squeezing

Dutch translation: knellend

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:squeezing
Dutch translation:knellend
Entered by: Katrien De Clercq

06:52 Jun 22, 2009
English to Dutch translations [PRO]
Medical - Medical (general) / neuropathische pijn
English term or phrase: squeezing
Symptomen van neuropathische pijn: "burning/squeezing/pressure/electric shocks/stabbing/...". Ik dacht eerst aan een drukkend gevoel, maar 'pressure' komt net na 'squeezing', dus...
Katrien De Clercq
knellende pijn
Explanation:
zie o.m. http://www.uwpraktijkonline.nl/content/ziektenbeelden2upo/Ho...
Selected response from:

Debby Nieberg
Netherlands
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +5knellende pijn
Debby Nieberg
4knijpend(e)
katja van hellemond
3knijpen / bekneld zitten
Ron Willems
3Benauwd, benauwend
Yvonne Heijkoop
3krampend
Janneke Kroes
3samentrekkend
Eddy Coodee
Summary of reference entries provided
neuropathische pijn
Kitty Brussaard

  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
samentrekkend


Explanation:
Lijkt me een mogelijkheid.

Eddy Coodee
United Kingdom
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 11

5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
knijpend(e)


Explanation:
to squeeze kan letterlijk vertaald worden met knijpen en de uitdrukking knijpende pijn komt veel voor als je op google kijkt

katja van hellemond
Portugal
Native speaker of: Native in DutchDutch

12 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
krampend


Explanation:
Een suggestie, wordt hier http://www.pijn.com/medici/diagnose5.htm#fantoompijn genoemd als omschrijving bij fantoompijn.

Janneke Kroes
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

30 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
knellende pijn


Explanation:
zie o.m. http://www.uwpraktijkonline.nl/content/ziektenbeelden2upo/Ho...

Debby Nieberg
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mariella Duindam
40 mins

agree  Yvonne Heijkoop
1 hr

agree  Ron Willems
6 hrs

agree  André Linsen: of in andere woorden: beklemmend gevoel, drukkend gevoel
7 hrs

agree  Kitty Brussaard: Dit lijkt het meest waarschijnlijk :-)
14 hrs

4 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
knijpen / bekneld zitten


Explanation:
dit zijn geen symptomen, maar oorzaken van de pijn (electric shocks, stabbing...)

--------------------------------------------------
Note added at 7 hrs (2009-06-22 14:10:41 GMT)
--------------------------------------------------

ik zie het (in de mail die ik van ProZ kreeg stond je hele zin wel compleet).
inderdaad vormen van pijn dus!

--------------------------------------------------
Note added at 7 hrs (2009-06-22 14:13:58 GMT)
--------------------------------------------------

Dit was je hele zin (het gedeelte tussen spitse haken was weggevallen; dat wordt als een HTML-tag beschouwd blijkbaar. ik heb die spitse haken hieronder vervangen door gewone haakjes:

"During screening you indicated a most bothersome neuropathic pain symptom of (burning / squeezing / pressure / electric shocks / stabbing / pain provoked or increased by light touching / pain provoked or increased by pressure / pain provoked or increased by cold / pins and needles / tingling)."

Ron Willems
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 161
Notes to answerer
Asker: Hey Ron, mijn uitleg was niet volledig. Het gaat hier wel degelijk over de symptomen, want de zin is de volgende: "During screening you indicated a most bothersome neuropathic pain symptom of <burning / squeezing / pressure / electric shocks / stabbing / pain provoked or increased by light touching / pain provoked or increased by pressure / pain provoked or increased by cold / pins and needles / tingling>."

Asker: Blijkbaar is mijn zin niet volledig overgenomen ;-) Wat volgt, is wat ik in mijn vraag heb vermeld.


1 day 1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Benauwd, benauwend


Explanation:
Bij bijv. een hartinfarct wordt het gevoel op de borst ook omschreven als: een benauwend gevoel op de borst.

Yvonne Heijkoop
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 2




Reference comments


14 hrs
Reference: neuropathische pijn

Reference information:
Zenuwpijn, ook wel neuropathische pijn genoemd, is pijn die wordt veroorzaakt door beschadigingen of afwijkingen van het zenuwstelsel zelf, dat wil zeggen vanaf de zenuwuiteinden, zenuwen, zenuwknopen, ruggenmerg tot en met de hersenen. Volgens de definitie van de International Association for the Study of Pain is dit pijn die ontstaat of wordt veroorzaakt door schade aan het zenuwweefsel, of door een functiestoornis daarvan. De pijn ontstaat en wordt onderhouden binnen het zenuwstelsel, soms zelfs bij afwezigheid van prikkels. Deze pijn heeft, zoals bij chronische pijn vaak het geval is, geen waarschuwingsfunctie meer en is derhalve zinloos.
De symptomen van zenuwpijn die spontaan kunnen optreden, zijn te omschrijven als een brandende, schrijnende, schietende, stekende en/of tintelende pijn. Tevens kan er sprake zijn van een koudesensatie, jeuken en/of elektrische sensaties (paresthesieën). De pijn is niet afhankelijk van bewegingen of belasting en kan continu aanwezig zijn met een wisselende intensiteit of intermitterend (in aanvallen). De zenuwpijn kan ook optreden in het verloop van een zenuwbaan, zoals bij rug- en of nekklachten, tintelingen of pijnlijke sensaties in armen, handen, benen of voeten.
http://www.spreekuurthuis.nl/.../verschillende_soorten_pijn

Symptomen van Neuropathische pijn kunnen zijn;

Chronische pijnklachten.
Een gevoel van speldenprikken, elektrische schokken, messteken.
Een brandend gevoel.
Gevoelsstoornissen rond de pijnlijke zone, bijvoorbeeld ledematen die 'slapen', of overgevoelig zijn.
Gevoel dat men op 'kussens' of ‘watten’ loopt.
Pijn bij koude of warmte, bijvoorbeeld tijdens een douche.
Pijn bij aanraking, bijvoorbeeld kleding op de huid.
Gevoel dat er mieren op en onder de huid lopen.
Onaangename kriebelingen.
http://www.stopdepijn.nl/.../NeuropathischePijn/.../Neuropat...

Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search