PROOF OF THE PUDDING

Dutch translation: zie zin :-)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:PROOF OF THE PUDDING
Dutch translation:zie zin :-)
Entered by: Robert Rietvelt

13:57 Jan 23, 2017
English to Dutch translations [PRO]
Education / Pedagogy / schoolexperimenten
English term or phrase: PROOF OF THE PUDDING
Als in: PROOF OF THE PUDDING / Optimising the perfect pudding – an investigation good enough to eat! / This can focus on biological aspects – nutrition, energy content of foods, quality of nutrients, healthy lifestyles – and chemical concepts – groups of organic compounds, colloid systems, and sol gels.

proef met/test met/bewijs van de pudding, of eventueel de puddingtest. Is hier een staande Nederlandse uitdrukking voor?
Robert Rietvelt
zie zin :-)
Explanation:
PROOF OF THE PUDDING / Optimising the perfect pudding – an investigation good enough to eat!

DE PUDDING IS HET BEWIJS / Perfectioneren van de pudding - een onderzoek waarvan het bewijs om te smullen is

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2017-01-23 15:07:10 GMT)
--------------------------------------------------

Of:

DE PUDDING IS HET BEWIJS / Perfectioneren van de pudding - een onderzoek met een overtuigend bewijs

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2017-01-23 15:44:11 GMT)
--------------------------------------------------

The Women's March gives new inspiration and hope. :-)
No, really it does!

And To Our Detractors That Insist This March Will Never Add Up To Anything... FUCK YOU!

(Material Lady)

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2017-01-23 16:41:39 GMT)
--------------------------------------------------

The complete story. :-)

https://www.youtube.com/watch?v=WciYiZx20js

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2017-01-23 17:01:07 GMT)
--------------------------------------------------

And this one:

https://www.youtube.com/watch?v=z_JpvwlNI1M

So good to see.
Selected response from:

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Grading comment
Het bewijs van de pudding.

Bedankt
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2de praktijk zal het leren
Willem Wunderink
4 +1de pudding zal het leren
Nannie de Nijs Bik-Plasman
4De puddingproef
Anne-Marie Gerritsen
2 +2zie zin :-)
Barend van Zadelhoff


Discussion entries: 3





  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
proof of the pudding
de praktijk zal het leren


Explanation:
Met 'de proof of the pudding is in the eating' wordt bedoeld dat pas wanneer men iets gebruikt of toepast zal moeten blijken of het aan de verwachtingen voldoet.
Een vergelijkbaar gezegde bij ons is 'de praktijk zal het leren'.

--------------------------------------------------
Note added at 10 min (2017-01-23 14:07:43 GMT)
--------------------------------------------------

In deze context gaat het als ik het goed begrijp om het optimaliseren van producten, en het wordt niet echt duidelijk, maar dat zou kunnen zijn door ze in de praktijk te testen.

--------------------------------------------------
Note added at 27 min (2017-01-23 14:24:43 GMT)
--------------------------------------------------

Okay, dan wordt het lastig iets van de leuke woordspeling in het Nederlands te gebruiken, denk ik. Als je denkt dat de doelgroep dat niveau Engels beheerst, zou je het kunnen laten staan; het is een vrij algemeen bekende uitdrukking.

Willem Wunderink
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Jawel, maar ik betwijfel of dat hier bedoeld wordt (zie voorbeeldzin). De leerlingen gaan daadwerkelijk aan de knutsel met een daadwerkelijke pudding, vandaar mijn vraag.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Kitty Brussaard: Op zichzelf zonder meer juist, net zoals (de) proef op de som (nemen). De woordspelingen in Roberts context vragen zo te zien echter om een creatievere oplossing. / Idd, het was bijv. niet duidelijk dat 'pudding' hier ook letterlijk wordt gebruikt.
10 mins
  -> Klopt, maar voor het woordenboek moet er een juiste vertaling zijn. Vandaar ook het antwoord plus dat ik heb aangegeven dat het waarschijnlijk om productontwikkeling door praktijktesten gaat, dat moet Robert uit de overige context op kunnen maken, denk ik

agree  Willemina Hagenauw: Ja, inderdaad
10 mins
  -> Dank je, Wilhelmina

neutral  Barend van Zadelhoff: Eens met Kitty. Dit is te makkelijk. :-) Het gaat uiteraard om een creatieve oplossing.
22 mins
  -> Robert heeft nu de context uitgelegd: ga je gang! :-)

agree  Toiny Van der Putte-Rademakers
22 hrs

59 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +2
proof of the pudding
zie zin :-)


Explanation:
PROOF OF THE PUDDING / Optimising the perfect pudding – an investigation good enough to eat!

DE PUDDING IS HET BEWIJS / Perfectioneren van de pudding - een onderzoek waarvan het bewijs om te smullen is

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2017-01-23 15:07:10 GMT)
--------------------------------------------------

Of:

DE PUDDING IS HET BEWIJS / Perfectioneren van de pudding - een onderzoek met een overtuigend bewijs

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2017-01-23 15:44:11 GMT)
--------------------------------------------------

The Women's March gives new inspiration and hope. :-)
No, really it does!

And To Our Detractors That Insist This March Will Never Add Up To Anything... FUCK YOU!

(Material Lady)

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2017-01-23 16:41:39 GMT)
--------------------------------------------------

The complete story. :-)

https://www.youtube.com/watch?v=WciYiZx20js

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2017-01-23 17:01:07 GMT)
--------------------------------------------------

And this one:

https://www.youtube.com/watch?v=z_JpvwlNI1M

So good to see.

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 44
Grading comment
Het bewijs van de pudding.

Bedankt

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Elma de Jong: Met 'smullen', maar dan wel 'om van te smullen'.
58 mins
  -> Dank je, Elma. En extra dank voor de grammaticale puntjes op i. :-)

agree  Kitty Brussaard: Met name met je eerste voorstel. Toevoeging van 'van' in 'om te smullen' is hier volgens mij niet echt noodzakelijk.
2 hrs
  -> Dank je, Kitty.

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
proof of the pudding
de pudding zal het leren


Explanation:
Je kunt een uitdrukking ook creatief verbasteren, toch ;-)

Nannie de Nijs Bik-Plasman
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kitty Brussaard: Inderdaad, waarom ook niet?
1 hr

10 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
proof of the pudding
De puddingproef


Explanation:
Het lijkt hier te gaan, zoals al meerderen terecht hebben opgemerkt, om een letterlijke pudding en het optimaliseren ervan.
Mocht je het echter creatiever willen dan zou ik gaan voor 'Proef de pudding', wat ook geldt als een test. De maker van de pudding kan aan de hand van het letterlijk proeven bepalen wat er nog aan moet worden toegevoegd.

Anne-Marie Gerritsen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search