value pricing

Dutch translation: wegenheffing/

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:value pricing
Dutch translation:wegenheffing/
Entered by: Katrien De Clercq

14:58 May 19, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Science - Science (general) / klimaatverandering
English term or phrase: value pricing
Het gaat over de maatregelen die worden getroffen om de impact van het transport op de klimaatverandering tegen te gaan. "Road charging in urban areas: congestion charging, value pricing, road tolls and HOV lanes." Dit is opgenomen in een lijst, dus ik heb geen verdere context. Ik heb dit vertaald door: "Rekeningrijden in stedelijke gebieden: congestieheffingen, wegenheffing, tolheffingen en carpoolstroken." Maar betekent "wegenheffing" en "tolheffingen" niet hetzelfde?

Bedankt voor jullie hulp!

Katrien
Katrien De Clercq
wegenheffing/
Explanation:
Wegenheffing lijkt mij een goede term.

http://www.autokopen.nl/autonieuws/2007/mei/Amsterdam_zet_in...

Heel veel info over allerlei vormen van transportmanagement is te vinden op de site van 'Victoria Transport Policy Institute: http://www.vtpi.org/tdm/tdm35.htm
'Congestion pricing (also called “value pricing”) refers to variable tolls, with higher prices under congested conditions and lower prices under less congested conditions, intended to reduce peak-period traffic volumes to optimal levels. “Toll roads” and “toll lanes” are roadway facilities financed by tolls. “High Occupant Toll (HOT) lanes” are High Occupant Vehicle (HOV) lanes that also allow use by low-occupant vehicles that pay a toll.'

--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs (2008-05-20 06:58:45 GMT)
--------------------------------------------------

'Wegenheffing' is kennelijk een in België veel gebruikte, algemenere term waaronder kilometerheffing valt:
http://www.unizo.be/viewobj.jsp?id=269600
'UNIZO wijst op de tegen 2011 in Nederland geplande wegenheffing. Het zou geen voorbeeld van goed bestuur zijn, mocht Vlaanderen in 2008 of 2009 een wegenvignet invoeren om dan in 2011 tot de conclusie te komen dat het hele (bestaande) systeem overboord moet worden gegooid om een nieuw systeem in te voeren, dat deze keer wel compatibel is met het Nederlandse.
Daarom pleit UNIZO voor een zogenaamde ‘slimme kilometerheffing’: een wegenheffing in functie van het aantal afgelegde kilometers, tijd en plaats van de verplaatsing. De organisatie wil hierover overleggen met de bevoegde Vlaamse ministers Van Brempt, Peeters en Van Mechelen.'

http://jsp.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2003-2004/g1932-2...
'De verkeersbelasting en de BIV hangen thans louter af van het autobezit en niet van hetgebruik van de infrastructuur. Die autoheffingenvervangen door een wegenheffing zou weliswaar ineerste instantie in de praktijk weinig veranderen,ervan uitgaande dat wie een auto bezit, die ook gebruikt en dus een wegenvignet zal moeten kopen.'

Na verder zoeken blijkt dat de term 'wegenheffing' in Nederland ook veel wordt gebruikt met betrekking tot watersysteembeheer: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/br.1661_tcm195-1667...
'In dit onderdeel wordt het amendement van de leden Lenards en van Lith
(Kamerstukken II, 2006/07, 30601, nr. 12) overgenomen. In dat amendement is
neergelegd dat het algemeen bestuur ten behoeve van de wegenheffing een
kostentoedelingsverordening vaststelt. De regels voor de kostentoedeling worden door
de provincie bij reglement bepaald. Daarbij kan worden aangesloten bij de
watersysteemheffing.
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT, Karla Peijs'


Selected response from:

analytical (X)
Netherlands
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4kilometerheffing
Max Nuijens
4wegenheffing/
analytical (X)
3gedifferentieerd (afnemersgericht) prijsbeleid
Kitty Brussaard


  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kilometerheffing


Explanation:
Wikipedia:
"Kilometerheffing, spitsheffing, kilometerprijs, rekeningrijden en beprijzing zijn concepten gericht op het verschuiven van de financiële lasten van mobiliteit. Er wordt niet langer vanuit bezit betaald, maar vanuit gebruik. Vaste lasten maken zo plaats voor variabele lasten. Het doel is om de echte kosten van mobiliteit voor de maatschappij directer te koppelen aan het gebruik door een individu."


Uit een stuk van de Tweede Kamer:
Als er wordt gesproken over beprijzing van het wegverkeer, lopen vaak
twee zaken enigszins door elkaar heen. Enerzijds kan men onderscheiden een algemeen, landelijk systeem van beprijzing, waarbij vaste lasten van autobezit (motorrijtuigenbelasting en BPM) worden gevariabiliseerd. Dit systeem wordt dikwijls aangeduid als «kilometerheffing». De kilometer- heffing kan «plat» zijn (hoogte van de heffing per kilometer is onafhankelijk van plaats, tijd etc.) of «gedifferentieerd» naar plaats, tijd en/of milieu.

Een gedifferentieerde beprijzing (value pricing) van weggebruik is dus het eenvoudigste aan te duiden als kilometerheffing.



    Reference: http://www.rechtennieuws.nl/files/KST76111.pdf
Max Nuijens
Belarus
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 6

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
gedifferentieerd (afnemersgericht) prijsbeleid


Explanation:
Het lijkt erop dat 'value pricing' kan verwijzen naar verschillende soorten maatregelen die met elkaar gemeen hebben dat zij gedifferentieerd (naar de afnemer) zijn.
Wellicht moet je het ook wel gewoon onvertaald laten, zoals redelijk gangbaar lijkt in NL publicaties over prijsstrategie in het algemeen.

Zie bijvoorbeeld onderstaande link naar een TNO-onderzoeksrapport waarin de volgende definitie/toelichting op het begrip wordt gegeven:

Nederland loopt uit de pas. De ontwikkeling van het prijsbeleid in Europa richt zich op harmonisering in de transportsector en niet op congestiebestrijding en personenverkeer. Na het afschieten van de Kilometerheffing lijken de kansen voor prijsbeleid binnen Nederland verkeken.
(...)
Een ontwikkeling richting value-pricing lijkt de komende 4 jaar binnen Nederland het meest kansrijk. Dit houdt in: het opbouwen van een klantrelatie door de wegbeheerder met de automobilisten. Vervolgens kan hij extra service aanbieden waarvoor een automobilist best wel eens zou willen betalen.
(...)
Value-pricing, het derde perspectief, staat of valt met het succes om als
infrastructuurbeheerder diensten te ontwikkelen en aan te bieden aan de eindgebruiker.
Value-pricing veronderstelt een klantrelatie met de automobilist en gaat er vanuit dat de consument bereid is meer te betalen als daar ook meer tegenover staat -in termen van kwaliteit, doorstroming, verkeersafwikkeling, voorrang, etcetera.
(...)
De benadering in de VS is opvallend anders: hier ontstaan de prijsmaatregelen als gevolg van extra dienstverlening. Onder de vlag van het Value Pricing Pilot Program van de Federal Highway Administration (FHA), loopt een groot aantal projecten waarin verschillende prijsmaatregelen worden toegepast (zie Tabel 3.3).
www.vervoersplanologischspeurwerk.nl/cvspdfdocs/cvs02_66



Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16

13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
wegenheffing/


Explanation:
Wegenheffing lijkt mij een goede term.

http://www.autokopen.nl/autonieuws/2007/mei/Amsterdam_zet_in...

Heel veel info over allerlei vormen van transportmanagement is te vinden op de site van 'Victoria Transport Policy Institute: http://www.vtpi.org/tdm/tdm35.htm
'Congestion pricing (also called “value pricing”) refers to variable tolls, with higher prices under congested conditions and lower prices under less congested conditions, intended to reduce peak-period traffic volumes to optimal levels. “Toll roads” and “toll lanes” are roadway facilities financed by tolls. “High Occupant Toll (HOT) lanes” are High Occupant Vehicle (HOV) lanes that also allow use by low-occupant vehicles that pay a toll.'

--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs (2008-05-20 06:58:45 GMT)
--------------------------------------------------

'Wegenheffing' is kennelijk een in België veel gebruikte, algemenere term waaronder kilometerheffing valt:
http://www.unizo.be/viewobj.jsp?id=269600
'UNIZO wijst op de tegen 2011 in Nederland geplande wegenheffing. Het zou geen voorbeeld van goed bestuur zijn, mocht Vlaanderen in 2008 of 2009 een wegenvignet invoeren om dan in 2011 tot de conclusie te komen dat het hele (bestaande) systeem overboord moet worden gegooid om een nieuw systeem in te voeren, dat deze keer wel compatibel is met het Nederlandse.
Daarom pleit UNIZO voor een zogenaamde ‘slimme kilometerheffing’: een wegenheffing in functie van het aantal afgelegde kilometers, tijd en plaats van de verplaatsing. De organisatie wil hierover overleggen met de bevoegde Vlaamse ministers Van Brempt, Peeters en Van Mechelen.'

http://jsp.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2003-2004/g1932-2...
'De verkeersbelasting en de BIV hangen thans louter af van het autobezit en niet van hetgebruik van de infrastructuur. Die autoheffingenvervangen door een wegenheffing zou weliswaar ineerste instantie in de praktijk weinig veranderen,ervan uitgaande dat wie een auto bezit, die ook gebruikt en dus een wegenvignet zal moeten kopen.'

Na verder zoeken blijkt dat de term 'wegenheffing' in Nederland ook veel wordt gebruikt met betrekking tot watersysteembeheer: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/br.1661_tcm195-1667...
'In dit onderdeel wordt het amendement van de leden Lenards en van Lith
(Kamerstukken II, 2006/07, 30601, nr. 12) overgenomen. In dat amendement is
neergelegd dat het algemeen bestuur ten behoeve van de wegenheffing een
kostentoedelingsverordening vaststelt. De regels voor de kostentoedeling worden door
de provincie bij reglement bepaald. Daarbij kan worden aangesloten bij de
watersysteemheffing.
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT, Karla Peijs'




analytical (X)
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search