ecotourism

Dutch translation: ecotoerisme (het)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:ecotourism
Dutch translation:ecotoerisme (het)

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
07:55 Mar 4, 2009
English to Dutch translations [PRO]
Social Sciences - Tourism & Travel
Additional field(s): Environment & Ecology
English term or phrase: ecotourism
Definition from Quality tourism:
Ecologically sustainable tourism with a primary focus on experiencing natural areas that foster environmental and cultural understanding, appreciation and conservation.

Example sentence(s):
  • In many situations, however, ecotourism fails to deliver on its promise. Many researchers have studied ecotourism's failures as well as its successes. Amazon interactive
  • Responsible tourism – or ecotourism – in hotspots and high-biodiversity wilderness areas can be both a sustainable economic alternative and a successful conservation strategy. Conservation International
  • Ecotourism encompasses a spectrum of nature-based activities that foster visitor appreciation and understanding of natural and cultural heritage and are managed to be ecologically, economically and socially sustainable. Tourism Queensland
Glossary-building KudoZ




This question was created by:


This question is closed

ecotoerisme (het)
Definition:
Ecotoerisme is toerisme waarbij behoud van natuur, cultuur en mensenrechten centraal staat.
Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
5 +4ecotoerisme (het)
Evert DELOOF-SYS
5 +1ecotoerisme
katja van hellemond
5ecotoerisme
Sabine Piens
4groen toerisme
Michel de Ruyter


  

Translations offered


8 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +4
ecotoerisme (het)


Definition from Wikipedia:
Ecotoerisme is toerisme waarbij behoud van natuur, cultuur en mensenrechten centraal staat.

Example sentence(s):
  • Ecotoerisme is toerisme waarbij behoud van natuur, cultuur en mensenrechten centraal staat. - Wikipedia  
Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 27

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Ingeborg Aalders
6 mins

Yes  Veerle Gabriels
33 mins

Yes  ntschanz
5 hrs

Yes  TaniaTransl
8 hrs

9 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
ecotoerisme


Definition from Wikipedia:
Ecotoerisme is toerisme waarbij behoud van natuur, cultuur en mensenrechten centraal staat. (...)

Example sentence(s):
  • Thailand is een uitstekende bestemming voor ecotoeristen. Het land telt vele tientallen natuurparken, zowel op het land als in de zee. Daar proberen de Thai de oorspronkelijke flora en fauna in stand te houden. Touroperators bieden steeds meer reizen aan naar dergelijke gebieden, waar het onderdak soms bestaat uit een eenvoudige hut of zelfs een tent. Hier ervaart u het échte Thaise leven: simpel, maar goudeerlijk. - ToerismeThailand  
Sabine Piens
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 8

10 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
ecotoerisme


Definition from wikipedia:
Ecotoerisme is toerisme waarbij behoud van natuur, cultuur en mensenrechten centraal staat. Veel toeristische gebieden zien vervuiling en verlies van cultuur toenemen. Een steeds grotere groep mensen wil geen schadelijke gevolgen teweegbrengen als ze met vakantie is.
Ecotoeristische initiatieven zijn bijvoorbeeld:
Direct bij de lokale boeren een eerlijke prijs betalen voor biologisch verbouwde groenten en vlees.
Een deel van de winst geven aan een lokaal weeshuis.
Beperking van de vervuiling die men veroorzaakt.
De definitie van een vakantie die onder ecotoerisme valt is discutabel. Er zijn verschillende eco-labels die hotels, resorts, trekkings, etc. keuren op hun zorg voor de omgeving.

Example sentence(s):
  • Ecotoerisme is op vele verschillende manieren uit te leggen. Een erg conservatieve soort is dat je als ecotoerist niet bang bent een handje mee te helpen om de natuur te helpen. Je ondergaat bijvoorbeeld expedities onder begeleiding van een wetenschapper. Je wilt meer weten over de natuur. Of je helpt bij het merken van een dier(soort), om zijn leefgedrag te onderzoeken. - wikipedia  
katja van hellemond
Portugal
Native speaker of: Native in DutchDutch

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Kristin Van Eycken: I fully agree
2 hrs
  -> Dank je wel Kristin

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
groen toerisme


Definition from antiqbook:
DIJKHUIZEN, SIETZO Natuurgids voor groen toerisme
Teleac/ Thieme Baarn, 1993. Paperback, 407 pp, geïllustreerd

Example sentence(s):
  • Groen Toerisme De impact op de natuur van het toerisme is wellicht een van de meest onderbelichte zaken van de laatste jaren. Het gaat hier om een van de grootste industrieën ter wereld. De boosdoeners die aandacht verdienen zijn: * Grootschalige bebouwing van de kustregio’s. * Watergebruik van toerisme in waterarme gebieden. * Bebouwing van natuurgebieden. Populaire, nieuwe – en vaak goedkope – vakantiebestemmingen in ontwikkelingslanden verleiden locale ondernemers vaak tot het toeknijpen van beide ogen op het gebied van milieu. De harde valuta die met bakken binnenkomt, is de grootste verleider. Een boompje meer of minder, een riooltje naar de enige rivier, een lelijk gebouw waar vogels broeden etc. zijn dingen die we vaak niet of niet willen zien. De impact van de wintersport op berglandschappen is een van de meest indrukwekkende voorbeelden van de menselijke invloed op lokale ecosystemen. - De Verswinkel  

Explanation:
Ecotoerisme is natuurlijk de meest voor de hand liggende vertaling. Maar liefst 3x genoemd! Ik heb 'groen toerisme' erin gezet, omdat het ook een gepaste vertaling is, en daarnaast bovendien een 'echt' Nederlandse vertaling.
Michel de Ruyter
Finland
Native speaker of: Native in DutchDutch




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search