PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

marine farming

Dutch translation: aquacultuur of zeeteelt

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:marine farming
Dutch translation:aquacultuur of zeeteelt
Entered by: Benny Raemaekers

16:53 Aug 27, 2006
English to Dutch translations [PRO]
Law/Patents - Fisheries
English term or phrase: marine farming
Owing to the high density of animals in the hatchery tanks or enclosed * marine farming * areas, infectious diseases may eradicate a large proportion of the stock in, for example, a fin-fish, shellfish, or other aquatic lifeforms facility.
Benny Raemaekers
Belgium
aquacultuur of zeeteelt
Explanation:
In toenemende mate is de mens de oceaan aan het bebouwen, door bijvoorbeeld het kweken van Kelp. Viskwekerijen bestaan al duizenden jaren in China en Azië. Sinds de zestiger jaren is men ook in het westen doordrongen van het nut van deze bedrijfstak, ook wel aquacultuur of zeeteelt genoemd. Viskwekers kweken vis, schaaldieren en zeewier aan oceaankusten en in bassins. Ze maken gebruik van speciale methodes zodat de vis en zeewier sneller en forser groeit dan normaal in de natuur. In speciale viskwekerijen worden jonge zalm en andere jonge vis gekweekt en weer uitgezet in de oceaan.

Selected response from:

Adela Van Gils
Netherlands
Grading comment
Nogmaals bedankt Adela
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4aquacultuur of zeeteelt
Adela Van Gils
4mariene aquacultuur
Antoinette Verburg


  

Answers


43 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
mariene aquacultuur


Explanation:
.. is alvast een mogelijkheid.

Verder bijv. 'zeekwekerijen' en 'zoutwaterkwekerijen'.


    Reference: http://europa.eu/eur-lex/nl/com/pdf/2001/act0162nl02/4.pdf#s...
    Reference: http://www.seafarm.nl/article.php?story=20050120195557597&mo...
Antoinette Verburg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Hartelijk dank Antoinette


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
aquacultuur of zeeteelt


Explanation:
In toenemende mate is de mens de oceaan aan het bebouwen, door bijvoorbeeld het kweken van Kelp. Viskwekerijen bestaan al duizenden jaren in China en Azië. Sinds de zestiger jaren is men ook in het westen doordrongen van het nut van deze bedrijfstak, ook wel aquacultuur of zeeteelt genoemd. Viskwekers kweken vis, schaaldieren en zeewier aan oceaankusten en in bassins. Ze maken gebruik van speciale methodes zodat de vis en zeewier sneller en forser groeit dan normaal in de natuur. In speciale viskwekerijen worden jonge zalm en andere jonge vis gekweekt en weer uitgezet in de oceaan.




    Reference: http://ontwikkel.thinkquest.nl/~lla076/article.php?qs_articl...
Adela Van Gils
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Nogmaals bedankt Adela
Notes to answerer
Asker: Hartelijk dank Adela


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Leo te Braake | dutCHem: Ik heb hier geen verstand van, maar het idee van zeeteelt spreekt deze veetelerszoon wel aan: zeelarfjes, waar later schattige jonge zeetjes uit groeien. Daar kan geen biggetje of kalfje tegenop...
2 hrs

neutral  Antoinette Verburg: Omdat er ook 'zoetwateraquacultuur' bestaat (waar het in dit geval niet om gaat), moet 'mariene' of 'zoutwater-' er echt wel bij.
2 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search