old mine cut diamonds, calibré cut briollet and a tank bracelet

Dutch translation: tank bracelet - stalen armband

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase: a tank bracelet
Dutch translation:tank bracelet - stalen armband
Entered by: Adela Van Gils

07:59 Jan 22, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Mining & Minerals / Gems
English term or phrase: old mine cut diamonds, calibré cut briollet and a tank bracelet
This is a description of jewellry that is missing.
amv
tank bracelet - stalen armband
Explanation:
Cartier Tank
Louis Cartier had al veel succes met zijn Santos horloge toen hij in 1916 door het Franse leger werd gevraagd om een horloge voor hun soldaten te maken. De eerste wereldoorlog was immers in volle gang en veel officieren hadden een horloge nodig om de tijd in de loopgraven af te lezen. een zakhorloge raakte snel kwijt en het Santos polshorloge was te groot en te kwetsbaar om in de loopgraaf te dragen. daarom besloot Cartier een nieuw horloge te ontwerpen: het eveneens een rechthoekige kast, maar was veel kleiner dan de Santos. Ook was de kast uit 1 blok staal geslepen, waardoor de kast aanzienlijker sterker en beter was. De meest bijzondere ontwikkeling was de stalen band die bestond uit aan elkaar geschroefde stalen plaatjes (een leren band was veel te kwetsbaar). Omdat deze band veel leek op de rupsband van een legertank kreeg het horloge de bijnaam Tank.

De Tank werd het standaard horloge van zowel het Franse en Engelse leger. Het was het eerste polshorloge ter wereld met een stalen band en ook het eerste horloge dat met massaproductie gemaakt werd: doordat veel soldaten sneuvelden moesten er in snel tempo nieuwe horloges gemaakt. Op kosten van het Franse leger kon Cartier zijn gehele fabriek mechaniseren.

Na de oorlog mochten alle soldaten hun horloge mee naar huis nemen. Hierdoor werd een Cartier Tank horloge een symbool van heldhaftigheid en moed. Louis Cartier besloot hier handig op in te spelen en ging ook Tank horloges verkopen aan particulieren. Mannen die voor held wilden spelen, maakten nu met een gekocht tank horloge indruk op de vrouwen.

De Cartier Tank wordt, vandaag de dag, nog steeds door velen gedragen.

Selected response from:

Adela Van Gils
Netherlands
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1caliber cut briollet - xx geslepen briolet
Adela Van Gils
4 +1tank bracelet - stalen armband
Adela Van Gils


Discussion entries: 2





  

Answers


22 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
tank bracelet - stalen armband


Explanation:
Cartier Tank
Louis Cartier had al veel succes met zijn Santos horloge toen hij in 1916 door het Franse leger werd gevraagd om een horloge voor hun soldaten te maken. De eerste wereldoorlog was immers in volle gang en veel officieren hadden een horloge nodig om de tijd in de loopgraven af te lezen. een zakhorloge raakte snel kwijt en het Santos polshorloge was te groot en te kwetsbaar om in de loopgraaf te dragen. daarom besloot Cartier een nieuw horloge te ontwerpen: het eveneens een rechthoekige kast, maar was veel kleiner dan de Santos. Ook was de kast uit 1 blok staal geslepen, waardoor de kast aanzienlijker sterker en beter was. De meest bijzondere ontwikkeling was de stalen band die bestond uit aan elkaar geschroefde stalen plaatjes (een leren band was veel te kwetsbaar). Omdat deze band veel leek op de rupsband van een legertank kreeg het horloge de bijnaam Tank.

De Tank werd het standaard horloge van zowel het Franse en Engelse leger. Het was het eerste polshorloge ter wereld met een stalen band en ook het eerste horloge dat met massaproductie gemaakt werd: doordat veel soldaten sneuvelden moesten er in snel tempo nieuwe horloges gemaakt. Op kosten van het Franse leger kon Cartier zijn gehele fabriek mechaniseren.

Na de oorlog mochten alle soldaten hun horloge mee naar huis nemen. Hierdoor werd een Cartier Tank horloge een symbool van heldhaftigheid en moed. Louis Cartier besloot hier handig op in te spelen en ging ook Tank horloges verkopen aan particulieren. Mannen die voor held wilden spelen, maakten nu met een gekocht tank horloge indruk op de vrouwen.

De Cartier Tank wordt, vandaag de dag, nog steeds door velen gedragen.




    Reference: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cartier
Adela Van Gils
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 3

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roel Verschueren
1 hr

34 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
caliber cut briollet - xx geslepen briolet


Explanation:
caliber = van kaliber - gewicht

briolet is de vorm - naam dus handhaven:
Briolet: peervormige edelsteen met facetten (facetten is het slijpsel)

--------------------------------------------------
Note added at 34 mins (2008-01-22 08:33:58 GMT)
--------------------------------------------------

briolet of briolette

--------------------------------------------------
Note added at 35 mins (2008-01-22 08:35:02 GMT)
--------------------------------------------------

briolet of brillolette: zie http://www.antiek-encyclopedie.nl/categorieen/sieraden-email...

--------------------------------------------------
Note added at 43 mins (2008-01-22 08:42:30 GMT)
--------------------------------------------------

dat "old mine cut diamonds' zul je wel moeten omschrijven.

zoald die vroeger in de mijnen werden geslepen = meer gepolijst dan met facetten - grof slijpsel

Adela Van Gils
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 3

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roel Verschueren
1 hr




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search