PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

Side pocket mandrel

Dutch translation: [not for points]

11:23 Sep 5, 2007
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Mining & Minerals / Gems / bore hole equipment
English term or phrase: Side pocket mandrel
XXX disclosed a system for changing downhole flow paths by providing different plug assemblies suitable for insertion within a side pocket mandrel downhole in the wellbore.

A Side Pocket Mandrel is also abbreviated to SPM.
Willemina Hagenauw
Dutch translation:[not for points]
Explanation:
De Duitsers hebben er 'Seitentaschen Rohr' resp. 'Seitentaschen Drehstift' van gemaakt. Misschien helpt dat nog bij de besluitvorming.... :)

Selected response from:

Antoinette Verburg
Netherlands
Grading comment
Bedankt voor je bijdrage, ook aan Antoinette!

Willemina
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
1 +1[not for points]
Antoinette Verburg
1zijvakmandrijn
Jack den Haan


  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +1
side pocket mandrel
[not for points]


Explanation:
De Duitsers hebben er 'Seitentaschen Rohr' resp. 'Seitentaschen Drehstift' van gemaakt. Misschien helpt dat nog bij de besluitvorming.... :)




    Reference: http://www.noeg.din.de/sixcms_upload/media/1863/Jahresberich...
    Reference: http://www.top500.de/lexikon/unspsc_code_20121425.php
Antoinette Verburg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 6
Grading comment
Bedankt voor je bijdrage, ook aan Antoinette!

Willemina

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jack den Haan: Dat biedt perspectieven! Als je als moderator hierbij plechtig belooft een tweede antwoord niet te 'clobberen', waag ik straks een tweede poging ;-)
1 hr

1 hr   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
side pocket mandrel
zijvakmandrijn


Explanation:
Puur 'n gok, geen referenties, en (misschien nog veel erger!) geen idee waar het nou precies om gaat! Uit je eerdere vraag begrijp ik echter dat het hier weer om een octrooitekst gaat. Hoewel je daarbij heel precies moet vertalen, is de feitelijke terminology doorgaans geen halszaak. Bij gebrek aan beter -- tot nu toe kennelijk weinig inspiratie onder de collega's ;-) en (eind)klanten ook in geen velden of wegen te bekennen -- zou ik daarom deze term gebruiken, en de eerste keer de bronterm tussen haakjes vermelden.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-09-05 13:07:29 GMT)
--------------------------------------------------

In http://www.glossary.oilfield.slb.com/DisplayImage.cfm?ID=505 vind je wel een tekening, maar die had je waarschijnlijk zelf ook al gezien.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2007-09-05 13:56:40 GMT)
--------------------------------------------------

Die referentie had ik inmiddels ook gevonden (zie boven). Ik snap nu iets beter waar het om gaat, maar hoe zo'n ding in het Nederlands heet zou ik helaas niet weten. 'Zijvakmandrijn' lijkt me overigens nog steeds zo gek nog niet, maar ik geef mijn mening uiteraard graag voor een betere!

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2007-09-05 16:32:41 GMT)
--------------------------------------------------

Bij nader inzien toch maar geen afzonderlijk antwoord n.a.v. de bijdrage van Antoinette. De termen "Rohr' en 'Drehstift' laten zich volgens Kluwer Werktuigbouwkunde respectievelijk vertalen als 'draaipen' en 'buis' of 'pijp'. Ik betwijfel of je daar wat mee opschiet, en zou het zelf nog steeds op 'mandrijn' houden, ook al zou de gebruikelijke betekenis hier niet van toepassing zijn, zoals Harry zegt. De term ligt vrij dicht bij de bronterm en is waarschijnlijk dus vrij goed 'herkenbaar' voor de vakman, en -- nogmaals -- in een octrooitekst kan een heleboel. Al noem je het pietje(s)puk: dat maakt niet zoveel uit als de bronterm er bij eerste gebruik maar bij staat. Zoiets als in de wiskunde: laat A dit of dat zijn, dan blablabla.

Iets minder gewaagd zou overigens ook nog kunnen: zijvak-mandrel (met of zonder koppelteken).

Jack den Haan
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 11
Notes to answerer
Asker: Er zijn websites waarin Side Pocket Mandrels of SPM's worden beschreven, maar ik kan er zelf geen vinden die tweetalig is en waar een Nederlandse verklaring wordt gegeven. Ik vond op Schlumberger Oilfield glossary het volgende: side-pocket mandrel 1. n. [Well Completions] ID: 2818 A completion component that is used to house gas-lift valves and similar devices that require communication with the annulus. The design of a side-pocket mandrel is such that the installed components do not obstruct the production flow path, enabling access to the wellbore and completion components below. See: gas lift Helpt dit?


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Harry Borsje: Zoals de ref. (elders) ook aangeeft, wordt de betekenis van mandrel specifiek in deze branche uitgebreid met de geschetste betekenis; het is in ieder geval niet wat normaal onder een mandrijn/doorn wordt verstaan
1 hr
  -> Bedankt Harry. Blijft lastig :-(




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search