fluids

Dutch translation: fluïda

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:fluids
Dutch translation:fluïda
Entered by: Erik Boers

10:41 Dec 8, 2005
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Science (general)
English term or phrase: fluids
Context: An apparatus for the mixing of fluids, including liquids and gases, insertable in a pipe of any cross section in which stationary mixing elements are used.

Fluïde en fluïdum kun je in het Nederlands gebruiken als gemeenschappelijke benaming voor vloeistoffen en gassen, maar bestaan volgens van Dale niet in het meervoud en zijn dus niet erg handig. Weet iemand een betere term?
Erik Boers
Belgium
fluïda
Explanation:
meervoud in Latijn - wordt in Nedrlands toegepast
Selected response from:

jloew
Israel
Grading comment
Als zelfs van Dale bakzeilhaalt (in één woord!)...
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2fluïda
jloew
3stoffen
Harry Borsje
3 -1vloeibare media
Leo te Braake | dutCHem


Discussion entries: 2





  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
fluïda


Explanation:
meervoud in Latijn - wordt in Nedrlands toegepast


    Reference: http://www.vito.be/milieu/milieutechnologie8a.htm
    Reference: http://inwe.hogent.be/fysica/examenvragen/exa_fluida.htm
jloew
Israel
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Als zelfs van Dale bakzeilhaalt (in één woord!)...

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roeland: Fluidum en fluida heb ik ook al eens gebruikt in een vergelijkbare context. Het zijn gangbare termen in het vakgebied.
6 mins

agree  Friso Holtkamp
1 hr

neutral  Leo te Braake | dutCHem: Ik vind het niet echt beter dan Harry's en mijn term. Niet elk woord dat vindplaatsen heeft is per definitie even goed. (Luidum was veen een der peers..)
1 hr
  -> Wat bedoel je met Luidum? Fluida komt ettelijke keren voor in Google voor deze toepassing

19 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
stoffen


Explanation:
zo wordt er b.v. in de richtlijn Drukapparatuur (PED) mee omgegaan

Harry Borsje
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Leo te Braake | dutCHem: Vind ik niet buitengewoon geslaagd
1 hr

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
vloeibare media


Explanation:
dit heb ik zelf eens gebruikt in een Europese Norm, maar eerlijk gezegd was dat meer bij gebrek aan beter bekkende en inhoudelijk correcte termen.

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 2 mins (2005-12-08 14:43:59 GMT)
--------------------------------------------------

Harry, je hebt gelijk. Ik deed dit uit het hoofd, en waarschijnlijk had ik een iets andere source term.

Leo te Braake | dutCHem
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 6

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Harry Borsje: Sorry Leo, maar het kunnen nu juist zowel vloeistoffen als gassen zijn (lees de PED er maar eens op na)
1 hr




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search