PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

with time

Dutch translation: in de tijd

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:with time
Dutch translation:in de tijd
Entered by: Robert Rietvelt

13:02 Mar 1, 2017
English to Dutch translations [PRO]
Education / Pedagogy / schoolexperimenten
English term or phrase: with time
Als in: Add tablet to known amount of water in Figure 1 earlier. Measure the increase in diameter of the balloon with time.

Dit experiment behelst de reactiesnelheid van gas. Hiervoor gooien ze een bruistablet in een fles, die ze afsluiten met een ballon waarin het vrijgekomen gas wordt opgevangen.

De meting van de snelheid is dus volume x tijd (althans zo begrijp ik het), maar hoe moet ik hier "with time" vertalen?
Robert Rietvelt
in de tijd
Explanation:
Meet de toename van de diameter van de ballon in de tijd.
Selected response from:

Max Nuijens
Belarus
Grading comment
Bedankt
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +4in de tijd
Max Nuijens
4 +1door de tijd heen
Edith van der Have-Raats
4naar tijd
Lianne van de Ven
3af... tegen de tijd
Barend van Zadelhoff


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
in de tijd


Explanation:
Meet de toename van de diameter van de ballon in de tijd.

Max Nuijens
Belarus
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16
Grading comment
Bedankt

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kitty Brussaard
14 mins
  -> Mijn dank is groot

agree  hirselina
16 mins
  -> Groot is mijn dank

agree  Frank Fedder
18 mins
  -> Dank is mijn groot

agree  Gerard de Noord: Is mijn dank groot?
8 hrs
  -> Mijn groot is dank

9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
naar tijd


Explanation:
Omvang naar tijd. Maar als dat niet duidelijk is voor leerlingen, dan kun je het misschien beter omschrijven? Het leidt tot een grafiek van omvang naar tijd.

Lianne van de Ven
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 32

8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
door de tijd heen


Explanation:
Zie de voorbeelden hieronder.

--------------------------------------------------
Note added at 34 mins (2017-03-01 13:37:16 GMT)
--------------------------------------------------

In antwoord op vraagsteller: Of het nu over seconden, uren of dagen gaat, dat maakt in principe niets uit. Zie ook het eerste voorbeeld.

Example sentence(s):
  • In een rastertje van veertien punten is dus door de tijd heen de temperatuur bekend.
  • Door te kijken naar hoe de schijnbare grootte van de maan door de tijd heen verandert, kun je de afstand tot de maan meten.

    https://www.deingenieur.nl/artikel/draagbare-pleister-meet-doorbloeding
    Reference: http://www.ruimtevaartindeklas.nl/lespakketten/afstanden-met...
Edith van der Have-Raats
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 24
Notes to answerer
Asker: Bedankt voor je antwoord. Dit werkt misschien wel leuk voor de maan, maar die blijft langer "bruisen" dan een tablet. Daar wringt voor mij de schoen een beetje.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kitty Brussaard: In principe is 'in de tijd' ook een prima vertaling, maar voor de doelgroep is deze bewoording mogelijk het duidelijkst. Eventueel ook: naarmate de tijd vordert/verstrijkt/toeneemt (of iets van soortgelijke strekking).
25 mins

2 days 9 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
af... tegen de tijd


Explanation:
Measure the increase in diameter of the balloon with time.

Zet de diameter van de ballon af tegen de tijd.

Zou een optie zijn.

Zo zorg je ervoor dat je op elk moment weet wat de diameter van de ballon is.
Diameter op de Y-as.
Tijd op de X-as.

Mogelijk een wat ongelukkige formulering in de brontaal.

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 44

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Kitty Brussaard: Het accent in de brontekst ligt voor mijn gevoel meer op het feitelijke meten. Jouw voorstel betreft eerder de stap die daarop volgt (i.e. het verwerken van de meetresultaten in een grafiek).
2 days 12 hrs
  -> Ik vraag me af hoe je - praktisch - iets 'in de tijd' of 'door de tijd heen' meet. Het klinkt mij erg abstract en gekunsteld in de oren. Gaf daarom dit als mogelijk alternatief.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search