velocity

Dutch translation: vectoriële snelheid

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:velocity
Dutch translation:vectoriële snelheid
Entered by: Robert Rietvelt

13:58 Jan 28, 2017
English to Dutch translations [PRO]
Education / Pedagogy / schoolexperimenten
English term or phrase: velocity
Als in: Distinguishing speed and velocity

Het betreft hier een schoolexperiment m.b.t. het meten, berekenen en vaststellen van snelheden, afstanden en reactietijden.

Speed = snelheid, maar laat ik nu altijd gedacht hebben dat Velocity dat ook was. Blijkbaar niet. Ik kan het oplossen met synoniemen als Vaart en/of Tempo, of Velociteit gebruiken, ware het niet dat dit woord nog officieel uitgevonden moet worden, ondanks de 646 hits op Google, en trouwens, wat betekent het. Snelheid?

Ik heb het woord tot nu toe weggelaten, maar ze zijn hier wel heel specifiek.

Wie heeft een oplossing?
Robert Rietvelt
vectoriële snelheid
Explanation:
Vectoriële snelheid is anders dan snelheid, in die zin dat het niet alleen iets zegt over de grootte van de snelheid, maar ook over de verplaatsing en de richting waarin een object zich beweegt. Je kunt de gemiddelde vectoriële snelheid berekenen door te bepalen wat de verplaatsing is en de tijdsduur van de beweging.

http://nl.wikihow.com/Gemiddelde-vectoriële-snelheid-bereken...

Vectoriële snelheid (velocity in het Engels) wordt gedefinieerd als de snelheid van een object in een bepaalde richting.[1]

http://nl.wikihow.com/Momentane-snelheid-berekenen

--------------------------------------------------
Note added at 33 mins (2017-01-28 14:31:59 GMT)
--------------------------------------------------

Velocity is a vector quantity that refers to "the rate at which an object changes its position." Imagine a person moving rapidly - one step forward and one step back - always returning to the original starting position. While this might result in a frenzy of activity, it would result in a zero velocity. Because the person always returns to the original position, the motion would never result in a change in position. Since velocity is defined as the rate at which the position changes, this motion results in zero velocity. If a person in motion wishes to maximize their velocity, then that person must make every effort to maximize the amount that they are displaced from their original position. Every step must go into moving that person further from where he or she started. For certain, the person should never change directions and begin to return to the starting position.

Velocity is a vector quantity. As such, velocity is direction aware. When evaluating the velocity of an object, one must keep track of direction. It would not be enough to say that an object has a velocity of 55 mi/hr. One must include direction information in order to fully describe the velocity of the object. For instance, you must describe an object's velocity as being 55 mi/hr, east. This is one of the essential differences between speed and velocity. Speed is a scalar quantity and does not keep track of direction; velocity is a vector quantity and is direction aware.

http://www.physicsclassroom.com/class/1DKin/Lesson-1/Speed-a...

--------------------------------------------------
Note added at 56 mins (2017-01-28 14:55:54 GMT)
--------------------------------------------------

Snelheid is de verplaatsing van een object gedurende een bepaalde tijd . De standaardmethode voor het bepalen van de snelheid van een object is door het delen van de verandering in de afgelegde afstand door de verandering in de tijd, maar er zijn ook nog andere methoden die je kunt gebruiken om de snelheid en de vectoriële snelheid (En. velocity; hierbij houd je rekening met de richting van de verplaatsing) te berekenen. Hier vind je een aantal die je zou moeten kennen.

http://nl.wikihow.com/De-snelheid-van-een-object-berekenen

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2017-01-28 15:08:42 GMT)
--------------------------------------------------

The velocity of an object is the rate of change of its position with respect to a frame of reference, and is a function of time. Velocity is equivalent to a specification of its speed and direction of motion (e.g. 60 km/h to the north). Velocity is an important concept in kinematics, the branch of classical mechanics that describes the motion of bodies.

Velocity is a physical vector quantity;

https://en.wikipedia.org/wiki/Velocity
Selected response from:

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Grading comment
Bedankt
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2vectoriële snelheid
Barend van Zadelhoff
4vaart of snelheid
Henk Sanderson
Summary of reference entries provided
Snelheid: scalair (speed) vs vector/vectorieel (velocity)
Kitty Brussaard

Discussion entries: 11





  

Answers


30 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
vectoriële snelheid


Explanation:
Vectoriële snelheid is anders dan snelheid, in die zin dat het niet alleen iets zegt over de grootte van de snelheid, maar ook over de verplaatsing en de richting waarin een object zich beweegt. Je kunt de gemiddelde vectoriële snelheid berekenen door te bepalen wat de verplaatsing is en de tijdsduur van de beweging.

http://nl.wikihow.com/Gemiddelde-vectoriële-snelheid-bereken...

Vectoriële snelheid (velocity in het Engels) wordt gedefinieerd als de snelheid van een object in een bepaalde richting.[1]

http://nl.wikihow.com/Momentane-snelheid-berekenen

--------------------------------------------------
Note added at 33 mins (2017-01-28 14:31:59 GMT)
--------------------------------------------------

Velocity is a vector quantity that refers to "the rate at which an object changes its position." Imagine a person moving rapidly - one step forward and one step back - always returning to the original starting position. While this might result in a frenzy of activity, it would result in a zero velocity. Because the person always returns to the original position, the motion would never result in a change in position. Since velocity is defined as the rate at which the position changes, this motion results in zero velocity. If a person in motion wishes to maximize their velocity, then that person must make every effort to maximize the amount that they are displaced from their original position. Every step must go into moving that person further from where he or she started. For certain, the person should never change directions and begin to return to the starting position.

Velocity is a vector quantity. As such, velocity is direction aware. When evaluating the velocity of an object, one must keep track of direction. It would not be enough to say that an object has a velocity of 55 mi/hr. One must include direction information in order to fully describe the velocity of the object. For instance, you must describe an object's velocity as being 55 mi/hr, east. This is one of the essential differences between speed and velocity. Speed is a scalar quantity and does not keep track of direction; velocity is a vector quantity and is direction aware.

http://www.physicsclassroom.com/class/1DKin/Lesson-1/Speed-a...

--------------------------------------------------
Note added at 56 mins (2017-01-28 14:55:54 GMT)
--------------------------------------------------

Snelheid is de verplaatsing van een object gedurende een bepaalde tijd . De standaardmethode voor het bepalen van de snelheid van een object is door het delen van de verandering in de afgelegde afstand door de verandering in de tijd, maar er zijn ook nog andere methoden die je kunt gebruiken om de snelheid en de vectoriële snelheid (En. velocity; hierbij houd je rekening met de richting van de verplaatsing) te berekenen. Hier vind je een aantal die je zou moeten kennen.

http://nl.wikihow.com/De-snelheid-van-een-object-berekenen

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2017-01-28 15:08:42 GMT)
--------------------------------------------------

The velocity of an object is the rate of change of its position with respect to a frame of reference, and is a function of time. Velocity is equivalent to a specification of its speed and direction of motion (e.g. 60 km/h to the north). Velocity is an important concept in kinematics, the branch of classical mechanics that describes the motion of bodies.

Velocity is a physical vector quantity;

https://en.wikipedia.org/wiki/Velocity


Barend van Zadelhoff
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 44
Grading comment
Bedankt

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kitty Brussaard: Ook namens Peter :-) Het zuiverst is hier inderdaad 'snelheid' (speed) versus 'vectoriële snelheid' (velocity). Of eventueel: 'snelheid als vector'. Zie bijv. ook http://tinyurl.com/zmewvek.
1 hr
  -> Dank je, Kitty. Als Peter het zegt wat valt er dan verder nog te zeggen? :-) // Er staat 'snelheid als vectorgrootheid', wat correcter is by the way. Ik zou het op 'vectoriële snelheid' houden. Helder en muzikaal. :-)

agree  Edith van der Have-Raats
4 hrs
  -> Dank je, Edith.

16 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
vaart of snelheid


Explanation:
Het probleem is dat in het normale spraakgebruik beide termen met snelheid worden vertaald. Echter is in mathematische zin speed een scalaire grootheid en snelheid een vectoriële grootheid; daarom wordt (werd) in het onderwijs wel gebruik gemaakt van deze twee termen. Zie ook de webref

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2017-01-28 15:37:49 GMT)
--------------------------------------------------

Nadere uitleg volgens mijn webref:
Er is geen juistere Nederlandse vertaling dan snelheid, afgezien van de combinatiewoorden snelheidsgrootte en snelheidsvector. Een veelgebruikt Nederlands schoolboek, systematische natuurkunde, bevatte altijd een paragraaf over het onderscheid in het Engels tussen speed en velocity. Ze hanteerden in die paragraaf de Engelse termen; in het Nederlands moest de context duidelijk maken wat er bedoeld wordt. Die paragraaf is onlangs als onnodige Engelse ballast overboord gegooid in de nieuwe editie van het boek. Een enkel ander schoolboek, Stevin -voorheen Scoop-, kiest er in het kader van het onderscheid speed/velocity voor om de term speed te vertalen met vaart, maar buiten dat boek is die specifieke vertaling onbekend.


Ik vraag me af of Engelse natuurkundigen het onderscheid consequent volhouden. Bijvoorbeeld in de statistische mechanica over de snelheid van gasmolekulen:

snelheidsverdeling = speed distribution; maar velocity distribution zeggen ze ook, meen ik me te herinneren, waarbij velocity alleen positieve waarden heeft (d.w.z. velocity = speed).
gemiddelde snelheid = mean speed; maar mean velocity zeggen ze ook, dacht ik, waarbij mean velocity niet nul is (d.w.z. velocity = speed)
rms snelheid = rms speed; rms velocity ook, maar dat is niet verrassend omdat velocity2 = speed2.

In de Engelse wiki over de snelheidsverdeling van Maxwell-Boltzmann staat nadrukkelijk dat speed de grootte van de snelheidsvector is, blijkbaar zijn ze in ook de statische mechanica in principe wel consequent.

Hoe zit het in andere talen? Duitse en Franse natuurkunde hebben volgens mij geen aparte termen voor velocity en speed, daar moet je speed met een woordcombinatie aanduiden die overeenkomt met onze woordcombinatie 'grootte van de snelheid'. In het Duits is het Geschwindigkeit en Betrag der Geschwindigkeit; in het Frans vitesse en module de vitesse (of hoe zeg je dat eigenlijk in het Frans?). Dan is het Engels de afwijking.


    Reference: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/174947-versch...
Henk Sanderson
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 9
Notes to answerer
Asker: Hoi Henk, Heb je mijn discussiepunten gezien?





Reference comments


2 hrs peer agreement (net): +1
Reference: Snelheid: scalair (speed) vs vector/vectorieel (velocity)

Reference information:
Speed is scalar. Scalars are quantities with only magnitude. The direction does not matter. If you are on the highway whether traveling 100 km/h south or 100 km/h north, your speed is still 100 km/h.
(...)
Velocity is a vector. Both direction and quantity must be stated. It one train has a velocity of 100km/h north, and a second train has a velocity of 100km/h south, the two trains have different velocities, even though their speed is the same.
http://www.physics247.com/physics-homework-help/speed-veloci...

Vectoriële snelheid is anders dan snelheid omdat vectoriële snelheid een vector is en snelheid een scalair. Vectoren hebben een grootte en richting en scalairen alleen maar een grootte.
http://nl.wikihow.com/Gemiddelde-vectoriële-snelheid-bereken...

Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 36

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
agree  Barend van Zadelhoff: Zie ook mijn reference comment bij 'samengesteldheid'. Nieuw! :-)
3 mins
  -> Dank je wel, Barend. Wat betreft je verwijzing bij 'samengesteldheid', makes perfect sense!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search