a véleményemet ugyanis, hogy az „információs társadalom” nem más, mint tartalom és definíció nélküli üres szófordulat, divatos varázsszó, ... www.ki.oszk.hu/kf/kfarchiv/2002/4/szemle.html - Legyél te is ... avagy mi fán terem az  
  • National Geographic - Civilizáció - Lassan nő a hazai biotermék ... A mindenre ráaggatott varázsszó. Napjainkban igen divatos lett a bio elnevezés; úgy tűnik, hogy tulajdonképpen a vasalódeszkától, a paradicsomon át a ... www.geographic.hu/.../Lassan_no_a_hazai_biotermek_fogyasztas - National Geographic - Civilizáció - La  
  • 2010. ápr. 6. ... Lakástámogatás: hatástalan varázsszó. Alig számolták fel a százmilliárdokat felemésztő, régi lakástámogatási programot, máris újra készülnek ... - Népszabadság  

Explanation:
Ez is egy bevett kifejezés, rengeteg találat van rá.
Más példák:
Empowerment: új csodafegyver?
2006. máj. 12. ... Ezzel párhuzamosan a vezetéselméletben feltűnt egy új varázsszó, az empowerment. A divatos kifejezés a vezetői hatalmat az alkalmazottaival ...
www.fn.hu/allas/20060508/empowerment_uj_csodafegyver/

Career break: varázsszó a karrierépítésben
Career break: varázsszó a karrierépítésben. 2010.08.30. Öt-tíz év munkahelyi hajtás megviseli az emberi szervezetet. Vannak, akik úgy döntenek, ...
www.hrportal.hu/.../career-break-varazsszo-a-karrierepitesb...

A varázsszó: olimpiai kvalifikáció

2011. jan. 26. ... A Svédországban zajló férfi kézilabda világbajnokság kapcsán két hete hallhatjuk szinte minden magyar mérkőzés után azt, hogy olimpiai ...
propeller.hu/sport/1674033-a-varazsszo-olimpiai-kvalifikacio

Caroline Anderson - Lépésről lépésre
...... A varázsszó a csapatmunka. Ha agyonstrapálod magad, azzal senkinek sem ...
www.scribd.com/doc/33598621/Caroline-Anderson-Lepesről-lepe...

Tünde Tanzer
United States
Native speaker of: Hungarian

1 day 9 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
divatos szófordulat


Definition from Futász Dezső: Üzleti nagyszótár:
A 2009-es angol-magyar "Üzleti nagyszótár" szerint a buzzword megfelelője.

Example sentence(s):
  • Az új szolgáltatás alapvető tulajdonságainak meghatározása, kondíciók, díjak ..... áttekinthetőségében vagy éppen a divatos szófordulatok mellőzésében.” ... www.euron-oktatasikozpont.hu/files/1591-06_3_081219.doc - SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM  
  • souvenirs - emléktárgyak. T-shirt - póló "Been there, done that, got the T-shirt." - divatos szófordulat: "abszolút mindent látott, és mindent tud róla" ... - BBC Hungarian | BUZZWORDS  
  • Fölismert tény, hogy az élethosszig való tanulás ma már nem csak egy divatos szófordulat. Az embernek életében talán többször is pályát kell módosítania, ... - PEDAGÓGIAI PROGRAM 2010 - 2015.  

Explanation:
Ez is rengeteg forrásban szerepel, semlegesebb, mint a másik javaslatom, a "divatos varázsszó". Olyan kifejezésekre vonatkozik, amelyeket a divat szül, mindenre ráaggatnak, sokszor valós tartalom nélkül. Ilyen például jelenleg az Egyesült Államokban a "natural" szó, amit rengeteg termékre rábiggyesztenek az érdeklődés felkeltésére, de valójában semmit sem jelent, mert árucikkeken való használata nem szabályozott, és nincs pontosan körülhatárolva, hogy mire vonatkozik.
Tünde Tanzer
United States
Native speaker of: Hungarian

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Attila Bielik
8 days
  -> Köszönöm!

3 days 22 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
divatos szó


Definition from own experience or research:
A „buzzword” jelentése divatos szó/kifejezés, melyet általában a szaknyelvből vagy szakzsargonból vesz át a köznyelv, ez sok esetben annak pontatlan használatával jár együtt.

Example sentence(s):
  • „buzzword = divatos szó/kifejezés: Self-organization is the current buzzword. Forrás: Oxford angol-magyar szótár nyelvtanulóknak” - Hix  
  • „A társadalomtudományokban, az oktatásban ,,divatos” szó manapság a kompetencia, amiket további jelzőkkel illetünk a szakágazatnak megfelelően, pl. alapkompetencia, kulcskompetencia, médiakompetencia stb.” - Oktatva  
  • „Nagyon divatos szó (buzzword), minden második plakáton látni, pl buszon: "Travel for only 1 dollar more for a week and redeem a soya milk worth 1.30$!" És ez komoly... (ráadásul a szójatejnél rosszabbat régen ittam, majdnem vetekszik az alkoholmentes sörrel).” - Mht  

Explanation:
Egy kicsit részletesebb magyarázat:
„A buzzword legszűkebb értelemben valami újdonságot jelent a beszédben, nemegyszer humoros neologizmus, újonnan alkotott szó.
...
Minden buzzwordnek adott élettartama van.
Ha valamit hirtelen és gyorsan kap fel a szóbeszéd, azt hype-nak hívják és általában azonosítják az alaptalan, üres és múló felhajtással.
Az a buzzword, amelyik túléli a kezdeti időszakot és meggyökerezik a közgondolkodásban, szép karrierre számíthat és egész kiterjedt jelentés-kontextust építhet maga köré. Fogalmam sincs, mikor pattant ki ez az egész dolog az emo-val, hogy mi volt hamarabb, az emós haj, az emós érzékenység, az emós érfelvágósdi vagy az emós cuccok, de valahonnan elindult az ügy és mára egész életérzéssé, szubkultúrává és kordivattá nőtte ki magát. De a legeleje valószínűleg az emotive buzzword volt, vagyis hogy valahol valakik elkezdtek beszélni róla, és ezáltal megteremtették az összes többit.”
http://hhanuman.blogspot.com/2009/01/hype-s-buzzword-avagy-s...
Attila Széphegyi
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 16




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search