bicycle store

Dutch translation: fietsenwinkel

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:bicycle store
Dutch translation:fietsenwinkel
Entered by: Max Nuijens

16:22 Mar 19, 2009
English to Dutch translations [Non-PRO]
Marketing - Marketing / Market Research
English term or phrase: bicycle store
Bicycle shop is fietswinkel. Maar hoe dan bicycle store het best te vertalen? Is dit iets typisch amerikaans om te zeggen? Een beetje losse uitsdrukking als fietsenzaak? Het komt hier op de gekozen toon aan. Wat is het precieze verschil tussen een store en een shop, met betrekking tot fietsen?
Max Nuijens
Belarus
fietsenwinkel
Explanation:
bicycle store in VS is nooit een stalling maar een fietsenwinkel.
Fiestenstalling zou bicycle storage zijn. Of bicycle racks of bicycle parking.

--------------------------------------------------
Note added at 13 mins (2009-03-19 16:36:38 GMT)
--------------------------------------------------

ps: bicycle SHOP is waar de fiets gerepareerd wordt....
Selected response from:

Lianne van de Ven
United States
Grading comment
Perfect natuurlijk. En ik wist gewoon niet dat fietswinkel niet bestaat of "geen Nederlands" is volgens sommige vertalers hier. Nogal een filosofische uitspraak omdat het zeer veel gebruikt wordt door Nederlanders, maar ja, fout volgens Het Groene Boekje en Van Dale, eeuwige bronnen van Waarheid. Ik ga dus nog even mijn huiswerk doen: boek(en)winkel, vis(sen)winkel, auto('s)winkel, advies(-zen)winkel....
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +4fietsenwinkel
Lianne van de Ven
5 +2see explanation
katja van hellemond
3 +3rijwielhandel
Marjolein Verhulsdonck-Roest
4 -1fietsstalling
Anja Thys
4 -1fietswinkel
KrisN (X)


Discussion entries: 5





  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
fietsstalling


Explanation:
is dit niet waar men de fiesten stalt? opbergt dus?? of als het inderdaad over de winkel gaat dan is het de fietsenwinkel

Anja Thys
Belgium
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Gerard de Noord: Stalling is hier niet bedoeld en fietsstalling is ongebruikelijk Nederlands. http://woordenlijst.org/zoek/?q=fietsstalling
6 hrs

neutral  Chris Hopley: store = winkel in dit verband idd; @Gerard: ongebruikelijk misschien, maar toch nog goed voor een kleine 12.000 Google-treffers (zowel .nl als .be :-)
18 hrs

11 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
see explanation


Explanation:
Een 'shop' is Engels en 'store' Engels-Amerikaans, beiden kunnen vertaald worden met desgewenst winkel of zaak maar ik ben het idd. eens met het commentaar van Suzan. Het is in ieder geval geen fietsenstalling....

katja van hellemond
Portugal
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Willem van Dormolen
2 mins
  -> bedankt jan willem

agree  Dorine Oz-Vermeulen
13 mins

12 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +4
fietsenwinkel


Explanation:
bicycle store in VS is nooit een stalling maar een fietsenwinkel.
Fiestenstalling zou bicycle storage zijn. Of bicycle racks of bicycle parking.

--------------------------------------------------
Note added at 13 mins (2009-03-19 16:36:38 GMT)
--------------------------------------------------

ps: bicycle SHOP is waar de fiets gerepareerd wordt....

Lianne van de Ven
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 20
Grading comment
Perfect natuurlijk. En ik wist gewoon niet dat fietswinkel niet bestaat of "geen Nederlands" is volgens sommige vertalers hier. Nogal een filosofische uitspraak omdat het zeer veel gebruikt wordt door Nederlanders, maar ja, fout volgens Het Groene Boekje en Van Dale, eeuwige bronnen van Waarheid. Ik ga dus nog even mijn huiswerk doen: boek(en)winkel, vis(sen)winkel, auto('s)winkel, advies(-zen)winkel....

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Willem van Dormolen
2 mins
  -> bedankt Jan Willem

agree  Helen Lusted: store is in Engeland in de retail tegenwoordig het gangbare woord. Dus ja fietsenwinkel.
1 hr
  -> dank je Helen

agree  Jessica Mulder
1 hr
  -> Bedankt Jessica

agree  TaniaTransl
20 hrs
  -> Dankjewel Fabulous Translations

18 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
fietswinkel


Explanation:
Dit is volgens mij wel fietswinkel.
Amerikanen noemen winkels altijd store.
Een fietsenstalling zou eerder bicycle storage of bicycle rack zijn.

KrisN (X)
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Gerard de Noord: Dat is geen Nederlands.
5 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
rijwielhandel


Explanation:
Algemenere term. Of blijkt uit de context dat het specifiek om fietsen gaat?
(Zie ook Van Dale)

Marjolein Verhulsdonck-Roest
Netherlands
Native speaker of: Dutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kitty Brussaard
30 mins

agree  Gerard de Noord: Zo heten ze en ze bestaan in alle maten. En, ja, ze verkopen er ook wel eens brommers.
4 hrs

agree  Michel de Ruyter
15 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search