driver (headset)

Dutch translation: driver

15:49 Aug 30, 2016
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Music
English term or phrase: driver (headset)
Powerful 50 mm drivers deliver virtual 7.1 surround sound to the PC listener.

Context: een vast bedrade headset voor gamers.
Rik Schraag
Netherlands
Dutch translation:driver
Explanation:
Ik kwam het laatst ook tegen en blijkbaar heten die dingen ook zo in het Nederlands. Spoel is volgens mij net weer iets anders (een deel van de driver).
Selected response from:

Jacki Uitslag
Netherlands
Grading comment
Bedankt Jacki!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1driver
Jacki Uitslag
4 +1driver
Willem Wunderink
4luidspreker
Jan Willem van Dormolen


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
driver


Explanation:
Ik kwam het laatst ook tegen en blijkbaar heten die dingen ook zo in het Nederlands. Spoel is volgens mij net weer iets anders (een deel van de driver).


    Reference: http://www.fwdmagazine.nl/fwd/150974/hoe-lees-ik-de-technisc...
Jacki Uitslag
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt Jacki!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Sanderson
32 mins

14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
driver


Explanation:
Het is nogal verwarrend op het eerste gezicht, maar bij luidsprekerboxen spreek je in het Engels al over 'drivers' in plaats van 'speakers' zodra het geluid via transducers in frequentiebereiken wordt opgedeeld, die dan via speciale luidsprekers worden verwerkt, zoals tweeter, middentoonspeaker en woofer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Loudspeaker

In een koptelefoon zitten meestal twee luidsprekertjes om de frequentiebereiken te kunnen omzetten in geluid, en die noemt men drivers.



    https://www.besteproduct.nl/hoofdtelefoons/artikelen/230/alles_over_de_hoofdtelefoon
    Reference: http://www.hififreaks.nl/index.php?topic=276.0
Willem Wunderink
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Sanderson
30 mins
  -> Bedankt Henk

16 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
luidspreker


Explanation:
Ik vertaal dit altijd gewoon. Het enige probleem is dat het Nederlandse woord luidspreker zowel op de kast als geheel als op de losse 'conussen' kan slaan. Dat heeft me bij verschillende luidsprekervertalingen wel eens hoofdbrekens gekost, maar uiteindelijk kwam ik er altijd wel uit. In een hoofdtelefoon is er geen verwarring mogelijk (want geen kast), dus zie ik geen reden om niet gewoon 'luidspreker' te schrijven.
Maar ik ben vrij puristisch - ik schrijf ook 'lagetonenluidspreker' ipv 'subwoofer' en 'frequentiebandversterker' ipv 'equalizer'.

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 24




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search