competing pressures

Dutch translation: uiteenlopende factoren

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:competing pressures
Dutch translation:uiteenlopende factoren
Entered by: Katrien De Clercq

09:32 May 16, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Science - Science (general) / Klimaatverandering
English term or phrase: competing pressures
"However, the rate of future climate change is predicted to be more rapid than previous natural changes and the resilience of species and systems is being challenged by competing pressures, including fishing, loss of genetic diversity, habitat destruction, pollution, introduced and invasive species, and pathogens."

Katrien
Katrien De Clercq
uiteenlopende factoren
Explanation:
letterlijk "met elkaar concurrerend", maar dat is modieus taalgebruik dat hier geen zinnige functie heeft (lijkt me).

waarom zouden overbevissing en milieuvervuiling met elkaar concurreren?
Selected response from:

Ron Willems
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3uiteenlopende factoren
Ron Willems
5druk van buitenaf
Mark Straver
3 +2elkaar versterkende negatieve invloeden
Harry Borsje
3 +1het weerstandsvermogen van soorten en systemen staat onder druk door factoren waaronder visserij,
Max Nuijens
4gelijkwaardige (invloeds)factoren
Kitty Brussaard
3elkaar in ernst overtreffende factoren / bedreigingen
Henk Peelen
2met elkaar concurrerende factoren
Frits Ens


  

Answers


20 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
met elkaar concurrerende factoren


Explanation:
Dit dekt volgens mij de lading

Frits Ens
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FrisianFrisian

27 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
uiteenlopende factoren


Explanation:
letterlijk "met elkaar concurrerend", maar dat is modieus taalgebruik dat hier geen zinnige functie heeft (lijkt me).

waarom zouden overbevissing en milieuvervuiling met elkaar concurreren?

Ron Willems
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 32
Grading comment
Bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Titia Meesters: mee eens, anders zou je een heel lange omschrijving/uitleg nodig hebben
1 hr
  -> dank je

agree  vixen: of: diverse factoren
1 hr
  -> merci. of "verschillende"...

agree  Hester Eymers: Mooie, neutrale oplossing. Maar zie ook mijn commentaar bij Harry's antwoord.
2 days 23 hrs
  -> merci Hester

37 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
elkaar versterkende negatieve invloeden


Explanation:
Ben het eens met Ron's commentaar. Ik kan het niet direct met bewijzen ondersteunen, maar gezien het rijtje zou je er ook dit van kunnen maken.
Misschien bedoelen ze hier met competing: met elkaar om de eerste plaats (= meest negatieve factor) strijdend.


Harry Borsje
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Kitty Brussaard: Ik denk inderdaad dat de genoemde factoren met elkaar 'strijden' om 'de eerste plaats'. Maar dit hoeft toch niet te betekenen dat ze elkaar ook onderling versterken?
52 mins

neutral  Titia Meesters: eens met Kitty
58 mins

agree  Henk Peelen: elkaar overtreffende bedreigingen
1 hr

agree  Hester Eymers: Het staat er niet letterlijk, maar is wel te verdedigen, denk ik. Veel hangt af van de bredere context. Is de schrijver een milieu-activist die de negatieve effecten benadrukt, of is het een "neutraal" wetenschappelijk verhaal?
2 days 23 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
gelijkwaardige (invloeds)factoren


Explanation:
Ik denk inderdaad dat 'competing pressures' hier moet worden opgevat als (invloeds)factoren die met elkaar 'strijden' om de eerste plaats qua (negatieve) invloed/impact - zoals reeds door Harry aangegeven.
Bovenstaande vertaling geeft dit m.i. goed weer.


Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
elkaar in ernst overtreffende factoren / bedreigingen


Explanation:
elkaar overtreffende negatieve factoren
elkaar overtreffende gevaren
gevaren, de een nog serieuzer dan de andere
elkaar overtreffende bedreigingen
bedreigingen, wedijverend in ernst,

of juist gelijkstellen, het gaat erom dat je duidelijk maakt dat ze ernstig zijn
een aantal even serieuze bedreigingen


Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
het weerstandsvermogen van soorten en systemen staat onder druk door factoren waaronder visserij,


Explanation:
Uit elkaar trekken van de term en herschrijven van de zin:

het weerstandsvermogen van soorten en systemen *staat onder druk* door factoren waaronder visserij, ...

verlies van genetische diversiteit, vernietiging van habitat, vervuiling, geïntroduceerde en invasieve soorten en ziekteverwekkers, *die met elkaar om voorrang strijden.*



--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2008-05-16 12:53:34 GMT)
--------------------------------------------------

Geinspireerd door Henk:

... , de een nog erger/ernstiger dan de andere.

Max Nuijens
Belarus
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 6

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kitty Brussaard: Ook een fraaie oplossing!
2 mins
  -> bedankt!

1 day 1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
druk van buitenaf


Explanation:
Ik zou deze externe factoren gewoon als druk van buitenaf omschrijven, als extra druk op het bestaande ecologische systeem. Het houdt het ook algemeen omdat zo te zien alles wordt bedoeld dat van invloed is.

Mark Straver
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search