food scares

Dutch translation: voedselalarm

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:food scares
Dutch translation:voedselalarm
Entered by: Anneke Panel (X)

14:15 Mar 2, 2006
English to Dutch translations [PRO]
Food & Drink
English term or phrase: food scares
In the face of food scares we want to know the postcode of what we eat.
Anneke Panel (X)
Netherlands
voedselalarm
Explanation:
Net als in "bomb scare": het gaat om een melding van onveilig voedsel, denk ik.

--------------------------------------------------
Note added at 56 mins (2006-03-02 15:12:01 GMT)
--------------------------------------------------

Ter afsluiting wil ik in verband met het risicomanagement zeggen dat een goed afgewogen en gedoseerd gebruik van het voorzorgbeginsel een cruciaal uitgangspunt is voor het optreden van Europa in geval van een voedselalarm. Ik ben blij met de uitgebalanceerde voorstellen van de Commissie over deze kwestie.
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?L=NL&PUBREF=-//EP//TE...

--------------------------------------------------
Note added at 19 hrs (2006-03-03 09:40:19 GMT)
--------------------------------------------------

Antwoord aan Harry: een producent zal heel graag zelf als eerste melden dat er iets mis is met één van zijn producten. Dat moet de consument het vertrouwen geven dat het bedrijf voedselveiligheid van het allerhoogste belang acht. Denk aan de recente campagne van Olvarit babyvoedingpotjes, die zijn teruggehaald. En bij "scare" is er -volgens mij- in het Engels niet zozeer sprake van angst aanjagen als wel van nadrukkelijk opmerkzaam maken (alarmeren dus).
Selected response from:

Toiny Van der Putte-Rademakers
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3voedselalarm
Toiny Van der Putte-Rademakers
4 +3voedselangst
Jacques Wolse
3angstpsychose rond voedsel
Erik Boers
3het voortdurende paniekzaaien over wat je eet
11thmuse
3voedselangst
Serge L


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
voedselangst


Explanation:
Voedselangst of voedselpaniek zoals angst voor de vogelgriep.
In NL dan wel in enkelvoud.

Jacques Wolse
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Harry Borsje: met voedselpaniek/-waanzin/-hysterie neem je meteen het voorbehoud van Jan Willem weg; in tijden van voedselhysterie...
27 mins

agree  Frederik Hostens: ook met Harry
4 hrs

agree  Erik Boers
5 hrs

5 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
voedselangst


Explanation:
... lijkt me een mooi woord dat ook een aantal treffers geeft op Google:
"Onze hygiëne en ons voedsel zijn in de hele geschiedenis van de mensheid nog nooit op zo'n schaal zo goed, veilig en gezond geweest"

Succes,

Serge L.

--------------------------------------------------
Note added at 7 mins (2006-03-02 14:23:38 GMT)
--------------------------------------------------

oeps, verkeerde passage gecopieerd... de titel van het artikel luidt: " Schrik voor voedselangst "


    Reference: http://64.233.179.104/search?q=cache:99Do2rHODX8J:www.standa...
Serge L

11 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
het voortdurende paniekzaaien over wat je eet


Explanation:
"paniekzaaien" is negatief. De context moge duidelijk maken dat het in dit geval niet negatief bedoeld is. Dan zou ik kiezen voor "waarschuwingen over wat je eet".

11thmuse
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch

18 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
angstpsychose rond voedsel


Explanation:
Kwam ineens bij me op, terwijl ik de pro's en contra's van voedselangst vs voedselalarm aan het lezen was.

Erik Boers
Belgium
Native speaker of: Dutch

23 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
voedselalarm


Explanation:
Net als in "bomb scare": het gaat om een melding van onveilig voedsel, denk ik.

--------------------------------------------------
Note added at 56 mins (2006-03-02 15:12:01 GMT)
--------------------------------------------------

Ter afsluiting wil ik in verband met het risicomanagement zeggen dat een goed afgewogen en gedoseerd gebruik van het voorzorgbeginsel een cruciaal uitgangspunt is voor het optreden van Europa in geval van een voedselalarm. Ik ben blij met de uitgebalanceerde voorstellen van de Commissie over deze kwestie.
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?L=NL&PUBREF=-//EP//TE...

--------------------------------------------------
Note added at 19 hrs (2006-03-03 09:40:19 GMT)
--------------------------------------------------

Antwoord aan Harry: een producent zal heel graag zelf als eerste melden dat er iets mis is met één van zijn producten. Dat moet de consument het vertrouwen geven dat het bedrijf voedselveiligheid van het allerhoogste belang acht. Denk aan de recente campagne van Olvarit babyvoedingpotjes, die zijn teruggehaald. En bij "scare" is er -volgens mij- in het Engels niet zozeer sprake van angst aanjagen als wel van nadrukkelijk opmerkzaam maken (alarmeren dus).



    Reference: http://eescopinions.esc.eu.int/eescopiniondocument.aspx?
Toiny Van der Putte-Rademakers
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 12
Grading comment
Bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Willem van Dormolen: Deze vind ik iets beter smaken dan 'voedselangst'; daarbij denk ik toch eerder aan een fobie.
5 mins

agree  Tina Vonhof: Of voedselwaarschuwing. Ben het eens met Jan Willem re fobie.
2 hrs

agree  Dennis Seine
2 hrs

neutral  Harry Borsje: een voedselalarm komt (b.v.) van overheidswege, een food scare lijkt mij een ongecontroleerde c.q. overtrokken reactie van de consument//OK, maar sinds wanneer wil een producent een food scare veroorzaken?
3 hrs
  -> Een voedselalarm komt ook van de producent. Ik heb eigenlijk nooit van een voedselalarm van overheidswege gehoord.

neutral  Erik Boers: Met Harry/Als je gaat googlen merk je toch dat het vooral gaat om (paniek)reacties van het publiek op b.v. BSE en genetisch gemanipuleerd voedsel.
4 hrs
  -> Ook consumentenorganisaties slaan wel alarm over voedingsmiddelen. Zie mijn commentaar bij Harry: ik heb eigenlijk nog nooit een voedselalarm van overheidswege gehoord, of het moet het verbod zijn op het gebruik van hersenen en ruggenmerg van koeien.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search