Jewelry findings

Dutch translation: sieradenmateriaal

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Jewelry findings
Dutch translation:sieradenmateriaal
Entered by: Viena Wroblewska

12:39 May 31, 2006
English to Dutch translations [PRO]
Mining & Minerals / Gems / jewelry
English term or phrase: Jewelry findings
Small tools and materials used by an artisan in the making of jewelry, see website:
http://www.landofodds.com/store/findings.htm
Viena Wroblewska
Canada
sieradenmateriaal
Explanation:
.
Selected response from:

Antoinette Verburg
Netherlands
Grading comment
Thank you!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3sieradenmateriaal
Antoinette Verburg
4 +1juweliersgereedschap
Laurent Slowack
3juweliersattributen
Jack den Haan
2..
Leo te Braake | dutCHem


  

Answers


20 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
jewelry findings
sieradenmateriaal


Explanation:
.

Antoinette Verburg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 6
Grading comment
Thank you!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof: ik denk dat ze bedoelen interessante materialen/vondsten uit de natuur, e.d.
1 hr
  -> Bedankt, Tina.

agree  Jack den Haan: Maar ook geerdschap, vgns. de Macquarrie Dict (Australië). Dus: materiaal en gereedschap voor het produceren of bewerken van sieraden?
2 hrs
  -> Dat laat inderdaad niets aan het toeval over, maar ter voorkoming van een 'mondvol' rekende ik het gereedschap gewoon ook tot het materiaal. ;-) Bedankt, Jack.

agree  Harry Borsje: @Jack: probeer dát maar eens op een webpaginaknop te zetten... ;-)) // @Antoinette: ik zou de term wel in het mv gebruiken
3 hrs
  -> Bij gebruik van het mv. denk ik eerder aan verschillende materialen in de zin van bijv. hout, plastic, zilver, goud (Van Dale, bet. 1), terwijl het hier gaat om de verzamelnaam 'materiaal' in de zin van 'benodigdheden' (Van Dale, bet. 3). Bedankt, Harry.

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
jewelry findings
juweliersgereedschap


Explanation:
That's what I think is meant, though I don't know the tools of course.

Laurent Slowack
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in SpanishSpanish
Notes to answerer
Asker: Dear Laurent, Thank you for your response. Since I don't speak Dutch, I based my grading on others' feedback. Cheers! Viena


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jack den Haan: Maar volgens mijn bron hoort hier ook materiaal bij (zie bij Antoinette).
20 hrs

44 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
jewelry findings
..


Explanation:
Uit Van Dale EN-NL:
finding (altijd als meervoud: findings; oorspronkelijk gerund van find)
(Amerikaans-Engels)
(eigen) handgereedschap
(eigen) materiaal (van arbeider)

Dit vond ik zo'n gekke term, dat ik hem opzocht. En toen wist ik het nog niet... De overeenkomst tussen de twee lijkt, dat het niet door de werkgever wordt verstrekt.
Op je ref. site lijkt het önderdelen, elementen" van sieraden te betekenen.


--------------------------------------------------
Note added at 19 hrs (2006-06-01 07:46:46 GMT)
--------------------------------------------------

Bij herlezing van het geheel denk ik dat je "benodigdheden" kunt gebruiken, als het kort moet.

--------------------------------------------------
Note added at 19 hrs (2006-06-01 07:47:32 GMT)
--------------------------------------------------

oei, dat had Antoinette al gezegd..
Sorry.

Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch

22 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
jewelry findings
juweliersattributen


Explanation:
Misschien zou dit ook een mogelijkheid zijn. Eventueel: attributen voor sierraden.

Jack den Haan
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 11




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search